• Посилання скопійовано

Заява щодо державної реєстрації юрособи – громадського формування (ф. 4): інструкція із заповнення та подання

Як скласти Заяву щодо реєстрації в разі створення громадського формування у вигляді юрособи з 1 листопада 2025 р.? За якою формою, в яких випадках, кому і куди слід подавати таку Заяву? Як заповнити всі 9 сторінок Заяви? Читайте відповіді у нашій статті

Заява щодо державної реєстрації юрособи – громадського формування (ф. 4): інструкція із заповнення та подання
  • Бланк Заяви щодо державної реєстрації юридичної особи – громадського формування (форми 4) дивіться на нашому сайті за посиланням.
  • Ще більше бланків звітності, договорів, типових форм, заяв і первинних документів (усього понад 900 бланків та типових форм) ви знайдете на нашому сайті у розділі бланків.
  • Всі новини від редакції «Дебет-Кредит» про реєстраційні дії дивіться за посиланням

Спочатку зазначимо, що нещодавно Мін’юст розмістив на своєму сайті зразки таких документів: 

  1. Статут громадської організації (без нотаріального засвідчення підписів – п. 9 ч. 1 ст. 15 Закону №755).
  2. Протокол № 1 установчих зборів засновників громадської організації. 
  3. Відомості про керівні органи громадської організації.  
  4. Відомості про особу (осіб), уповноважену представляти громадську організацію «___________» для здійснення реєстраційних дій.
  5. Схематичне зображення структури власності громадської організації «_________».

Всі ці зразки будуть корисні для тих, хто бажає створити громадську організацію. 

А ми розглянемо, що робити далі та як зареєструвати громадське формування (далі – ГФ) в ЄДР з 01.11.2025 р..

 

В яких випадках подається Заява (форма 4)?

Вона має такі функції: 

  1. державна реєстрація створення громадського формування (ГФ) зі статусом юрособи;
  2. державна реєстрація змін до відомостей про вже зареєстроване ГФ зі статусом юрособи;
  3. державна реєстрація припинення ГФ зі статусом юрособи. 

Ми недарма підкреслюємо те, що ця Заява – саме про ГФ, які є юрособами. Адже реєстраційні дії щодо ГФ, які не мають статусу юросіб, здійснюються на підставі Заяви щодо державної реєстрації громадського формування без статусу юридичної особи (форми 6), про яку ми розповідали в іншій статті.  

 

Хто і як подає реєстраційну Заяву (форму 4)?

Заявником та особою, яка подає документи для реєстрації ГФ зі статусом юрособи, є:

  • особисто засновник;
  • особа, уповноважена рішенням про створення громадської організації зі статусом юридичної особи (такою особою може бути й керівник громадської організації).

Документи можна подати такими способами:

  • особисто заявником (особою, яка подає документи для реєстрації);
  • поштою (справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена);
  • онлайн (через вебпортал електронних послуг).

У разі подання документів для проведення державної реєстрації уповноваженою на те особою встановлюється обсяг повноважень такої особи на підставі документа, що підтверджує її повноваження діяти від імені іншої особи.

Чи потрібна довіреність уповноваженій особі?

Для цілей проведення реєстраційних дій документом, що підтверджує повноваження діяти від імені іншої особи, є документ, що підтверджує повноваження законного представника особи, а саме – нотаріально посвідчена довіреність

Якщо реєстраційна заява подається особисто особою, уповноваженою рішенням про створення громадської організації, нотаріальна довіреність не потрібна.

Дійсність довіреності, нотаріально посвідченої відповідно до законодавства України, перевіряється за допомогою Єдиного реєстру довіреностей. 

Куди подають Заяву (форму 4)?

Документи для реєстрації ГО зі статусом юрособи можна подати:

  1. до відповідних управлінь юстиції за місцезнаходженням організації (контакти можна знайти за посиланням);
  2. до місцевих центрів надання адміністративних послуг;
  3. в електронній формі через «Онлайн-будинок юстиції» (ч. 3 ст. 14 Закону №755), де для користувачів доступні такі онлайн-послуги, як державна реєстрація створення громадської організації зі статусом юрособи. Проте вебпортал наразі не працює – варто періодично перевіряти доступ до нього для можливості подання документів в електронній формі.

Суб’єктом державної реєстрації є територіальні органи Мін’юсту в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі (у разі державної реєстрації, зокрема, громадських об’єднань (зі статусом юрособи), їх відокремлених підрозділів, громадських об’єднань, що не мають статусу юридичної особи).

Звертаємо увагу, що відповідно до пп. 1 п. 1 наказу Мін’юсту від 09.06.2023 №2179/5, державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, відокремлених підрозділів юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, місцезнаходженням яких є Автономна Республіка Крим, Донецька, Запорізька, Луганська, Миколаївська, Харківська, Херсонська області, місто Севастополь, проводиться незалежно від місцезнаходження юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи. Водночас, найімовірніше, це лише на період дії воєнного стану, тому варто отримати консультацію у реєстратора перед поданням документів на реєстрацію.

Зауважимо, що відомості, що містяться в ЄДР, використовуються для ідентифікації громадських формувань/об’єднань, у т.ч. під час провадження ними господарської діяльності та відкриття рахунків у банках та інших фінансових установах (ч. 4 ст. 10 Закону №755).

Увага! Якщо новостворена громадська організація  має Модельний статут, то зареєструвати її можна за допомогою «Дії».  Про це ми писали тут «Модельний статут: нюанси держреєстрації громадських організацій»

Редакції Модельного статуту, які можна обрати, наведені у Постанові КМУ від 18.04.2025 №460.

Чи можна подати заяву на вебпорталі «Дія»?

Звісно, всіх нас цікавить можливість використати вебпортал «Дія» для реєстрації ГФ як юрособи. І ось на цьому вебпорталі вже є таке повідомлення:

«На порталі Дія  з’являється послуга Реєстрація громадської організації на підставі модельного статуту. У межах послуги можна подати заяву на:

 Реєстрацію громадської організації на підставі модельного статуту.

– Здійснити перехід діючої громадської організації на модельний статут.

Станьте бета-тестером і допоможіть нам зробити сервіс ще кращим.».

Що це означає?

На вебпорталі «Дія» з 01.11.2025 є можливість у форматі бета-тесту

  • зареєструвати нову громадську організацію за Модельним статутом.
  • Або перевести діючу громадську організацію на Модельний статут.

Тут варто зауважити, що Постановою КМУ №460, окрім редакції самого Модельного статуту ГО як юрособи, також затверджений і порядок проведення експериментального проєкту щодо забезпечення можливості діяльності громадської організації на підставі Модельного статуту.

Реалізація експериментального проєкту здійснюється шляхом обрання уповноваженою особою ГО (її засновниками в разі створення ГО) для здійснення держреєстрації ГО або переходу ГО на діяльність на підставі Модельного статуту:

  • Модельного статуту в редакції «за замовчуванням» у разі подання документів у паперовій формі для проведення держреєстрації (як нової ГО, так і переходу діючої ГО на Модельний статут);
  • Модельного статуту в редакції «за замовчуванням» або іншої обраної редакції Модельного статуту ГО, затв. постановою КМУ №460 в разі подання документів в електронній формі для проведення держреєстрації (як нової ГО, так і переходу діючої ГО на Модельний статут) на вебпорталі «Дія».

Отже, на сьогодні при реєстрації ГО як юрособи можна скористатись або експериментальним проєктом, або стандартною реєстрацією ГО за статутом власної редакції, вказавши на такий свій вибір внизу аркуша 2 реєстраційної заяви форми 4 як Зразка 4-1 (про що – далі).

 

Структура та алгоритм заповнення Заяви (форми 4)

Заява складається із 9 сторінок. Розглянемо далі, що слід відображати на кожній з них. 

Увага!

  • Заява заповнюється друкованими літерами. 
  • У разі коли кількість рядків у полі для заповнення відомостей є недостатньою, використовується заява у форматі Excel, у якій додається необхідна кількість рядків відповідного поля. 
  • Кожна заповнена сторінка заяви підписується заявником. 
  • Вільні від заповнення сторінки заяви не подаються.

Сторінка 1

У самому верху першої сторінки Заяви зазначаємо, чому вона подається: для реєстрації ГФ чи для внесення змін у вже внесені до ЄДР відомості, чи про припинення ГФ. 

При заповненні сторінки 1 для реєстрації ГФ як юрособи слід поставити позначку: «Державна реєстрація створення юридичної особи».

Якщо ж ви бажаєте внести зміни до відомостей про ГФ як юрособи, то ставите позначку, які саме зміни вносяться і про бажану граничну дату внесення таких змін до ЄДР (у заяві наводиться вибір залежно від виду ГФ). Наприклад, про політичну партію або про творчу спілку зміни можуть бути внесені протягом (на вибір заявника) 15, 20 або 30 робочих днів з дати подання Заяви. 

Далі наводимо відомості про ГФ (див. Зразок 1). 

Зразок 1. Відомості про ГФ – юридичну особу


 

Сторінка 2

Спочатку зазначаємо:

  • Скорочене найменування ГФ як юрособи (за наявності) – наприклад, ГО «Надія».
  • Найменування іноземною мовою (за наявності) – наприклад, Public Association HOPE.
  • Скорочене найменування іноземною мовою (за наявності).

Далі слід вказати вид (див. Зразок 2) та мету діяльності відповідно до установчих документів (Зразок 3). 

Зразок 2. Зазначаємо в Заяві вид ГФ-юрособи


Зразок 3. Зазначаємо в Заяві мету створення ГФ-юрособи

Також на сторінці 3 слід вказати інформацію про місцезнаходження ГФ як юрособи (Зразок 4).

Зразок 4. Зазначаємо у Заяві адресу ГФ-юрособи


Далі слід вказати: 

  • Види економічної діяльності, основний КВЕД вказується першим (наприклад, 94.99 Діяльність інших громадських організацій)
  • Вид установчого документа (у нашому випадку – це статут відповідно до Закону №4572 або Модельний статут).

Зразок 4-1. Де в Заяві зазначити інформацію про вид статуту

 

Сторінка 3

Заповнюємо інформацію про органи управління (Зразок 5), відомості про керівника або членів керівного органу (Зразок 6) та обмеження керівника/члена керівного органу щодо представництва юридичної особи (Зразки 7 або 8).

Зразок 5. Наводимо у Заяві відомості про органи управління ГФ-юрособи

Зразок 6. Зазначаємо інформацію про керівника ГФ-юрособи

Увага! У разі відсутності обмежень щодо представництва керівника (у нашому випадку – голови правління) або члена керівного органу слід поставити позначку «Відсутні». Якщо ж обмеження є, їх слід зазначити на аркуші 3 – в такому разі всі обмеження можна буде побачити у відкритому доступ до ЄДР та у Витягу (як на Зразках 7 або 8).

Зразок 7. Зазначаємо в Заяві обмеження керівника (за наявності)


Зразок 8. Інший варіант зазначення у Заяві обмежень керівника

 

Сторінка 4

На сторінці 4 слід заповнити відомості про кінцевих бенефіціарних власників (КБВ), якщо вони відсутні – про це теж треба зазначити! 

Зразок 9. Проставляємо позначку в разі відсутності КБВ


При цьому обґрунтовану причину відсутності зазначити у структурі власності, зокрема: «відсутні особи, що відповідають терміну «Кінцевий бенефіціарний власник» згідно з чинним законодавством», як у Зразку 10 (ознайомитись зі зразком від Мін’юсту можна за посиланням, наведеним на початку).

Зразок 10. Структура власності


 

Сторінка 5

На сторінці 5 слід заповнити лише інформацію для здійснення зв’язку з ГФ (Зразок 11) і відомості про заявника ГФ (Зразки 12 або 13).

Зразок 11. Зазначаємо контактні дані ГФ

Зразок 12. Зазначаємо відомості про заявника, якщо паспорт у вигляді книжечки


Зразок 13. Заповнення інформації про заявника – для ID-картки

 

 

Сторінка 6

Якщо від імені ГФ як юридичної особи може діяти інша особа, відмінна від її керівника або члена керівного органу, інформація про таку особу зазначається на сторінці 6 Заяви (форма 4).

Ці дані подаються у тому самому форматі, що й щодо директора. Така особа залучається виключно для реєстрації змін у відомостях про ГФ як юридичну особу або у разі її ліквідації.

Важливо! Якщо кількість осіб, які можуть вчиняти дії від імені ГФ як юридичної особи, перевищує кількість відповідних полів на сторінці, слід заповнити додаткову кількість аркушів сторінки 6 Заяви. При цьому в полі «Відомості про особу, відмінну від керівника/члена керівного органу, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи» зазначають відповідний символ та номер: «№1», «№2» тощо.

 

Сторінка 7

У разі реорганізації ГФ як юридичної особи (перетворення, злиття, поділ або виділ), що передбачає правонаступництво, необхідно повідомити державного реєстратора шляхом заповнення сторінки 7 Заяви.

На цій сторінці зазначаються відомості про юридичних осіб, правонаступником яких є ГФ як юридична особа, зокрема її код за ЄДРПОУ, окремо за кожним видом реорганізації. Також подаються відомості про незакриті відокремлені підрозділи юридичної особи, які належать до ГФ як правонаступника: старе та нове найменування підрозділу, а також його код ЄДРПОУ.

Зверніть увагу! Якщо кількість відповідних юридичних осіб або незакритих відокремлених підрозділів перевищує кількість полів, передбачених у Заяві, заповнюється відповідна кількість аркушів сторінки 7. При цьому в полі «Відомості про правонаступництво» зазначається відповідний символ та номер: «№1», «№2» і т.д.

Сторінка 8

У реєстраційній заяві передбачена реалізація права на вибір системи оподаткування новоствореного ГФ-юрособи!

Якщо ви вирішили одразу стати «єдинником» та/або платником ПДВ, то на сторінці 8 Заяви (форми 4) треба проставити позначку про:

  • реєстрацію платником ПДВ;
  • перехід на ЄП (третя група, ставка 3% або 5%).

Причому, відповідно до норм ПКУ, платником цих двох податків ГФ як юридична особа може стати як з дати її державної реєстрації (що підтверджується відповідною позначкою), так і з іншої бажаної дати, яка зазначається на сторінці 8 Заяви.

Також у такому випадку треба зазначити на сторінці 8:

  • місце провадження господарської діяльності;
  • коди КВЕД в рамках такої господарської діяльності.

Внизу цієї сторінки зазначаються відомості про заявника – уповноважену особу (у разі подання заяви з відомостями про обрання системи оподаткування уповноваженою особою).

 

Сторінка 9

Остання сторінка реєстраційної Заяви (форми 4) призначена для отримання статусу неприбуткової організації. Тобто для ще одного вибору з метою оподаткування.

Якщо ви обрали не спрощену, а загальну систему оподаткування, то як юридична особа маєте вибір: бути платником податку на прибуток або отримати статус неприбуткової організації — і не сплачувати цей податок!

Якщо ГФ як юрособа бажає стати неприбутковою організацією одразу ж з дати державної реєстрації створення, то в реєстраційній Заяві про це заповнюється сторінка 9.

На ній ставиться позначка в полі «Прошу включити до Реєстру неприбуткових установ та організацій».

Також наводиться найменування та ЄДРПОУ організації вищого рівня (за наявності) і відомості про заявника – уповноважену особу (у разі подання заяви з відомостями про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій уповноваженою особою).

 

Зразок 14. Якщо ГФ-юрособа бажає стати неприбутковою організацією з самого початку діяльності

 

Читайте також:

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Звітність»