Такий стан речей є неприйнятним, адже саме ці установи, в основному, є платниками авансових внесків, здійснюють торгівлю цінними паперами, проводять контрольовані операції тощо.
Як зазначають самі платники цього податку (зокрема, банки), декларування податку на прибуток за підсумками 2013 року викликало більше запитань, ніж відповідей. Про це свідчать і листи Міністерства доходів і зборів України.
Так, своїм листом від 18.01.2013 №1097/7/99-99-19-03-01-16 (далі – Лист №1097) Міністерство переконливо рекомендує платникам податку подавати податкову звітність до територіальних органів Міністерства доходів і зборів України за звітний (податковий) 2013 рік за новими формами, оскільки це дозволить правильно визначити податкові зобов’язання з податку на прибуток, що, відповідно, запобігатиме виникненню непорозумінь між контролюючими органами та платниками податків. Наступним своїм Листом від 29.01.2014 №2191/7/99-99-19-03-01-17 (далі – Лист №2191) Міндоходів рекомендує інше, а саме: до запровадження прийняття декларацій з податку на прибуток підприємств в електронному вигляді за новими формами (затвердженими Міндоходів) платники цього податку мають можливість подавати декларації за 2013 рік з граничним терміном подання – 10 лютого 2014 року (за базовий період календарний квартал) за старими формами (затвердженими Мінфіном).
Також зазначено, що дата, з якої буде запроваджено прийняття декларацій з податку на прибуток підприємств за новими формами, буде визначена додатково.
Тобто, Листом №1097 відомство рекомендує всім платникам подавати звітність за новою формою, а Листом №2191 – звертає увагу на декларації з податку на прибуток виключно підприємств (не банку!), надаючи таким чином можливість звітувати по-старому.
Така логіка є зрозумілою, адже на дату підписання Листа №2191 затверджена тільки декларація з податку на прибуток підприємств.
Водночас Лист №2191 торкнувся і банків. Зокрема, Міндоходів звертає увагу, що з метою дотримання вимог п. 57.1 ст. 57 Податкового кодексу України, розрахунок щомісячного авансового внеску з податку на прибуток, який має сплачуватись починаючи з березня 2014 року по лютий 2015 року включно, буде здійснюватись за старими формами декларацій в автоматичному режимі (після доопрацювання програмного забезпечення) та заноситись до картки особового рахунку платника таким чином: у декларації з податку на прибуток банку (наказ Міністерства фінансів України від 21.12.2011 №1683) (рядок 11 + рядок 12 – рядок 14.1 – рядок 14.2 Додатка ЗП до рядка 14)/12;
Таким чином, де-факто отримуємо прецедент, коли порядок звітування залишився старим, у той же час, коли нарахування авансових внесків здійснюється за новими правилами.
Крім того, на сьогоднішній день банки і не можуть звітувати за новою формою декларації, оскільки така декларація існує тільки у проекті, який 20 січня 2014 року розміщено на офіційному сайті Міндоходів. Тому АППУ вважає, що звітування за «проектними» бланками суперечить чинному законодавству.
Щодо самого проекту декларації з податку на прибуток банків, АППУ констатує наступне:
1. У вступній частині колишній рядок «2» тепер поділився на два рядки: «Звітний (податковий) період» та «Звітний (податковий) період, що уточнюється».
На думку АППУ, такі «новації» не дозволять виправити помилки декількох періодів одночасно через додаток ВП.
2. Змінилася і сама форма основної частини декларації. У ній з’явилися рядки для виправлення помилок по нарахованих щомісячних авансових внесках з податку на прибуток. Це логічно, адже зміна податкового зобов’язання з податку на прибуток, автоматично впливає на зміну податкових зобов’язань із авансових внесків.
3. Змінився алгоритм розрахунку авансових внесків. При цьому зауважимо, що зменшити суму авансових внесків, на суму сплачених авансових внесків при виплаті дивідендів, можливо тільки за підсумками декларування, а не так, як прописано у п. 57.1 Податкового кодексу.
4. Є новації і у додатках до декларації:
а) збільшилася кількість додатків – з’явився додаток ТЦ. Такий додаток буде заповнюватись тільки в тому разі, якщо у звітному періоді платник податку коригує суми доходів/витрат за операціями, які згідно ст. 39 ПКУ є контрольованими. Наразі заповнити цей додаток банками практично не можливо.
б) у додатку ЦП враховано зміни до правил оподаткування операцій з цінними паперами.
АППУ зауважує, що в основній частині декларації є окремий рядок для відображення податку на прибуток від операцій з цінними паперами, що перебувають і не перебувають в обігу на фондовій біржі. Саме ці операції оподатковуються за окремою ставкою – 10 %. Водночас, фінансовий результат від операцій з корпоративними правами в іншій, ніж цінні папери, формі та окремими видами цінних паперів, а також операцій РЕПО та операцій з деривативами відображається у складі декларації через додаток ІД (прибуток) і додаток ІВ (збиток), оскільки на ці операції не поширюються правила ціннопаперового обліку.
в) коригування доходів і витрат для цілей трансфертного ціноутворення, а також зміна ціннопаперового обліку вплинули на зміну порядку формування показників у додатках ІД і ІВ.
г) додаток ВП, як і декларацію, доповнено рядками для виправлення помилок по авансових внесках.
д) оновлена форма додатка СБ «Суми врегулювання сумнівної та безнадійної заборгованості». Якщо раніше за кожним договором, по якому здійснювалось коригування доходів (витрат) заповнювався окремий додаток, то наразі складатиметься один додаток, де коригування будуть здійснюватись у розрізі договорів.