1 жовтня 2018 року набирає чинності постанова ФСС від 19.07.2018 р. №12, якою затверджено новий Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України.
Суттєвою відмінністю нового порядку є те, що відтепер він поєднує в собі всі страхові виплати, які раніше ми розділяли в межах фінансування від ФСС з ТВП і ФСС НВВ. Тепер ці всі виплати поєднано в одному порядку і в одній заявці.
Новацією постанови є те, що відтепер всі страхувальники зобов’язані подавати повідомлення про виплати.
В постанові №12 у нових пунктах 10 та 11 прописано вимоги для страхувальників надавати повідомлення про проведення виплат. Форму повідомлення має типову, яку наведено у додатку 2. Саме повідомлення має бути надіслано страхувальниками протягом місяця з дня виплати. Зверніть увагу, немає чіткої дати. Наприклад, до 20 числа наступного місяця. Є просто зазначений термін - протягом місяця з дня проведення виплати. І пункт 11 одразу обмежує нас в поняттях. Якщо ми затримуємо подання повідомлення, то постарайтеся щоб це було не більше як на 3 місяці. Бо через три місяці фонд плануватиме позапланову перевірку.
Тепер розглянемо форму такого повідомлення, яка для нас є новою.
В таблиці персоніфікуємо, якій особі ми платили кошти, дані листка непрацездатності, виділяючи серію та номер, далі дату страхової виплати і суму коштів за рахунок Фонду. Це сума яка йде до нарахування, тобто з урахуванням ПДФО і військового збору.
Дата виплати та дані листка непрацездатності разом з сумою потраплятимуть з 1 жовтня до реєстру застрахованих осіб і дані застрахованої особи в його карту в розділ про призначення і виплати із системи соціального страхування.
Що стосується самої заявки, то її форму також оновлено.
У формі заявки розширено звернення у вигляді тексту, додано таблиці, в основній таблиці розширено кількість колонок і рядків, додана колонка «Примітки», яка визначає відмітки у разі заповнення того чи іншого додатку, додано рядки, які дотягнули страхування від нещасного випадку, допомогу на поховання, відповідно сюди потрапляють узагальнюючі показники по днях і сумі.
Сама заявка та додаток 1.1 найбільш поширені в нашій роботі, де ми виділяємо право на виплати за лікарняними листками, листками непрацездатності у зв’язку з тимчасовою втратою або вагітністю та пологами, міститься в персоніфікації додатка 1.1. Давайте подивимося цю таблицю.
Як бачите, ця таблиця значно розширеніша. У неї додано нові колонки. Це колонки 6, 9, 17, 18, 19 (які прив’язано до окремого обліку днів, суми і даних посвідчення особи ЧАЕС) 20 (дані, які відтепер відображають відмітку про МСЕК). Головною новацією заявки є нові дві колонки в кінці заявки, дані про страховий стаж (і загальний, і за останні 12 місяців).
Як же правильно визначитись з врахуванням цього стажу?
Сучасне законодавство з захисту соціального страхування виділяє три напрями в системі соціального страхування: пенсійне, страхування на випадок безробіття і в зв’язку з втратою працездатності. Для нас з вами порядок фінансування передбачає саме третій напрямок, отже і страховий стаж визначаємо з метою оплати лікарняних листків.
Страховий стаж, той який сьогодні нам необхідно визначити в заявці фінансування, впливає виключно на розрахунок відсотку і суми допомоги лікарняних по вагітності та пологів, та лікарняним в зв’язку з тимчасовою втратою працездатності. Такий стаж визначено і врегульовано сьогодні Законом №1105. Цей закон виділяє два види стажу і вони 100% співпадають з даними в заявці на фінансування. Це загальний стаж, який в заявці на фінансування ми тепер будемо проставляти у колонці 21. Це стаж, який визначають кадровики і визначається у чинному законодавстві він у статті 21. Той стаж, яким користується бухгалтер, називається за останні 12 місяців. За останніх 12 місяців бухгалтери визначають 6 повних, що впливає на суму середнього заробітку та розрахунок самої допомоги. Бухгалтери користуються пунктом 4 статті 19 Закону №1105 для того щоб визначити цей стаж. Тривалий час ми формування стажу здійснювали в обліку, кадровики за рахунок трудової книжки і довідки ОК-7, бухгалтери за довідкою ОК-7. Але з 1 жовтня у нас відбулись певні зміни і вони відбулись паралельно і в реєстрі застрахованих осіб, оскільки відтепер матимемо новий документ, цей документ називається додаток 9.
Інформація про застрахованих осіб (їх страховий стаж, доходи і різну інформацію щодо даних, які містять звітність страхувальників) накопичується в картці і дані застрахованої особи в державному реєстрі застрахованих осіб. Тривалий час цей реєстр адміністрував Пенсійний Фонд за старим порядком і підтверджували стаж тільки довідки за формами ОК-5 і ОК-7. Але з 12 червня Пенсійний Фонд оновив свою ж постанову, якою регулюється робота державного реєстру застрахованих осіб.
Постановою ПФУ №10-1 Порядок роботи Державного реєстру викладено у новій редакції. Пункт 9 розділу V Порядку надав право страхувальникам отримувати інформацію з реєстру про різні відносини, зокрема, і відомості про страховий стаж цих застрахованих осіб, необхідних для призначення соціальних виплат.
Отже, вперше в історії України страхувальники почнуть отримувати таку інформацію з реєстру. Пенсійному фонду лишилось тільки підготувати такі можливості для страхувальника як в письмовому або електронному вигляді. За даними постанови ПФУ, інформацію з реєстру щодо даних про трудовий та страховий стаж ПФУ видаватиме за додаток 9.
Форма цього додатку ще наразі невідома нікому, вона є тільки теоретично представлена. Тобто на кінець вересня - на початок жовтня теоретично Пенсійний фонд мав би її вже надавати страхувальникам, для того щоб ми мали можливість заповнити нову заявку фінансування. Якщо таки дійсно Пенсійний фонд встигне це зробити, нова заявка буде мати інформацію з державного реєстру. Тобто страховий стаж має бути розрахований не за даними, які рахує бухгалтер чи кадровик, використовуючи свої робочі документи. Це стаж, який міститься у додатку 9. Додаток 9 відображає у своїй вступній частині персоніфікацію даних особи, а в наступній ви вже бачите сам розрахований стаж, окремо за 12 місяців, окремо страховий стаж, той який ми рахуємо з 2011 року і той трудовий, який набирається за трудовою книжкою.
Впевнена, що на перших етапах отриманнях цього додатку у нас будуть значні розбіжності. У даних страхового стажу, які маємо сьогодні і рахуємо самостійно для призначення лікарняних, і ті, які дає реєстр. Але, на жаль, на сьогодні дані реєстру є головними, в тому числі для призначення страхових виплат. Тому наше завдання підлаштуватися, навчитися обробляти такі дані. А завдання Пенсійного Фонду забезпечити вчасне надання додатку 9.
Важливі висновки
- З 01.10.2018 року діє новий порядок фінансування страхових виплат (лікарняних, декретних та інших допомог) від Фонду соціального страхування. В заяві-фінансування оновлено форму і вимоги заповнення.
- Про всі виплати лікарняних та інших страхових виплат страхувальники починають подавати відповідні Повідомлення (Додаток 2 до постанови ФСС №12) протягом місяця від дати виплати.
- Страховий стаж для заповнення заявки на фінансування необхідно визначати за даними Додатку 9, який видаватиме Пенсійний фонд страхувальникам за їх зверненням. Самостійний розрахунок підприємством страхового стажу неможливий з 01.10.2018 року.