В чому полягає схема реалізації пального через посередника? Маємо АЗС, яка є емітентом паливних карток або талонів. І фактично цей емітент здійснює відпуск фізичний пального. Емітент передає талони або паливні картки посереднику. Далі ці талони рухаються до суб’єкта господарської діяльності, який після отримання талонів від посередника звертається до АЗС, передаючи йому талон, і на зворотному випадку фактично отримує пальне. Ось така схема.
До 01.07.2019 року не було жодних питань щодо того, що у цій схемі і АЗС, і посередник є платниками акцизного податку. Отже, існуюча схема виписки акцизних накладних не ставила проблем щодо того, яким чином посередник, отримавши «умовне» пальне у вигляді талонів від АЗС і передаючи його суб’єкту господарювання має виписувати акцизні накладні.
Тобто до 01.07.2019 року однозначно посередники ставали платниками акцизного податку. Після 1 липня, виходячи з того, що суттєво змінились визначення реалізації пального для акцизного податку, у багатьох посередників постає питання: «Якщо я залишусь платником, я я буду виписувати акцизні накладні?».
Щоб виписати акцизну накладну і відповісти на це питання, варто звернути увагу на визначення реалізації пального, яке є зараз у Податковому кодексі. З цього визначення ми можемо вибрати три головні аспекти, які характеризують операцію реалізації:
- Є фізична передача пального.
- Це момент, який пов'язаний з митною територією України.
- Той факт, що потрібно здійснювати реалізацію з акцизного складу або акцизного складу пересувного.
Нагадаємо, що пересувний акцизний склад або акцизний склад пересувний - це транспортний засіб, який переміщує пальне. А акцизний склад - це місце, приміщення або територія, де знаходяться ємності, в яких зберігається пальне. Отже, щоб виписати акцизну накладну ми маємо мати місце, звідки це пальне має реалізовуватися.
Отже, якщо за документами в цій схемі є рух пального, то начебто посередник залишається платником акцизного податку. Але, дійсно, ми розуміємо, що у нас будуть величезні проблеми, пов’язані з випискою акцизних накладних. Що з цим можна зробити? Давайте звернемося до Інструкції №281. Ця інструкція дає визначення, що таке талон. Це є реалізація права власника на отримання фіксованої кількості пального. Тобто реалізація талону - це не є реалізація пального, а реалізація права вимоги до АЗС щодо отримання пального. Ця думка підтверджується і надалі пунктами інструкції, яка віддає реалізаторам пального «кермо правління» щодо оформлення і талонів, і паливних карток, і питань щодо реалізації нафтопродуктів за відомостями. Ще два моменти з Інструкції №281, які характеризують два способи безготівкового розрахунку або безготівкової реалізації пального. Це:
- відпуск нафтопродуктів за талонами:
- відпуск нафтопродуктів за відомостями.
Отже, яка відповідь на питання «що ми реалізуємо?». Ми реалізуємо пальне, яке за документами є як пальне і визначається і в податкових накладних так само. Або ми здійснюємо реалізацію права власності на пальне. Відповідь на ці запитання буде визначати, який статус у посередника щодо прив’язки до акцизного податку.
Якщо з первинних документів (зокрема, податкових накладних) ми будемо бачити рух фактично пального, то може виникнути питання у податкової служби, чому той, хто «проганяє» через себе пальне, не є платником акцизного податку. І на додачу постануть ще питання, які пов’язані з ліцензуванням (тому що дійсно відбувається за документами рух пального). Але якщо ми перейдемо на іншу схему, щодо якої буде відбуватися реалізація права власності (талонів або паливних карток), тобто право власності на отримання, то в цьому випадку ми позбудемось складових, які визначають посередника як платника акцизного податку.
Отже, всім посередникам варто над цим задуматися. Тому що наразі податкова служба не має остаточної відповіді на це запитання. На слайді наприкінці відео є посилання на дві податкові консультації, які присвячені саме питанню реалізації талонів і паливних карток. І можемо зазначити, що податкова служба ще не має чіткого розуміння і визначення щодо того, як класифікувати посередників.
Однозначно якщо посередники будуть користуватися саме першою схемою, то отримають дуже багато непорозумінь з податковою і щодо ліцензування, і щодо статусу платника акцизного податку у таких посередників. Отже, радимо переробляти документи і користуватися саме схемою, яка може позбавити вас проблем зі статусом платника акцизного податку.