• Посилання скопійовано

Запізнілі первинні документи – алгоритм дій: «7 хвилин» з Галиною Морозовською

У цьому випуску ми розглянемо алгоритм дій з запізнілими первинними документами



Якщо на дату подання фінансової звітності первинні документи не надійшли на підприємство, їх вважають запізнілими.

Наприклад, ви користуєтесь послугами зв’язку і за травень 2019 року ще не отримали акта (рахунка) від оператора (і так до 25 липня 2019 року). Тобто на граничну дату подання фінансової звітності первинка так і не надійшла. Відповідно вона вважається запізнілою. Але при цьому ми пам’ятаємо, що згідно зі Законом про бухоблік господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах, тобто і у фінансовій звітності, в тому звітному періоді, в якому вони здійснені. Більше того, дата відображення госпоперації не залежить від дати отримання первинного документа. Про це чітко говорить і Мінфін. Відображення витрат у періоді отримання первинного документа, а не в періоді здійснення госпоперацій, буде помилкою. Це підкреслюють у своїх роз’ясненнях контролери.

 

 

Тому у нас виникає дилема. Одна з умов відображення господарської операції – наявність первинного документа. Підкреслюємо, що це саме «умова», а не дата. А ось операцію потрібно відобразити у періоді її здійснення, а не отримання первинки. Як нам бути? Операцію відобразити потрібно, а первинки ще немає, тобто не виконується умова для відображення такої господарської операції. Мінфін у своїх роз’ясненнях надав рекомендації, що потрібно робити для того щоб вийти з цієї проблемної ситуації. А незабаром і у Наказі №88 про забезпечення записів у бухгалтерському обліку підкріпить це фактично нормативно. Бо роз’яснення були дані у листі, реквізити якого видно на слайді.

 

 

Отже, перше, що ми маємо зробити: у наказі про облікову політику прописати, фактично затвердити, правила (методику) обчислення розрахункової суми, за якою буде відображена наша операція, за якою ще немає первинки. Як же ж прописати цю розрахункову суму? Тобто як її взагалі розрахувати? Можна і потрібно ґрунтуватися на достовірній інформації, зокрема статистичній інформації, яка є по підприємству, або виходити з умов договору.

Що мається на увазі?

Продемонструю, як можна в наказі про облікову політику прописати норми, які стосуються саме запізнілих документів і механізму розрахунку цієї орієнтовної суми. Так, якщо це послуги зв’язку, за якими немає первинки, ми можемо базуватися, скажімо, на середньому арифметичному даних за попередні півроку або ж 12 місяців. А от за консультаційними, маркетинговими, рекламними, можемо брати за основу договірну вартість. Навіть коли первинного документа немає, за розрахунковою відображати операцію у регістрах, тобто на рахунках бухгалтерського обліку. Для цього нам у періоді здійснення господарської операції потрібно скласти самостійно первинний документ для підтвердження цих сум, обчислених за розрахунком. Що це може бути за документ? Це може бути бухгалтерська довідка або ж інший первинний, власно розроблений. Головне, щоб там були всі обов’язкові реквізити первинки. Підкреслюю, відображаємо саме в періоді здійснення господарської операції.

Наступне - коли в періоді отримання первинного документа ми розуміємо, що сума може і не співпадати з нашою розрахунковою. Ми маємо допровести, якщо провели менше ніж отримали первинку за сумою, або ж навпаки відсторнувати. При цьому ось ці коригування слід зробити саме на дату отримання первинного документа. Тобто виправляти попередні звітні періоди не потрібно. Про це чітко говорить і Мінфін. Знову ж таки, аби розуміти, яка у нас різниця по сумах, варто скласти бухгалтерську довідку. Наприклад, ви відобразили за розрахунковою сумою 3 тис. витрат за послугами зв’язку у травні, в серпні отримали первинний документ і він становить 3,2 тис. за сумою. Відповідно саме в серпні допроведете ще 200 грн. Як бачите, без фактичного виправлення помилки.

Цікаве питання: «А чи буде таке відображення господарської операції за запізнілими первинними документами формуванням резерву?» Коли ми витрати відобразимо фактично ще без первинки за розрахунковою сумою, то ні. Створенням резерву це не буде. Про це говорить і Мінфін в листі від 22.04.2016 р. №31-11410-06-5/11705. Чому це так важливо? Тому що для платників податку на прибуток, які використовують різниці, за резервами виникає різниця, а за запізнілими первинними все буде як у бухгалтерському обліку.

Якщо ж операцію не відображати у періоді здійснення, матимемо фактично помилку в бухгалтерському обліку, і при отриманні первинного документа нам потрібно буде шляхом саме виправлення помилки позбутися її.

***

Тому у нас є два варіанти дій з запізнілими первинними документами:

  1. Відображати операції за розрахунковою сумою, тобто дотримуватися рекомендацій Мінфіну, складати бухгалтерську довідку чи інший документ і фіксувати при отриманні відповідного допроводити чи сторнувати частинку.
  2. Не відображати, оскільки немає первинки, а при отриманні первинки виправляти бухгалтерську помилку і, можливо, доведеться виправляти помилку з податку на прибуток, адже буде викривлено і бухфінрезультат.

Джерело: 7eminar.com

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»

  • Хмарні сервіси: переваги для бізнесу
    Раніше для роботи з великими обсягами інформаціями потрібна була потужна комп’ютерна техніка. Її регулярно необхідно було оновлювати, тримати штат спеціалістів, які б стежили за працездатністю електроніки
    05.03.202480
  • 5 причин вибрати iPhone 15 Plus для роботи
    Смартфон для роботи має бути збалансованим: достатньо потужним для вирішення професійних задач і водночас простим у керуванні. Як, наприклад, Епл Айфон з продуманою до дрібниць операційкою
    25.02.202414
  • Планшет для бухгалтерії: у чому користь цього пристрою
    Ведення бухгалтерського обліку – це громіздка та об’ємна справа. Зазвичай бухгалтери на великих підприємствах працюють за персональними комп’ютерами, на котрі встановлено ліцензійні програми для обліку та аудиту
    05.01.20242571
  • Фінанси у фокусі: найгарячіші тренди роботи для бухгалтерів у різних містах від експертів Jooble
    Сфера фінансів та бухгалтерії в Україні розвивається навіть під час війни. Розповідаємо про бухгалтерські тренди ринку праці та рівні доходів у різних містах
    29.12.202344
  • Навіщо бухгалтеру Макбук?
    Бухгалтер — працівник, на якому тримається фінансова, облікова та статистична складова бізнесу, а його головний інструмент — персональний комп’ютер. Його робота часто передбачає професійну активність 24/7, крім потужного компа з усіма потрібен ще й лептоп
    27.11.2023551