• Посилання скопійовано

Як вести облік «єдинникам» з 1 січня або про життя ФОПів без книжок: «7 хвилин» з Тетяною Мойсеєнко

З 1 січня «єдинники» можуть вести облік без застосування книг обліку. Хто має право обирати форму обліку? Як відображаються доходи? Чи слід мати первинні документи? Які форми обліку дозволено? Що робити зі старими книгами обліку? Про це поговоримо у новому випуску



Як відомо, до 2021 року з метою обліку доходів підприємцями використовувалися книги, які мали визначену форму та для ведення яких було затверджено відповідний порядок.

З 1 січня 2021 року набрав чинності Закон від 14.07.2020 р. №786-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб – підприємців», яким скасовано норму ПКУ, що зобов’язувала вести підприємців Книги обліку доходів або доходів та витрат.

Крім того, наказом Мінфіну від 26.11.2020 р. №728 скасовано Наказ №579, яким було затверджено форми Книг обліку доходів, доходів і витрат та порядок їх ведення. Таким чином, підприємці отримали повну свободу дій щодо форми фіксації своїх доходів та витрат з метою їх обліку.

Звертаємо увагу, що йдеться про підприємців - платників єдиного податку, оскільки для підприємців на загальній системі та незалежних професіоналів таке послаблення не передбачено, вони мають вести облік доходів та витрат за встановленою формою. На сьогодні і до моменту затвердження нової форми для обліку доходів та витрат вони використовують книги, форма яких затверджена наказом Мінфіну від 16.09.2013 р. №481.

Але повернемося до «єдинників» та розглянемо найпоширеніші запитання, що виникають внаслідок лібералізації податкових правил. А запитань, до речі, чимало. Адже свобода - це ж все ж таки не вседозволеність.

 

Яка інформація щодо отриманих доходів має фіксуватися підприємцем?

Згідно зі ст. 296 ПКУ, «єдинники» ведуть облік у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів або доходів та витрат.

Тобто ніяких конкретних вимог щодо того, яка саме інформація має бути зафіксована підприємцем щодо отриманих доходів та витрат, крім періодичності відображення, ця норма ПКУ не містить.

Таким чином, для виконання вимог п. 296.1 ПКУ достатньо буде в довільній формі зафіксувати за підсумками місяця суму отриманого доходу.

До речі, ніхто не забороняє вносити записи про доходи частіше, це добровільний вибір підприємця.

 

Чи слід для підтвердження суми отриманого доходу та понесених витрат мати первинні документи?

Слід мати на увазі, що згідно з п. 44.1 ПКУ платники податків зобов’язані вести облік доходів та витрат на підставі первинних документів. Зауважимо, що йдеться про те, що всі первинні документи треба фіксувати про відображення суми доходу за місяць і податкова в інформаційному листі №16 наголошує, що інформація про місячні обороти, які самозайнята особа буде с 1 січня 2021 року заносити до довільного реєстру, має відповідати змісту первинних документів за відповідний період.

Які документи мають на увазі податківці - не розшифровується. Очевидно, що якщо йдеться про дохід, то це виписки з банку, Z-звіти у разі застосування РРО або ПРРО, розрахункові квитанції,  і, звісно, документи про придбання товарів, якщо йдеться про облік витрат платниками ПДВ.

 

В якому вигляді вести облік доходів?

Як зазначено у п. 296.1 ПКУ, облік може вестися в паперовому та/або електронному вигляді.

Знову ж таки маємо достатньо лаконічне формулювання, яке дозволяє використовувати фантазію повною мірою, оскільки і паперовий, і електронний носій може мати доволі різноманітні форми.

Податкова вже у згаданому листі запропонувала здійснювати записи у будь-якому довільному реєстрі: паперових зошитах, журналах чи в електронній таблиці програми Excel.

Крім того, «єдинники»  можуть застосовувати Книгу обліку доходів чи Книгу обліку доходів та витрат, застосування яких раніше було обов’язковим, тобто старі книги. До речі через зміни, запроваджені Законом №786, з 1 січня 2021 року зникли підстави для застосування до «єдинників»  згідно з п. 164.1 КУпАП, адміністративного штрафу від 51 до 136 грн за неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких Законом встановлено обов’язкову форму обліку. Тож можна використовувати для обліку доходів книги, не побоюючись зробити запис за невстановленою формою при її заповненні, оскільки тепер порядку її заповнення фактично не існує.

 

Чи потрібно реєструвати регістри обліку?

Після набрання чинності Законом №786 ПКУ не містить вимог до підприємців повідомляти контролюючий орган про обраний вид облікового регістру. Відповідно і реєструвати його ніде не потрібно, не залежно від того, який зі способів відображення доходів обрано підприємцем.

 

Що робити зі старими Книгами обліку?

Оскільки «єдинники», які здійснювали підприємницьку діяльність до настання 2021 року, були зобов’язані вести Книги обліку доходів або доходів і витрат, зі закінченням року книги не закінчилися та рішення про їх подальше ведення приймає сам підприємець. Він може продовжувати вести стару книгу та вже в довільній формі, не дотримуючись порядку їх ведення, а може обрати іншу форму, для фіксації доходів або доходів та витрат. Та яке б рішення не прийняв підприємець не потрібно вчиняти жодних дій зі скасування реєстрації вже зареєстрованих книг з 1 січня 2021 року. Подавати будь-які заяви чи повідомлення так само не потрібно.

***

Читайте також:

Джерело: 7eminar.com

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»