24 березня Президентом України подано до Верховної Ради новий законопроєкт №5300 «Про надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом Sars-COV-2». Завдяки ньому застраховані особи, тобто ФОП та наймані працівники, зможуть отримати допомогу у зв’язку із карантином. Очікуємо, що вже сьогодні, 30 березня, Верховна Рада розгляне цей проєкт Закону.
Хто саме отримає допомогу?
І ФОПи, і наймані працівники. Тобто допомогу отримають застраховані особи, які втрачають частину заробітної плати чи доходу у разі запровадження додаткових обмежувальних карантинних заходів.
Найманий працівник матиме право на допомогу, якщо його роботодавець має основний вид економічної діяльності, який передбачено у переліку, визначеному Кабміном. І цей вид діяльності має бути заявлений першим у відомостях з Єдиного державного реєстру станом на останній день місяця, який передує місяцю, в якому подається звернення на отримання допомоги. Тобто, якщо звернення на отримання допомоги працівник подаватиме у квітні, то важливо щоб станом на 31 березня у Єдиному реєстрі у відомостях про роботодавця, першим був вказаний саме той КВЕД, який передбачений у переліку Кабміна. Тож про всяк випадок варто згадати про постанову КМУ від 09.12.2020 р. №1236, в якій було визначено перелік основних видів економічної діяльності, стосовно яких здійснюються обмежувальні заходи у зв’язку із COVID-19. Хоча варто враховувати, що цю постанову Кабмін ще може змінити або ж прийняти взагалі нову, з іншим переліком КВЕД.
ФОПи також зможуть отримати допомогу, якщо їх основний вид економічної діяльності, який заявлений першим в Єдиному реєстрі, відповідає виду, визначеному у переліку КВЕД, який затвердиться Кабмін. Враховуватимуться КВЕДи станом на останній день місяця, який передує місяцю, в якому подається звернення на отримання допомоги.
Яким буде розмір допомоги?
Цього разу розмір допомоги також становитиме 8000 гривень. Це у разі її надання Пенсійним фондом за рахунок коштів Держбюджету. Але отримати допомогу можна буде і за рахунок коштів місцевого бюджету у розмірі, визначеному рішенням органу місцевого самоврядування. Звичайно, якщо для цього у місцевому бюджеті знайдуть кошти для таких виплат.
Порядок надання допомоги
Допомога застрахованим особам буде надаватися у 2021 році одноразово, але отримати її зможуть і наймані працівники, і ФОПи, які вже отримували допомогу цього року на підставі Закону №1071.
Зверніть увагу: допомога буде надаватися лише у разі перебування страхувальника відповідної застрахованої особи, тобто роботодавця чи ФОП, на обліку як платника ЄСВ на території адміністративної територіальної одиниці, на якій запроваджено додаткові обмежувальні карантинні заходи. Фактично йдеться про роботодавців та ФОПів, зареєстрованих платниками ЄСВ саме на територіях червоної карантинної зони і діяльність яких тимчасово зупинена через карантинні обмеження.
Детальніше про ФОПів та нові форми звітності у 2021 році, ЄСВ звітність та їх пільги можна дізнатися 30 березня на безкоштовній онлайн конференції «4 нові гарячі форми звітності». А ще ви дізнаєтесь про зміни у заповненні декларації з ПДВ та виправленнях в них помилок. А також про нову декларацію з податку на прибуток.
Щоб отримати допомогу найманий працівник або ФОП повинні будуть подати заяву в електронній формі з використанням єдиного державного вебпорталу електронних послуг, тобто на сайті «Дія». У заяві треба буде вказати:
- адресу реєстрації місця проживання заявника;
- номер банківського рахунка заявника для виплати допомоги за стандартом IBAN;
- підтвердження відповідності застрахованої особи умовам надання допомоги;
- надання згоди заявником на обробку його персональних даних.
Заяву можна буде подати протягом 30 днів із дня запровадження на відповідній території додаткових обмежувальних заходів. Допомога виплачуватиметься Пенсійним фондом на банківський рахунок застрахованої особи, номер якої вона вкаже у заяві. Але перш ніж виплатити допомогу Пенсійний фонд перевірить достовірність інформації вказаної у заяві, також перевірить чи є страхувальник, тобто роботодавець чи ФОП, у переліку страхувальників робота, тобто економічна діяльність, яких тимчасово зупинена у наслідок карантинних обмежень. І судячи зі законопроєкту цей перелік формуватиметься податковими органами, тобто не виключено, що цього разу допомогу надаватимуть дійсно лише у разі фактичного зупинення роботи, а не лише орієнтуючись на відповідний КВЕД у переліку Кабміна.
Передбачено також і відповідальність за достовірність інформації, наданої для отримання допомоги. Якщо допомогу отримає особа, яка надала в заяві недостовірну інформацію, то сума допомоги підлягатиме обов’язковому поверненню.
Хто ж не зможе отримати допомогу?
З числа ФОП допомогу не надаватимуть особам які:
- зареєстровані підприємцем менше 3-х календарних місяців;
- за останній звітний рік сплатили ЄСВ за себе менше ніж за 6 місяців;
- є одночасно найманими працівниками та ФОП;
- основний КВЕД яких не передбачено у переліку КВЕД від Кабміна;
- підприємницька діяльність яких на останній день місяця перед запровадженням додаткових обмежень припинена за даними Єдиного державного реєстру.
Для працівників також можуть бути перешкоди для отримання допомоги. Насамперед, якщо:
- роботодавець не сплатив ЄСВ за усі три місяці, усі місяці відповідного кварталу;
- основний вид економічної діяльності роботодавця не належить до відповідного переліку видів економічної діяльності на останній день місяця перед поданням заяви.
Також не передбачено допомогу для сумісників та працівників, середня зарплата яких перевищує 30 000 гривень на місяць. Будуть враховуватися усі три місяці останнього звітного кварталу, який передує поданню заяви.
***
Читайте також: Карантинна допомога бізнесу під час локдауну – як це буде: президентський законопроєкт
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!