• Посилання скопійовано

Як вести облік трудової діяльності після 10.06.2021 року: «7 хвилин» з Тимуром Алієвим

Як і коли зміняться правила обліку трудової діяльності? Які облікові питання не вирішує чинне законодавство? Чи будуть вноситися записи в трудові книжки?



Стаття 48 КЗпП з 10.06.2021 року буде мати зовсім оновлену редакцію і називатиметься вона «Облік трудової діяльності працівника». Здійснюється він в електронній формі в Реєстрі застрахованих осіб у порядку, визначеному Законом про ЄСВ. А на вимогу працівника, який вперше приймається на роботу, трудова книжка оформлюється роботодавцем в обов’язковому порядку не пізніше п’яти днів після прийняття на роботу.

Тож єдине, що ми знаємо - облік ведеться в Реєстрі, але поки що ми подаємо квартальні дані, а облік у нас має відбуватися оперативно. Бо коли з 10.06.2021 р. почнуть звільнятися працівники, то ви не будете знати - працюють вони десь чи не працюють.

Отже, як на мене, має бути ще якась окрема форма звіту з ЄСВ, раз на квартал не вистачить. Поки там дійде інформація, що він звільнився (приміром, у червні), поки та інформація попаде в Реєстр (десь у серпні). А якщо він наступного дня піде вже до нового роботодавця? 

Далі... Стаття 16 Закону №1058 вимагає від застрахованої особи (працівника), коли він буде приходити на роботу повідомляти страхувальника, в якого особа працює за основним місцем роботи, про визначення особою такого місця роботи як основного згідно з поданою нею заявою, до її відкликання. Заяву ми подаємо лише, якщо укладаємо усний трудовий договір. Коли у нас письмовий трудовий договір, заява не потрібна, бо підстава для формування наказу про прийняття на роботу - це письмовий трудовий договір. Що тут мав на увазі законодавець про заяву? Не знаю. Що він тут мав на увазі про відкликання?

Я читав дуже цікаву точку зору. Всі знають, що коли основне і сумісництво, сумісництво основне, обов’язково треба проходити через звільнення і переведення. Це два окремих трудових договори. Бо вже така є точка зору, що якщо читати норму, зображену на слайді, що якщо я подав заяву, що у мене це основне місце, потім відкликав її, то автоматично можу бути сумісником без звільнення. На мою думку, ця точка зору не зовсім вписується в законодавство. Але це через ось такі незрозумілі, неоднозначні вимоги.

Крім того, якщо зараз в Законі про ЄСВ прописано, що основне місце роботи - це місце роботи, де зберігається його трудова книжка, то з 10.06.2021 р. основне місце роботи, де працівник працює на підставі укладеного трудового договору та визначене ним як основне згідно з поданою заявою до відкликання та відомостями, що обліковуються в Реєстрі застрахованих осіб на її підставі. І у зносці ви бачите: «Інформація про основне місце роботи подається у складі звітності (п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону про ЄСВ)».

Так, вона наразі подається у складі звітності, але  подається квартально, бо додаток Д5 - він взагалі квартальний, без помісячної розбивки. Тому  можу порадити:

  1. не дивлячись на те, що наразі є Порядок №1084, не квапитися відразу передавати трудові книжки прямо сьогодні, бо навіть Пенсійний фонд телефонує і каже «а ну давай передавай. Чого це ви ще не передали?». Дочекатися 10.06.2021 р., коли закон набере чинності, лише тільки після того, якщо виникне велике бажання, почати подавати/сканувати і потім вже знати зарахована чи ні, є та інформація чи немає;
  2. через квартальну звітність з ЄСВ у нас такий оперативний облік вестися не буде. Якщо нічого не розроблять найближчим часом Мінфін чи Пенсійний фонд якоїсь оперативної інформації, яка буде "навішана" на кадровика, де кадровик має в день звільнення оперативно повідомити про звільнення, щоб в БЕБ він на завтра прийшов і БЕБ точно перевірило, що він ніде не працює. Без цього так само це не запрацює.

І ще один момент, який зараз турбує роботодавців - це страховий стаж для лікарняних і декретних. Нагадуємо, що ми наразі страховий стаж рахуємо періодами. Це період до 2011 року, період 2011 – 2015 року та період 2016 року. Поки що трудова книжка нам потрібна у першому і другому періодах, а у другому періоді ще і ОК7. Для чого нам це потрібно? Бо в тому періоді зараховуються дані з ОК7 лише за одночасним записом у трудову книжку, що з працівником були трудові відносини.

Класичний випадок: жінка перебувала у відпустці у зв'язку з вагітністю та пологами, народила, потім пішла у відпустку для догляду за дитиною, соцтрах їй три роки сплачував відповідні кошти, нараховував на ці кошти ЄСВ. Вона при цьому була у трудових відносинах в періоді 2011 – 2015 рр. і їй увесь цей страховий стаж зарахують.

Аналогічна ситуація, коли жінка ніде не працювала, народила, соцстрах їй потім три роки виплачував певну допомогу, нараховував на неї ЄСВ, але через те, що в неї при цьому немає запису у трудовій книжці, ми  це не зараховуємо.

Отже, поки що у нас трудова книжка використовується у двох періодах.

Всіх наразі турбує питання: що буде з 10.06 2021 р., коли трудових книжок не буде. Закон №1105 нам каже, що страховий стаж обчислюється за даними Реєстру застрахованих осіб, у тому числі і за внесеними даними про трудову діяльність в електронному вигляді, якщо вони будуть внесені. А якщо вони не будуть внесені, за тими правилами щодо обчислення страхового стажу, що діяли раніше.

От уявіть собі ситуацію: 09.06.2021 р. мені трудову книжку віддали, я її десь загубив, з 10.06.2021 р. пішов далі працювати, ніде моєї інформації немає і на руках трудової книжки немає. Виходить, що певні періоди до 2016 року мені ще буде проблематично зарахувати в страховий стаж для лікарняних і декретних.

Але все ж таки треба буде дочекатись роз’яснення від Фонду соцстраху. Думаю, до 10.06.2021 р. він встигне з цим роз’ясненням і будемо вже мати чіткішу картину.

На слайді у відео також бачимо, що власник або уповноважений ним орган на вимогу працівника зобов’язаний вносити до трудової книжки, що зберігається у працівника, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення, заохочення та нагороди за успіхи в роботі. Отже, вже не будуть заноситися до трудової книжки якесь там навчання, стажування тощо. Лише на вимогу працівника: прийняття, переведення, звільнення, заохочення та нагороди за успіхи в роботі. При цьому наголошую, що коли у нас закінчився розділ «відомості про роботу», ми не залазимо в розділ «заохочення та нагородження», цей розділ для зовсім іншого передбачений. Ми просто підшиваємо вкладиш у трудову книжку.

І так само ми бачимо, що порядок ведення трудових книжок визначається Кабміном. У статті 48 КЗпП і на сьогодні є така фраза, але ми користуємося Інструкцією №58. Чи затвердить Кабмін оновлений порядок ведення паперових трудових книжок - поки що не відомо.

 ***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Джерело: 7eminar.com

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»