НБУ постановою від 15.02.2021 р. №19 (яка набрала чинності з 17.02.2021 р.) зобов’язав банки та фінансові установи в строк не пізніше 30 календарних днів після закінчення періоду, зазначеного в п. 3 постанови КМУ №1236, вжити:
- заходів з актуалізації даних про клієнтів, передбачених у п. 13 – 17 додатка 1 до Положення про здійснення банками фінмоніторингу №65 (для фінустанов Положення №107), якщо така актуалізація вимагалась раніше і строк її проведення припадав на період з 8 по 24 січня та в банку не було можливості встановити з такими клієнтами контакт (через «локдаун»);
- інших додаткових заходів, якщо строк ужиття цих заходів припадав на період з 8 по 24 січня, та наявних у банку документів та/або відомостей було недостатньо для здійснення аналізу та/або прийняття відповідного рішення стосовно окремих фінансових операцій (їх сукупності) згідно з п. 8 додатка 15 до Положення №65 (для фінустанов п. 10 додатка 14 до Положення №107).
Нагадаємо, що у п. 3 Постанови №1236 було встановлено період «локдауну» з 00 годин 00 хвилин 8 січня 2021 р. до 00 годин 00 хвилин 25 січня 2021 р., тобто з 8 по 24 січня включно. Зазначена в постанові №19 актуалізація даних клієнтів триватиме до 24 лютого.
Хто може потрапити під таку термінову перевірку даних?
Як передбачено п. 13 – 17 додатка 1 до Положення №65, банк зобов'язаний забезпечувати актуалізацію даних про клієнта (отриманих та існуючих документів, даних та інформації про нього):
- не рідше одного разу на рік, якщо ризик ділових відносин з клієнтом є високим;
- не рідше одного разу на три роки, якщо ризик ділових відносин з клієнтом є середнім;
- не рідше одного разу на п'ять років – в інших випадках за умови відсутності підозр.
Ось на ці «підозри» зверніть особливу увагу! Вимоги нової постанови НБУ не поширюються на випадки наявності в банку/установи обґрунтованих підозр, що клієнт раніше надав неправдиву інформацію. В цьому випадку актуалізація та перевірка даних клієнтів проводиться за потреби, без якоїсь граничної дати.
Адже банк зобов'язаний забезпечувати актуалізацію даних про клієнта у разі:
- виявлення фактів наявності суттєвих змін у діяльності клієнта (зокрема, в разі зміни КБВ, керівника, місцезнаходження юридичної особи, трасту, іншого подібного правового утворення, ФОП);
- закінчення строку (припинення) дії, втрати чинності чи визнання недійсними поданих документів;
- втрати чинності / обміну ідентифікаційного документа клієнта (представника клієнта);
- встановлення факту належності клієнта до PEP.
У разі втрати чинності / обміну ідентифікаційного документа клієнта (представника клієнта) банк уживає заходів щодо отримання даних чинного документа та актуалізації даних про клієнта не пізніше шести місяців із дня настання відповідної події. В інших випадках банк уживає заходів щодо актуалізації даних про клієнта не пізніше трьох місяців із дня виявлення відповідного факту / настання події.
Для клієнтів, які не підтримують ділових відносин з банком або не здійснюють подальших разових фінансових операцій на значну суму (за наявності попередньої разової фінансової операції на значну суму), протягом останніх шести місяців до настання подій, зазначених у пунктах 14, 15 додатка 1 до Положення, банк проводить актуалізацію даних про клієнтів у день їх наступного звернення до банку та/або до моменту ініціювання ними проведення фінансових операцій.
Банк у своїх внутрішніх документах банку з питань ПВК/ФТ може передбачити й інші випадки здійснення актуалізації даних про клієнта.
Щодо додаткових заходів, то до них може бути віднесено, зокрема, витребування додаткових документів та/або відомостей, що стосуються фінансової операції або діяльності клієнта), але не пізніше двох місяців із дня відбору/виявлення індикаторів підозрілості фінансових операцій, та з обов'язковим фіксуванням дати отримання відповідних документів та/або відомостей.