Банки мають право не повертати депозит вкладникам та вимагати в них додаткові документи через проблеми, пов’язані з фінансовим моніторингом. Це випливає з відповіді НБУ на запит «Мінфіну».
Три «залізні» умови
Регулятор зазначає існування трьох випадків, у яких банк ЗОБОВ’ЯЗАНИЙ відмовити клієнту у проведенні фінансової операції, у тому числі, з видачі банківського вкладу.
Такими випадками є:
- включення клієнта до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності;
- застосування до особи міжнародних санкцій;
- застосування до особи спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону України «Про санкції».
«У цих випадках банк застосовує замороження/блокування активів клієнта. Але після скасування зазначених вище підстав повертає кошти клієнту», – зазначають у Нацбанку.
Жорстокий фінмон
В НБУ нагадали, що комерційні банки, виконуючи вимоги Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню доходів), одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» застосовує у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід. Це означає, що банк вживає заходів щодо клієнтів в залежності від ризику конкретного клієнта, виду послуги, суми фінансової операції тощо.
Усі питання – «на вході», але…
В Нацбанку кажуть: банк може запитати у клієнта документи щодо джерел походження коштів у випадках, якщо сума фінансової операції цього клієнта не відповідає інформації про його доходи. Або у разі виникнення підозри, що ці кошти можуть бути пов’язані з незаконною діяльністю.
Таку інформацію банки мають запитати ДО зарахування коштів на депозитний рахунок.
«Отже, під час видачі клієнту коштів з цього рахунку у працівників банку не має бути запитань щодо джерел походження коштів», – підкреслюють Нацбанку.
Але в деяких ситуаціях клієнта можуть перевірити і на «виході».
«В разі наявності в банку нової інформації щодо клієнта, джерел походження коштів, яка стала відома в процесі обслуговування, банк має право отримати від клієнта додаткові документи/інформацію, а клієнт зобов’язаний їх надати».
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!