Парламент заплутав фондовий ринок, ввівши податок з обороту при продажу цінних паперів на фондовій біржі і поза її межами. Вже через два тижні податкова служба отримає можливість в більшості випадків нараховувати максимальну ставку абсолютно нового податку. Це станеться у випадку, якщо законопроект №11285 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подальшого вдосконалення адміністрування податків і зборів» буде підписаний Президентом у тій формі, в якій був поданий на підпис, вважає директор департаменту інвестицій та акціонерного капіталу ПАТ «КБ «Південкомбанк» Ірина Охременко.
З одного боку, зазначає експерт, документ містить цілу низку позитивних новацій. Серед них, зокрема, зниження ставки податку на прибуток для операцій з цінними паперами до 10%. Також позитивно вплине на ринок спрощення податкового обліку операцій з цінними паперами в частині їх поділу не за видами (акції, облігації та ін), а за типом обігу на фондовому ринку (знаходиться цінний папір в біржовому обігу чи ні).
Серед змін, які заплутують учасників ринку, – статті, що стосуються збитків, отриманих при продажу цінних паперів. «Законом встановлено, що витрати на придбання цінних паперів та деривативів, що перебувають у переліку емітентів, які мають ознаки фіктивності на день здійснення операції з їх придбання, заборонено використовувати при визначенні фінансового результату при їх продажу. При цьому залишається незрозумілим як вчинити з витратами з цінних паперів, які були виключені з переліку фіктивних після їх придбання і не є такими на момент продажу. Тут законодавці значно збільшують розмір потенційного податку на прибуток», – резюмує І. Охременко.
Втім, на думку експерта, ключовою проблемою, яку принесе учасникам ринку в разі підписання Президентом ухвалений законопроект у сьогоднішньому вигляді, стане невизначеність навколо умов нарахування пільгової і мінімальної ставки введеного нового акцизного податку. «Даний податок не торкнеться приватних акціонерних товариств та цінних паперів, емітованих нерезидентами. При цьому він безпосередньо відноситься до всіх учасників ринку, які торгують іншими цінними паперами як на біржовому, так і на позабіржовому фондовому ринку» – зазначає І. Охременко.
За її словами, на перший погляд, 1,5% податку з обороту від торгівлі цінними паперами заплатять тільки учасники ринку, які продали поза фондовою біржою цінні папери, які не перебувають у біржовому реєстрі. «Це цілком обмежене коло учасників ринку. Операції з паперами з реєстру, здійснені поза біржею, будуть обкладатися податком на рівні 0,1% обороту, а угоди же на біржі – за ставкою 0% з обороту. Однак далі йдуть пункти, які введуть учасників ринку в розгубленість. Нульова ставка податку буде застосовуватися тільки в тому випадку, якщо з цінних паперів розраховується біржовий курс згідно з вимогами НКЦПФР, погодженими з Мінфіном. При цьому таке погодження поки відсутнє і навряд чи буде швидко отримано. Закон же повинен вступити в силу вже з 1 січня. Це призведе до неможливості використання нульової ставки та істотно розширить коло учасників ринку, які підпадають під тариф 1,5%», – зазначає І. Охременко.
Експерт додає, що навіть після проведення такого узгодження залишиться відкритим питання про тарифікацію біржових угод у день, коли біржовий курс не розраховувався. «Через це учасник ринку на момент укладення угоди практично ніколи не буде точно знати, який податковий тариф йому доведеться застосувати до операції, що проходить на біржі, (0%, 0,1% або 1,5%)», – говорить експерт.
Нагадаємо, раніше парламент ухвалив у цілому законопроект 11285, який істотно змінює систему оподаткування суб’єктів фондового ринку.