4 листопада у Верховній Раді зареєстровано законопроект №5361 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання переказу коштів". Авторами проекту є колектив нардепів - Р. Демчак, М. Довбенко, П. Різаненко, А. Журжій, С. Рибалка, І. Фурсін.
Як зазначено у пояснювальній записці, законопроектом пропонується врегулювати такі основні питання:
1) надати нове визначення терміну “платіжна система”, наближене до визначення, викладеного у Директиві 2007/64/ЄС;
2) увести в законодавстві поняття “провайдер інтернет-розрахунків” та надати йому визначення;
3) надати право небанківським фінансовим установам, які мають ліцензію на переказ коштів без відкриття рахунків, здійснювати випуск електронних грошей та мати агентів, а Національному банку України – визначати вимоги до небанківських фінансових установ для отримання такої ліцензії, у тому числі до мінімального розміру власного капіталу та розкриття інформації про структуру власності;
4) змінити назву Реєстру платіжних систем, систем розрахунків, учасників цих систем та операторів послуг платіжної інфраструктури на Реєстр платіжної інфраструктури та передбачити внесення до нього відомостей про небанківські фінансові установи, які здійснюють переказ коштів, провайдерів інтернет-розрахунків, комерційних агентів банків та небанківських фінансових установ, емітентів електронних грошей;
5) запровадити повідомчий характер унесення до Реєстру платіжної інфраструктури відомостей щодо учасників міжнародних платіжних систем, створених нерезидентами;
6) упорядкувати діяльність небанківських фінансових установ на ринку платіжних послуг, зокрема скасувати вимогу щодо необхідності їх участі в платіжній системі для надання послуг з переказу коштів та, натомість, запровадити альтернативний механізм контролю за прозорістю їх розрахунків;
7) надати право резидентам України за допомогою електронних грошей сплачувати податки, збори, інші обов’язкові платежі, а також здійснювати благодійні (добровільні) внески і пожертвування.
8) надати право резидентам України здійснювати/отримувати плату за товари, роботи, послуги електронними грошима, випущеними нерезидентами;
9) надати право банкам України відкривати рахунки юридичним особам-нерезидентам;
10) передбачити право Центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, відкривати поточні рахунки в гривні фізичним особам, які отримують виплати за рахунок коштів з державного бюджету;
11) у частині здійснення Національним банком нагляду (оверсайта) платіжних систем:
- запровадити термін “платіжна інфраструктура” та замінити термін “нагляд (оверсайт) платіжних систем” новим терміном “оверсайт платіжної інфраструктури”;
- віднести до об’єктів оверсайта платіжної інфраструктури тільки тих суб’єктів, які внесені до Реєстру платіжної інфраструктури або які надали до Національного банку документи для внесення відомостей до цього Реєстру, та поширити оверсайт на комерційних агентів банків і небанківських фінансових установ, що мають ліцензію Національного банку на переказ коштів без відкриття рахунків, а також провайдерів інтернет-розрахунків;
- передбачити право Національного банку накладати штрафи на юридичних осіб – об’єктів оверсайта та встановити розмір цих штрафів від ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
12) установити граничний термін, після якого учасники платіжних систем та оператори послуг платіжної інфраструктури не матимуть права надавати послуги платіжних систем, а постачальники послуг з переказу коштів використовувати послуги операторів платіжної інфраструктури, відомості про які не внесено до Реєстру платіжної інфраструктури.
13) замінити вид покарання (з виключно штрафу на обмеження чи позбавлення волі) за злочин у вигляді незаконних дій з платіжними інструментами та засобами їх ідентифікації, платіжними пристроями, електронними грошами та встановити міру покарання, яка у повній мірі відображає рівень суспільної небезпеки.