Коментар до листа Мінсоцполітики від 12.06.2019 р. №313/0/247-19
Суть запиту
В ст. 32 Закону України №1105 зазначається: суми матеріального забезпечення, не одержані з вини органу, що призначає матеріальне забезпечення, виплачуються застрахованій особі за минулий час з дотриманням вимог законодавства про індексацію грошових доходів населення.
Але чи працює норма ст. 32 Закону №1105 на практиці і хто саме має проводити індексацію таких виплат?
Фахівці Мінсоцполітики відповідають
В коментованому листі фахівці Мінсоцполітики чітко розмежували такі поняття, як:
- Призначення
- Фінансування
Призначення матеріального забезпечення
Матеріальні забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв’язку тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору, цивільно-правового договору та на інших підставах призначається за основним місцем роботи (діяльності). (ст. 30 Закону №1105).
Однак допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається як за основним місцем роботи (діяльності), так і за сумісництвом (наймом).
Рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації.
Документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах розглядаються не пізніше 10 днів з дня їх надходження (ст. 32 КЗпП).
Тобто, якщо коротко, призначаються виплати за видами соцстрахування за Законом №1105 за місцем роботи (найму).
Виключення – це випадок, наприклад, коли роботодавця ліквідовано (або якщо ним був підприємець, який припинив діяльність). Усі такі виключення теж наведено у ст. 30 Закону №1105.
Фінансування матеріального забезпечення
А ось із фінансуванням трохи інакше. Ті види виплат, які зазначені в Законі №1105, як правило, фінансуються ФСС. Виключення становить, наприклад, оплата перших 5 днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок роботодавця.
Фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду (ст. 34 Закону №1105).
Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами. Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників протягом 10 днів після надходження заяви-розрахунку.
Так хто індексує, той хто призначає чи той хто фінансує?
Як зазначають фахівці Мінсоцполітики у коментованому листі, якщо ФСС, виконавча дирекція Фонду та її робочі органи не є органом, який призначає матеріальне забезпечення, норма щодо індексації сум матеріального забезпечення не стосується фінансування Фондом страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам.
Тобто, якщо виплата отримується через роботодавця, то саме він призначає цю виплату (а ФСС – лише фінансує). І якщо роботодавець порушив процедуру призначення (несвоєчасно розглянуто звернення працівника або передана заява-розрахунок тощо), то він має проводити індексацію виплати.
Те саме стосується випадку, коли не лише фінансує, а і призначає виплату ФСС (за відсутності роботодавця та/або його правонаступника). В цьому випадку в разі затримки виплати ФСС має її суму проіндексувати.
Якщо ж роботодавець все призначив вірно і своєчасно, а ФСС не вчасно профінансував, індексації такої виплати не буде (ані з боку роботодавця, ані з боку ФСС).
Як проводиться індексація?
Нажаль, Мінсоцполітики в коментованому листі про це нічого не зазначає.
Загальна відповідь на це питання міститься в зазначеній нами на початку нормі Закону №1105 – провести таку індексацію треба з дотриманням вимог законодавства про індексацію грошових доходів населення.
Але в ч. 3 ст. 2 Закону №1282 прямо зазначено: соціальні виплати, що мають цільовий і разовий характер (допомога при народженні дитини, допомога на поховання, матеріальна допомога, одноразова допомога при виході на пенсію тощо), а також допомога у зв'язку з вагітністю і пологами індексації не підлягають. Підтримка купівельної спроможності провадиться шляхом підвищення розміру зазначених виплат.
І з допомогою на поховання це дійсно так і працює – її розмір час від часу переглядається (в останній раз відповідно до постанови правління ФСС від 08.02.2017 р. №17). Допомога ж у зв’язку із вагітністю і пологами це розрахункова величина, отже, ФСС її розмір не встановлює і не переглядає.
З Порядком №1078 не краще – такий вид індексації як, по суті, санкція за несвоєчасну виплату допомоги від ФСС, в цьому Порядку окремо не зазначено.
Більш того, допомога у зв'язку з вагітністю та пологами та допомога на поховання – прямо зазначені як такі, на яких звичайний порядок індексації не поширюється (п. 3 Порядку №1078). Тобто, повністю у відповідності до Закону №1282.
Натомість в ньому є норми, що:
- індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру;
- до об'єктів індексації не відносяться, зокрема, виплати, які обчислюються із середньої заробітної плати.
А лікарняні та декретні – це як раз виплати, які мають якщо не разовий, то нерегулярний характер, до того ж розраховуються вони із середньої заробітної плати. Отже, виходить, що розраховувати їх індексацію за допомогою індексів споживчих цін не можна.
В самому Законі №1105 індексація згадується ще раз – стосовно щомісячних виплат постраждалим від нещасного випадку на виробництві або від професійного захворювання. І зазначається, що така індексація проводиться в порядку, встановленому ст. 37 цього закону.
Вона ж посилається на перерахування сум щомісячних страхових виплат і витрат на медичну та соціальну допомогу, порядок якого ФСС затвердив постановою №11 (розділ VI). В цьому ж Порядку №11 теж говориться: індексація щомісячних страхових виплат проводиться відповідно до статті 37 Закону (п. 1.16).
Тобто, замкнене коло, і вся індексація, по суті, зводиться до згаданого перерахунку виплат. Але головне тут те, що така індексація-перерахунок стосується виключно потерпілих від нещасного випадку на виробництві та/або професійного захворювання та осіб, які мають право на страхові виплати в разі втрати годувальника. Тобто, до «звичайних» лікарняних та декретних його застосовувати не можна.
Отже, на нашу думку, на сьогодні норма ст. 32 Закону №1105 не працює не лише тому, що, як правило, ФСС лише фінансує, а не призначує виплати. А ще і тому, що порядку такої індексації, зокрема, для роботодавців спеціальним законодавством не встановлено.