Про це повідомляє прес-служба Державна служба геології та надр України.
22 лютого Кабмін оприлюднив перелік органів державного нагляду (контролю), на які у поточному році не поширюється дія Закону «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Відповідну постанову №1104 оприлюднено на сайті Уряду. Про це ми повідомляли тут і тут>>
До списку таких держорганів також увійшли Держгеонадра.
Плани перевірок надрокористувачів в 2018 році>>
Як раніше повідомляли в Держгеонадрах, однією з причин масштабних перевірок — є повідомлення Державної фіскальної служби (далі – ДФС), у якому йшлося про те, що у 2015 - 2016 рр. та І півріччі 2017 року більше 70 надрокористувачів, яким належать 158 спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами, подавали нульові показники у податкові розрахунки з рентної плати за користування надрами.
«За даними ДФС, які були надіслані до Держгеонадр виявилось, що близько 20 державних підприємств та частина приватних компаній подавали нульові показники у податкові розрахунки на певні родовища. На жаль, серед них є компанії відомі всій країні, такі як, «Укргазвидобування» та «Укрнафта». За дорученням Уряду Держгеонадра вже з січня 2018 року розпочали перші перевірки для усунення можливих порушень» - повідомив тимчасово виконуючий обов’язки Голови Держгеонадр Олег Кирилюк.
Нагадаємо, 23 листопада в Полтаві на нараді під головуванням Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана, нинішній очільник відомства Олег Кирилюк доповів про критичний стан стосовно «сплячих ліцензій». На що Прем’єр зреагував особистим публічним дорученням: «Доручаю Мінприроди та Держгеонадрам у двотижневий строк внести пропозиції щодо діяльності надрокористувачів, які подали до ДФС нульові розрахунки з рентної плати на користування надрами та/або не подали Держгеонадрам звіт за щорічною формою балансової звітності 6-гр щодо наявного видобутку (втрат вуглеводнів), що було встановлено як порушення угод про умови користування надрами».
Скасування мораторію дозволить органам державного геологічного контролю мати доступ до нафтогазових площ та відповідно встановити об’єктивні причини відсутності видобутку вуглеводнів на діючих родовищах. Зокрема, перевірки виявлять, чому саме не йде видобуток — або це результат не виконання надрокористувачами Програми робіт, проектних рішень і т.д., або мають місце об’єктивні причини. Наприклад — надрокористувач здійснив певні роботи, пробурив свердловини на виявлені перспективні структури, але позитивний результат видобутку не отримав.
Довідково.
“Сплячі ліцензії” — це видані погодження на проведення робіт з видобутку, які окремі компанії не використовують. Надрокористувачі звітують до Держгеонадр за формою балансової щорічної звітності 6-гр з нульовими показниками у графі «видобутку» вуглеводнів. Між тим, відсутність видобутку вуглеводнів на діючих спеціальних дозволах на користування нафтогазоносними надрами має як об’єктивні, так і суб’єктивні причини, при цьому об’єктивні причини, як правило, пов’язані виключно з геологічними факторами (проектні рішення повністю виконуються як і чинна Програма робіт по ділянці надр, є пробурені свердловини на нафту і газ, проте вони – непродуктивні).
У 2015 та 2017 рр. Служба не вела широкого контролю за здійсненням ефективного використання надр суб’єктами господарювання через встановлення мораторію на здійснення контролю, що й спричинило масові порушення.
Через такі порушення Держгеонадра у жовтні 2017 року зупинила дію 19 спеціальних дозволів на користування надрами.