ДПС у Житомирській області розповідає наступне.
Порядок державної реєстрації припинення юридичних осіб регулюється Цивільним та Господарським кодексами України, Законом України від 15.05.2003 р. №755 «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».
Процедури зняття з обліку платників податків у контролюючих органах визначено Податковим кодексом України, розділом ХІ Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. №1588 (далі – Порядок обліку), Законом України від 08.07.2010 р. №2464 «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»; розділом IV Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Мінфіна від 24.11.2014 р. №1162 (далі – Порядок №1162).
У зв’язку з припиненням юридичної особи (її відокремлених підрозділів) відомості щодо яких включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – Єдиний державний реєстр) контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені розд. XI Порядку №1588 та розд. IV Порядку №1162 у разі одержання хоча б одного з таких відомостей (документів):
- відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи;
- відомостей з Єдиного державного реєстру про припинення (закриття) відокремленого підрозділу;
- судових рішень або відомостей з Єдиного державного реєстру, іншої інформації щодо прийняття судом рішень про порушення провадження у справі про банкрутство чи визнання банкрутом платника податків, порушення справи або прийняття рішення судом про припинення юридичної особи, визнання недійсною державної реєстрації чи установчих документів платника податків, зміну мети установи, реорганізацію платника податків.
До зняття з обліку юридичної особи як платника податків, зборів, обов’язкових платежів ліквідатор зобов’язаний здійснювати розрахунок зобов’язань щодо таких податків, зборів, обов’язкових платежів, сплачувати їх і подавати відповідну звітність. При цьому ліквідатор складає та подає до органів ДПС податкову звітність за останній звітний період до затвердження ліквідаційного балансу. Ліквідатором юридичної особи складається проміжний ліквідаційний баланс та ліквідаційний баланс. У ліквідаційному балансі, відображаються результати прийнятих рішень про стягнення боргів, розподілення активів, власного капіталу та погашення (списання) зобов’язань, які призвели до відсутності активів, власного капіталу і зобов’язань ліквідованого підприємства на заключну дату складання ліквідаційного балансу.
Ліквідаційний баланс після його затвердження учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи, подається до органу ДПС за основним місцем обліку платника.
3 метою забезпечення закриття рахунків юридичних осіб, що ліквідуються, контролюючий орган за основним місцем обліку на звернення комісії з припинення (ліквідатора, ліквідаційної комісії тощо) надає перелік рахунків у фінансових установах відповідної юридичної особи та/або її відокремлених підрозділів, які на момент звернення взяті на облік контролюючими органами та щодо яких не надходили повідомлення про їх закриття (п. 11.9 розд. XI Порядку №1588).
Після отримання від державного реєстратора відповідних відомостей з Єдиного державного реєстру про припинення юридичної особи (закриття відокремленого підрозділу) контролюючий орган проводить передбачену законодавством позапланову документальну перевірку платника щодо правильності нарахування та сплати податків та зборів, підстави для проведення якої визначено пп. 78.1.7 ПКУ.
Додатково наголошуємо, що 05.08.2020 Президентом України підписано Закон України №786-ХІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб-підприємців», який набрав чинності з 08.08.2020 року. Зокрема, відповідно до зазначеного вище Закону, внесено зміни до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ в частині зняття мораторію на проведення документальних позапланових перевірок з підстав, визначених пп. 78.1.7 ПКУ.
Дані про зняття з обліку як платника податків та платника єдиного внеску передаються контролюючим органом за основним місцем обліку такого платника податків до Єдиного державного реєстру із зазначенням: дати та номера запису про зняття з обліку, назви та ідентифікаційного коду контролюючого органу, у якому платника податків знято з обліку (п. 11.17 розд. XI Порядку №1588 та п. 6 розд. IV Порядку №1162).
Підсумовуючі викладене вище, проводяться наступні процедури для зняття з обліку платників податків:
- вищий орган управління платника податків приймає рішення про ліквідацію;
- для внесення запису до ЄДР щодо рішення про ліквідацію підприємство подає документи держреєстратору;
- держреєстратор вносить запис про рішення підприємства ліквідуватися до ЄДР, повідомляє про це податкову службу та публікує інформацію про рішення про ліквідацію;
- призначається та проводиться перевірка (або приймається рішення про непроведення перевірки), після якої підприємство остаточно погашає заборгованість за податками, зборами, ЄСВ;
- підприємство закриває банківські рахунки;
- контролюючий орган передає до ЄДР відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів;
- підприємство подає документи Держреєстратору для внесення запису до ЄДР про припинення в результаті ліквідації
- Держреєстратор вносить запис до ЄДР про припинення підприємства. Підприємство вважається ліквідованим.