Тетяна Мойсеєнко, податковий консультант,
директор навчального центру "Dominanta"
Якщо до 01.01.2015 року до роботодавців за порушення трудового законодавства інспектори з праці могли застосовувати тільки адміністративні санкції, то з 01.01.2015 року відповідальність посилилась: крім адміністративних, з’явились і фінансові санкції.
Детально про види і суми фінансових штрафів ми писали в статті "Штрафи за порушення трудового законодавства: непроведення індексації коштує дорого".
У минулому, 2015 році, фінансові штрафи за порушення норм трудового законодавства Держпраці не застосовували (не було відповідних змін у підзаконних актах).
Але 10 лютого 2016 року набрали чинності зміни до Постанови КМУ №509 «Про затвердження Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення», якими визнано право Держпраці на накладання фінансових штрафів за порушення трудового законодавства на підставі:
•акта про виявлення під час перевірки суб’єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу;
•рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації.
Не сплачені у добровільному порядку штрафи стягуватимуться:
•у судовому порядку регіональними центрами зайнятості на підставі матеріалів справи, що передаються їм територіальними органами Держпраці (щодо штрафів, передбачених частинами другою, п’ятою і шостою статті 53 Закону №5067);
•у судовому порядку територіальними органами Держпраці (щодо штрафів, передбачених частинами третьою, четвертою і сьомою статті 53 Закону №5067);
•органами державної виконавчої служби (щодо штрафів, передбачених частиною другою статті 265 КЗпП).
А якщо ще врахувати нові права і повноваження перевіряючих Держпраці, які було затверджено у Постанові КМУ від 11.02.2015 р. №96, стає очевидним, що у Держпраці зявились нові перспективи для більш глибинної і детальної перевірки усіх роботодавців.