
Нагадаємо, що з 01.06.2025 діють нові ліміти на продаж через Нову пошту. З післяплатою через NovaPay фізична особа без реєстрації ФОПа відтепер за місяць може здійснити не більше 5 продажів до 30 000 грн. Якщо більше – фінмоніторинг вважатиме це підприємницькою діяльністю і вимагатиме, щоб працювали через ФОП.
Згодом зʼявився коментар і від самої Нової пошти.
У ньому йдеться про те, що компанія не обмежує кількість посилок. Але в умовах зростаючого контролю підприємницької діяльності з боку держави, якщо фізособа отримуватиме велику кількість післяплат, то NovaPay має обмежити надання своїх фінпослуг до моменту отримання пояснень.
Чому фінсервіс НоваПей отримав штраф?
6 червня в себе в Інстаграмі Нова пошта повідомила про те, що її партнер НоваПей отримав рішення НБУ про штраф у розмірі 90 млн грн.
Більша частина зауважень регулятора стосувалась вдосконалення системи фінансового моніторингу вас, наших клієнтів.
Щоб запобігти новим штрафам або іншим видам покарань з боку регулятора, фінсервіс NovaPay вже запровадив низку змін, як-от спостереження за кількістю і регулярністю отримання післяплат фізичними особами. А також посилює напрями, на яких акцентував свою увагу регулятор.
Коментар адвоката
Цього ж дня адвокат Богдан Янків у своєму Телеграм-каналі прокоментував цю подію.
Він зауважив, що дізнатися точні деталі справи ніхто не зможе, проте він поділився своїм професійним судженням.
Зокрема:
- НоваПей не має права розголошувати відомості про ліміти, після яких проводиться фінмон (саме тому пропала інформація про 5 переказів та 30 тис.);
- НоваПей, як і будь-які інші суб'єкти фінмоніторингів типу банків, не має права сприяти проходженню фінмоніторингу;
- НоваПей, як і інші, не може безпричинно відновити ділові відносини з нового кварталу чи з нового місяця;
- НоваПей, як і інші, зобов'язаний стежити за викручуванням ліміту у ФОПа протягом декількох місяців, перевіряти доступ до аккаунтів сторонніх осіб і тому подібних речей.
Всі ці правила варто врахувати СГ у побудові своєї діяльності.
***
Оновлення від 09.06.2025 р.
До ТОВ «НоваПей» було застосовано заходи впливу за порушення у сфері фінмоніторингу та валютного законодавства. А саме:
1) штраф у розмірі 90 658 967,00 грн за порушення вимог п. 2 ч. 2 ст. 8 Закону про ПВК/ФТ у частині невиконання обов’язку забезпечити належну організацію та проведення первинного фінансового моніторингу.
Зазначене призвело до:
- невиконання обов’язку управляти ризиками, пов’язаними із запровадженням чи використанням нових та існуючих інформаційних продуктів, що є порушенням вимог п. 25 ч. 2 ст. 8 Закону про ПВК/ФТ;
- неналежного розроблення та затвердження внутрішніх документів установи з питань ПВК/ФТ в обсязі, необхідному для ефективного функціонування внутрішньої системи ПВК/ФТ, що є порушенням вимог абзаців першого та другого ч. 1 ст. 8 Закону про ПВК/ФТ;
- неналежного застосовування установою у своїй діяльності ризик-орієнтованого підходу, враховуючи відповідні критерії ризику, пов’язані з її клієнтами, в порядку, визначеному внутрішніми документами установи з питань ПВК/ФТ, що є порушенням вимог ч. 1 та 2 ст. 7 Закону про ПВК/ФТ;
- неналежного здійснення належної перевірки нових, а також існуючих клієнтів, що є порушенням вимог п. 4 ч. 2 ст. 8 Закону про ПВК/ФТ;
- незабезпечення своєчасного виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, та належного інформаційного обміну зі спеціально уповноваженим органом, що є порушенням вимог пп. «в» п. 8 ч. 2 ст. 8 Закону про ПВК/ФТ;
- ненадання своєчасно та в повному обсязі на запити Національного банку необхідних документів / інформації / пояснень, що належним чином підтверджують виконання установою вимог законодавства з питань ПВК/ФТ, що є порушенням вимог п. 15 ч. 2 ст. 8 Закону про ПВК/ФТ та п. 44 розділу ІІ Положення №90;
2) письмове застереження за порушення вимог:
- частини 13* ст. 11 Закону про ПВК/ФТ, що полягає в нездійсненні установою додатково під час належної перевірки заходів стосовно клієнтів, які (кінцеві бенефіціарні власники яких) є політично значущими особами, членами їх сімей та особами, пов’язаними з політично значущими особами;
- частин 1 та 3 ст. 14 Закону про ПВК/ФТ у частині незабезпечення установою, щоб усі платіжні операції супроводжувалися інформацією про отримувача за платіжною операцією;
- пункту 20 додатка 1 до Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління НБУ від 28.07.2020 №107, у частині неналежного ведення анкет клієнтів;
- пункту 16 розділу ІІ Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України в умовах особливого періоду, затверджених постановою Правління НБУ від 18.12.2018 №140), у частині порушення строків унесення змін до даних статистичної звітності з питань ПВК/ФТ;
3) письмове застереження за порушення вимог ч. 2 ст. 9 Закону України «Про валюту і валютні операції», що полягає у здійснені валютних операцій з надання фінансових платіжних послуг з транскордонних переказів валютних цінностей з України з рахунків, відкритих установою клієнтам – фізичним особам, без наявності ліцензії Національного банку на здійснення таких валютних операцій;
***
Читайте також:
- «Нова пошта» ввела обмеження на продаж товарів з післяплатою: не більше 5 продажів і 30 тис. грн
- Нова Пошта передає дані до ДПС: «листи щастя» вже надходять!
- Чи буде Нова пошта обмежувати грошові перекази та кількість посилок: офіційний коментар компанії
- Правила роботи ФОПів за договором післяплати із NovaPay: інструкція від адвоката