• Посилання скопійовано

Як правильно судитися через Інтернет. Поради юриста

Незабаром в Україні стартує пілотний проект з обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу. Тобто громадянин зможе подати позов до суду через Інтернет, а також надавати інші необхідні під час судової справи документи в електронному вигляді. Як це правильно зробити та які є застереження, розглянемо нижче

За наказом Державної судової адміністрації України (далі — ДСА) від 7 вересня 2012 року №105 експеримент щодо обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу розпочнеться з 15 жовтня 2012 року у Святошинському районному суді м. Києва та апеляційному суді Дніпропетровської області. А вже з 26 листопада 2012 року до реалізації проекту приєднаються:
— господарський суд Вінницької області,
— Севастопольський апеляційний господарський суд,
— Харківський окружний адміністративний суд,
— Харківський адміністративний апеляційний суд.
Обмін електронними документами між судом та учасниками судового процесу відбуватиметься відповідно до Тимчасового регламенту, яким визначено порядок подання документів в електронному вигляді до суду, процедуру їх отримання та надсилання судом.
Як подати позов через Інтернет
Для подання та отримання документів особи, які беруть участь у судовій справі, мають зареєструватись у Системі (спеціальній програмі, що незабаром буде розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України http://court.gov.ua), як користувачі. При реєстрації у системі необхідно буде заповнити спеціальну форму, де зазначити повне найменування для юридичних осіб або прізвище, ім’я та по батькові фізичних осіб та фізичних осіб ? підприємців, ідентифікаційний код, місцезнаходження, адресу електронної пошти, номер контактного телефону та згоду на обробку персональних даних (для фізичних осіб). В окремому полі форми реєстрації фізична особа — користувач має надати зразок (сертифікат) електронного цифрового підпису, який застосовуватиметься під час листування з судами у Системі з використанням електронної адреси.
Юридична особа надаватиме сертифікат печатки підприємства та сертифікати підписів осіб, які мають право підписувати документи для подання до суду (при цьому кількість зразків електронного цифрового підпису, які можуть застосовуватись юридичною особою, не обмежено).
Після перевірки зразку електронного цифрового підпису та повноти наданої інформації користувачу надсилатиметься повідомлення про реєстрацію або відмову в реєстрації в Системі. Подальше користування електронною системою здійснюватиметься користувачем за індивідуальним паролем за принципом віртуального персонального кабінету.
До суду користувачі зможуть надіслати в електронному вигляді будь-які документи і матеріали, передбачені процесуальним законодавством, однак всі вони мають бути скріплені електронним цифровим підписом, відповідно до Закону України «Про електронний цифровий підпис». Регламентом передбачено, що на вимогу суду як на стадії підготовки справи до судового розгляду, так і на стадії судового розгляду, подані в електронному вигляді документи і матеріали повинні бути надані особами, які беруть участь у справі, в оригіналі.
Паперові документи не зникнуть
На час дії експерименту електронні документи надсилатимуться до суду паралельно з документами у паперовому вигляді, перелік та порядок надсилання яких визначено відповідним процесуальним законодавством.
Отримання документів здійснюватиме уповноважений працівник служби діловодства суду, який перевірятиме їх на відповідність вимогам Регламенту і після цього надсилатиме користувачу повідомлення-підтвердження отримання документів із зазначенням дати та часу. Право доступу до електронних документів, які надійшли на адресу суду, надаватиметься суддям, у провадженні яких перебувають відповідні судові справи.
Суд після виготовлення та підписання процесуального документа паралельно із надсиланням рішення/ухвали чи іншого документа в паперовому вигляді надсилатиме електронні копії такого процесуального документа, скріплені електронним цифровим підписом судді (судді-доповідача, головуючого судді), електронною поштою на поштову скриньку учасника судового процесу, зареєстрованого в Системі як користувач. Отримання електронного підтвердження доставки електронного листа в поштову скриньку користувача буде тестовим підтвердженням факту належного повідомлення користувача судом.
Запитання і застереження
Запропоновані Державною судовою адміністрацією новації викликають чимало запитань щодо механізму реалізації проекту на практиці. Незважаючи на те, що проект має запрацювати вже з 15 жовтня, на сайті судової влади досі не розміщено вікно «Електронний суд», не визначено питання порядку отримання електронного цифрового підпису користувачами Системи, тобто відкритим залишилось питання, чи в будь-якому центрі сертифікації можна оформити цифровий підпис, який буде універсальним для всіх установ, чи зазначена Система зможе зчитувати тільки ті електронні підписи, які видані центрами сертифікації, з якими ДСА уклала договори. За інформацією, отриманою нами в кількох центрах сертифікації, всього один з п’яти погодився оформити такий електронний цифровий підпис, У більшості зазначили, що оформити його можна, але впевненості, що його «зчитуватиме» Система, встановлена в судах, немає. Крім того, послуги з оформлення електронного цифрового підпису є платними і, судячи з усього, оплачуватимуться за рахунок самих користувачів. Неврегульованим залишається питання процедури ознайомлення з матеріалами судової справи в електронному вигляді, адже таке право Регламентом передбачено, а механізм його реалізації — ні.
За даними, отриманими в Державній судовій адміністрації України, до кінця цього тижня планується розміщення на веб-порталі судової влади України додаткової інформації стосовно порядку обміну електронними документами між судом та учасниками процесу.
Необхідне налагодження чіткої роботи
Отже, зазначимо, що сама ідея запровадження системи електронного судочинства відповідає потребам часу та може підвищити його ефективність, але тільки за умови налагодження його чіткої роботи. Для цього необхідно доопрацювати законодавчу базу для роботи Системи, докладно виписавши кожен крок, що здійснюватиметься при роботі учасників судового процесу з електронними документами. Як свідчить практика, будь-яка новела може стати ефективною тільки у тому випадку, якщо вона справді «полегшує життя» особам, яким вона пропонується. Наразі ж ми маємо ситуацію, що на осіб, які беруть участь у справі, покладаються додаткові обов’язки (отримати цифровий підпис, зареєструватись в системі, заповнити документи відповідно до встановлених шаблонів та відправити їх до суду) і натомість не пропонуються жодні «привілеї», оскільки всі процесуальні документи мають паралельно надсилатися до суду, як і раніше, в паперовому вигляді, тобто фактично просто відбуватиметься дублювання інформації.
У разі створення належних умов для повноцінного функціонування системи електронного судочинства необхідно буде вносити відповідні зміни до процесуальних кодексів і закріплювати можливість заявникам самостійно обирати форму судочинства — «традиційне» або «електронне». Крім того, доцільно буде підключити до реалізації цього проекту Державну виконавчу службу України, яка зможе оперативно отримувати від суду виконавчі документи та вчасно реагувати на ситуації, що потребують невідкладного втручання.

Марина Саєнко,адвокат, партнер юридичної компанії «Закон Перемоги»

Джерело: UBR

Рубрика: Право і відповідальність/Інше

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Інше»