• Посилання скопійовано

Хто з органів держнагляду має право проводити комплексні перевірки з питань праці?

Розпорядження Кабміну «Про заходи, спрямовані на детінізацію відносин у сфері зайнятості населення» навряд чи хтось сприйняв як грім серед ясного неба, адже небо давно в цій сфері було похмурим... У даній статті ми розберемося, кого чекати підприємцям в рамках майбутніх комплексних перевірок і які повноваження кожного з ревізорів

Хто з органів держнагляду має право проводити комплексні перевірки з питань праці?

Здійснювати контроль за дотриманням законодавства з питань праці доручено таким органам:

  • Державній службі з питань праці;
  • органам місцевого самоврядування, наділеним відповідними повноваженнями;
  • ДФС;
  • Пенсійному фонду.

Найширші повноваження, безумовно, має інспекція Держпраці. Її інспектори за наявності службового посвідчення і направлення на перевірку безперешкодно, без попереднього повідомлення мають право:

1) під час інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин за наявності підстав (звернення працівника, щодо якого було допущено порушення законодавства про працю; звернення фізособи, щодо якої порушено правила оформлення трудових відносин; за рішенням керівника органу контролю за результатами аналізу інформації, отриманої зі ЗМІ та інших джерел; за рішенням суду, за повідомленням правоохоронних органів; за зверненнями інших органів (ДФС, Пенсійного фонду, Держстату, профспілкових організацій) самостійно та у будь-який час доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об'єкта відвідування, в яких використовується наймана праця;

2) ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзної інспекції, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства й отримувати засвідчені об'єктом відвідування їх копії або виписки;

3) наодинці або у присутності свідків ставити керівникові та/або працівникам об'єкта відвідування запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати на зазначені запитання усні та/або письмові пояснення. Проте в контексті цього пункту наголосимо: право інспекторів праці кореспондується з обов'язком давати письмові пояснення виключно з боку керівників і жодним чином не стосується працівників. Останні мають повне право таких пояснень не надавати і відповідальності за відмову від давання пояснень для них не передбачено;

4) за наявності ознак кримінального злочину та/або створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів;

5) на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування;

6) фіксувати проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин засобами аудіо-, фото- і відеотехніки;

7) отримувати від державних органів інформацію, необхідну для проведення інспекційного відвідування, невиїзної інспекції.

Згідно із Законом №877 «Про основні принципи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» повноваження інспекції Держпраці розширюються правом вимагати усунення виявлених порушень, припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, надавати (надсилати) суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків та застосовувати штрафні санкції.

Вимога інспектора праці про надання для ознайомлення документів та/або їхніх копій чи виписок із документів, пояснень, доступу до приміщень, організації робочого місця, заявлена у межах повноважень, є обов'язковою для виконання.

На окрему увагу заслуговують контрольні можливості органів місцевого самоврядування. З 1 січня 2017 р. вони у межах реалізації повноважень у сфері контролю за дотриманням законодавства про працю і зайнятість населення можуть проводити перевірки на підприємствах, в установах і організаціях будь-якої форми власності, а також перевіряти фізосіб, які використовують працю найманих працівників. Виконавчі органи міських рад міст обласного значення й об'єднаних територіальних громад наділені повноваженнями контролю за дотриманням законодавства про працю і зайнятість населення з можливістю самостійного накладення штрафів за виявлені порушення.

Тим часом повноваження ДФС у сфері дотримання підприємцями законодавства про працює значно скромнішими. У плані трудових правовідносин податківці здійснюють адміністрування ЄСВ, забезпечують контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою його нарахування та сплати, а також надають консультації з питань сплати ЄСВ. Притягнення підприємців до відповідальності у разі виявлення інших порушень з питань праці до компетенції податкової не належить. Але у разі їх виявлення ДФС відразу повідомить про це Держпраці, яка не полінується прийти до вас із позаплановою перевіркою або інспекцією, щоб зафіксувати виявлені податковою інспекцією порушення.

Пенсійний фонд, своєю чергою, прямо не контролює питання праці, але також становить певну загрозу для працедавця. 11.08.2017 р. набрав чинності «Порядок обміну інформацією про відомості, що містять ознаки використання праці неоформлених працівників і порушень законодавства про працю», який визначає механізм інформаційної взаємодії у разі отримання відомостей, що містять ознаки використання праці неоформлених працівників і порушень законодавства про працю, між суб'єктами інформаційного обміну (ПФУ, ДФС, Держпраці та їх територіальні органи) з метою забезпечення реалізації їхніх повноважень. Так, зокрема, Пенсійний фонд надає ДФС та Держпраці інформацію, що включає дані про страхувальників із підвищеним ступенем ризику, які:

  • нараховують заробітну плату нижче від законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати за основним місцем роботи, окрім тих, хто у звітності заповнив ознаку - «неповний робочий час», і тих, які почали і закінчили трудові відносини у звітному місяці;
  • у звітному місяці порушили вимоги частини п'ятої статті 8 Закону №2464 щодо розміру ЄСВ;
  • подали повідомлення про прийняття працівника на роботу, але не відобразили дані про нараховану йому заробітну плату за відповідний місяць чи дату закінчення трудових відносин.

З огляду на повноваження вищезгаданих органів доходимо висновку: якщо до вас прийде з перевіркою один зі згаданих суб'єктів контролю, за ним, з дуже великою вірогідністю, з’являться й інші. А наслідки візитів контролюючих органів, особливо Держпраці, є дуже затратними.

На жаль, державні органи у своїй діяльності традиційно роблять наголос на притягненні порушників до відповідальності і штрафуванні, а ось ведення серед підприємців роз'яснювальної та консультаційної роботи вважається марнуванням часу. Ми тим часом, навпаки, намагаємося дати бізнесу максимум інформації з питання дотримання вимог законодавства про працю, адже, за нашим переконанням, чітке знання своїх прав і обов'язків дисциплінує та підвищує шанси на успішне проходження будь-якої перевірки.

Ольга Койчева,

юрист АТ "КФ" ДОМІНАНТА

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»