• Посилання скопійовано

Увага! Порядки проведення виїзних перевірок та інспекційних відвідувань Держпраці визнано незаконними і нечинними

14 травня 2019 року постанову КМУ №295 визнано нечинною. Отже, з цієї дати скасовано порядки проведення інспекційних відвідувань роботодавців та виїзних перевірок Держпраці щодо нагляду за роботою інспекторів місцевих рад

Увага! Порядки проведення виїзних перевірок та інспекційних відвідувань Держпраці визнано незаконними і нечинними

Сьогоднішнє судове рішення було прийняте у справі №826/8917/17, з текстом судового рішення першої інстанції можна ознайомитися тут. З текстом судового рішення від 14 травня можна ознайомитися тут >>>.

 

Чого вимагали позивачі?

Спочатку група позивачів звернулися  до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Кабінету Міністрів України (за участю третіх осіб, які не заявляли самостійних вимог на предмет спору: Державна служба України з питань праці, Державна регуляторна служби України).

Вони просили суд визнати незаконною та нечинною постанову КМУ від 26.04.2017 р. №295 «Про деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Нагадаємо, що ця постанова затверджувала:

При цьому перший із цих Порядків прописував правила інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань. Предметом цих видів заходів мало бути додержання законодавства про працю, і застосовувати їх мали інспектори з праці, як самої Держпраці, так і місцевих рад  (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин). 

А другий – встановлював правила проведення, зокрема, виїзних перевірок Держпраці та її територіальними органами з метою виявлення порушень та недоліків, зокрема, під час здійснення таких інспекційних відвідувань, місцевими радами.

Усе про перевірки і перевіряючих – у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись, як це виглядає?

І ось ці Порядки просили визнати незаконними і нечинними, тобто, по суті, скасувати їх. Чому?

Як ми писали раніше, нардеп Оксана Продан з кінця минулого року не залишала спроб з’ясувати, чи відповідає постанова №295 вимогам Конституції та законам України.

До цього часу її всі переконували у відсутності будь-яких порушень. Аж поки не стало відомо про судову практику. Кіровоградський окружний адміністративний суд 19.03.2019 р. у справі №1140/2746/18 прийняв рішення, яким надав відповідь на головне питання: яким нормативно-правовим актом врегульовано призначення і проведення Управлінням інспекційних відвідувань? Зокрема:

  • З огляду на приписи ч. 2 ст. 2 Закону №877, його дія поширюється на спірні правовідносини, оскільки інспекційне відвідування Управлінням є формою державного нагляду у сфері господарської діяльності.
  • З огляду на ч. 4 та 5 ст. 2 Закону №877, Управління Держпраці може здійснювати державний нагляд контроль виключно на підставі Закону і спеціального закону, котрий би встановлював особливості його діяльності. Законодавець не прийняв такого спеціального закону, тому спірні правовідносини врегульовані виключно приписами Закону, що виключає можливість застосування до спірних правовідносин постанови Уряду від 26.04.2017 р. №295, якою керувався відповідач, призначаючи інспекційне відвідування.
  • Інспекційне відвідування за сутнісним змістом є перевіркою. 

 

Що сказав суд першої інстанції? 

Перша судова інстанція винесла рішення на користь КМУ.

Згідно з судовим рішенням від 26.12.2018 р., оскаржувана постанова відповідає актам вищої юридичної сили та видана відповідачем на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. За таких обставин, підстави для визнання постанови незаконною відсутні.

Але позивачі не заспокоїлися і подали апеляцію.

 

Що сталося 14 травня?

Сьогодні Шостий апеляційний адмінсуд м. Києва своїм рішенням скасував постанову №295 щодо перевірок Держпраці. Про це повідомив Голова громадської ради при ДРС Сергій Доротич у Facebook та Олена Доненко.

Як розповіла Олена Доненко, з цього часу:

1. Місцеві інспекції з праці є незаконними.

2. Інспекційні відвідування є незаконними.

3. Перевірки виключно державним органом з питань праці за плановими перевірками з дотриманням вимог включення суб'єкта господарювання до план-графіку або позапланові, виключно і в порядку передбаченому ЗАКОНОМ! 

Зверніть увагу! Наразі на сайті судових рішень ще не оприлюднено цього рішення суду. Як тільки воно з'явиться, ми обов'язково це прокоментуємо. 

Але про появу такого рішення вказала й ДРС у своєму повідомленні. В ньому вказано, що відповідно до статті 325 КАСУ постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2019 у судовій справі №826/8917/17 набрала законної сили 14.05.2019 року.

Проте вже зараз можна сказати одне: КМУ має право подати касацію і тільки Верховний суд зможе поставити крапку у цьому питанні.

Однак, в силу приписів ч. 1 ст. 325 КАСУ, постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Тобто зараз ми говоримо про те, що з 14.05.2019 року Постанова №295 є нечинною та скасована. 

 

Що дасть скасування Порядку №295?

Оскільки Постанова №295 нечинна та скасована, то будь-які інспекційні відвідування та невиїзні інспектування, які тривають, або призначені згідно із цією постановою, мають бути зупинені та/або відмінені (скасовані).

Надалі перевірки Держпраці, а також робота місцевих інспекцій з праці будуть здійснюватися в межах Закону №877

Тобто скасування Порядку №295 не означає, що Держпраці не може проводити перевірок. Але вона має їх проводити в межах загальних правих за Законом №877. При цьому порядку проведення таких перевірок саме для Держпраці цей закон не містить. Отже, очевидно, він буде затверджений наново.

19 червня Касаційний адмінсуд ВС постановив відкрити касаційне провадження за скаргою Кабінету Міністрів України на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2019 року у справі №826/8917/17.

Відмовити у задоволенні клопотання Кабінету Міністрів України про зупинення виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2019 року у справі №826/8917/17.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.

***

Читайте також:

 

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024167
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 531
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20247 0046
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024166
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460