Нагадаємо, що 2 жовтня 2019 року у Верховній Раді зареєстровано проект Закону №2200 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування самозайнятих осіб, які провадять незалежну професійну діяльність". Ним пропонувалося встановити особам, які провадять незалежну професійну діяльність, можливість обрання спрощеної системи оподаткування в межах визначених ПКУ доходів та їх складу. Про це ми писали тут.
А вже 16 жовтня у ВРУ було зареєстровано альтернативний законопроект №2200-1 "Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо усунення порушення прав самозайнятих осіб)". Ним пропонується:
- запровадження оподаткування доходів фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність за спрощеною системою;
- уточнення окремих положень норм діючого законодавства та виправлення допущенних раніше помилок;
- оптимізація, спрощення та вдосконалення процедури податкового адміністрування податків і зборів для фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність.
Як зазначено у пояснювальній записці, норми чинного ПКУ надають можливість спрощеної системи оподаткування лише юридичним особам та ФОП. Особи, які провадять незалежну професійну діяльність, такої можливості не мають. При цьому адвокатська діяльність за визначеннями Закону “Про адвокатуру та адвокатську діяльність” не є підприємницькою.
Зважаючи на це, непоодинокими є випадки одночасної реєстрації адвоката фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність на загальній системі оподаткування, та фізичною особою - підприємцем, як платником єдиного податку з єдиним основним видом економічної діяльності – 89.10 (діяльність у сфері права).
Це призводить до ускладненої процедури адміністрування податків і зборів, обмеження надходжень до бюджетів коштів у значних розмірах, порушення прав та законних інтересів держави, самих адвокатів та їхніх клієнтів.
З огляду на те, що станом на 01.10.2019 в Україні діє майже 50 тисяч адвокатів, будь-які заходи, спрямовані на ускладнення соціального становища, оподаткування, звітності адвокатів, мають виключно негативні наслідки.
Альтернативою такого стану речей, на думку автора законопроекту Т. Тарасенко, є запровадження спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність в цілому. Цим буде досягнуто покращення їх соціального та матеріального становища, що призведе до виведення ринку професійної правничої допомоги з тіні, значно збільшить розмір надходжень до бюджетів, забезпечить повну реалізацію зазначених вище новел процесуального законодавства тощо.
Надання права на застосування спрощеної системи оподаткування лише частині самозайнятих осіб (фізичним особам - підприємцям) є суто дискримінаційним щодо до тих осіб, які не бажають займатися підприємницькою діяльністю, однак створюють результати своєї праці, що часто є більш складними й, водночас, прозорими.
Таким чином, законопроектом №2200-1 пропонується внести зміни до чинного законодавства в частині усунення порушення прав самозайнятих осіб, а також виправлення логічних помилок, допущенних раніше, спрощення процедури адміністрування податків і зборів.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня його опублікування.