14 квітня у ВРУ зареєстровано законопроєкт №5376, головною метою якого є формування в Україні передової цифрової економіки протягом найближчих років та зростання частки високотехнологічних продуктів та послуг у загальному ВВП країни до 10%.
Зокрема, текстом проєкту пропонується запровадження низки заходів щодо стимулювання розвитку ІТ індустрії, а саме спеціального режиму оподаткування:
- резидентів Дія Сіті – ІТ-компаній, що відповідатимуть передбаченим цим законопроєктом вимогам та будуть включені до спеціального реєстру, ведення якого здійснюватиме Мінцифри;
- доходів працівників таких ІТ-компаній та залучених ними за ЦПД гіг-спеціалістів (фахівців, які виконують роботи (надають послуги) в рамках здійснення цими ІТ-компаніями їх господарської діяльності на підставі гіг-контрактів, укладених відповідно до правил, встановлених цим законопроєктом).
Тобто передбачається створення спеціального режиму оподаткування як самих підприємств, так і доходу їх працівників.
Нагадаємо, що ще минулого року у ВРУ було зареєстровано важливі законопроєкти для розвитку ІТ-сфери, про які ми повідомляли тут.
Як раніше очікувалось, Дія.City запрацює у першій половині 2021 року.
Спеціальний режим оподаткування резидентів Дія Сіті
Резидентом Дія Сіті зможе бути юридична особа, зареєстрована за законодавством України, яка відповідає вимогам цього Закону, незалежно від її місцезнаходження та місця здійснення господарської діяльності (п. 2 ст. 4 законопроєкту №4303).
Спеціальний режим оподаткування для ІТ-компаній передбачає ставку податку на прибуток у розмірі 9% та оподаткування лише низки операцій, таких як, зокрема:
- виплати процентів на користь нерезидентів – пов’язаних осіб, або нерезидентів, зареєстрованих в державах, що є «низькоподатковими» юрисдикціями;
- надання фінансової допомоги не платнику податку, яка не підлягає поверненню, або пов’язаній фізичній особі – неплатнику податку або пов’язаній особі – нерезиденту незалежно від наявності умови про повернення, або пов’язаній юридичній особі – неплатнику податку чи непов’язаній особі, яка залишається неповернутою протягом 12 календарних місяців (крім окремих випадків);
- безоплатне надання майна неплатнику податку (крім окремих випадків);
- виплати, що здійснюються у зв’язку з вкладенням в об’єкти інвестицій (в тому числі придбанням майна), що перебувають за межами території України,
- придбання майна, робіт, послуг у неплатника податку – нерезидента, та/або передача майна, робіт, послуг неплатнику податку – нерезиденту (якщо розрахунки чи постачання майна, робіт, послуг за відповідними операціями не здійснено у 360-денний чи інший строк відповідно до законодавства);
- виплата роялті в сумах перевищення ліміту та в інших окремих випадках.
Крім того, як передбачається, базовий податковий (звітний) період для таких платників дорівнюватиме календарному року. Для зареєстрованих в установленому законом порядку платників податку – резидентів Дія Сіті, перший податковий (звітний) період починається з першого числа місяця, що настає за наступним податковим (звітним) кварталом, в якому платник податку набув статус резидента Дія Сіті або в якому до реєстру Дія Сіті було внесено запис стосовно рішення суду, яке набрало законної сили, про визнання протиправним та скасування рішення уповноваженого органу про втрату статусу резидента Дія Сіті.
Також підрозділ 4 розділу ХХ ПКУ доповнюється новим перехідним пунктом 54, установлюється, що в 2024 році платники податку на прибуток – резиденти Дія Сіті не включають до складу оподатковуваних згідно з п. 141.9 ПКУ операції з придбання товарів, робіт, послуг у платника єдиного податку, протягом податкового (звітного) року такі операції в обсязі, що не перевищує суму у розмірі 50% суми витрат від будь – якої діяльності за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід), за попередній річний звітний (податковий) період. При цьому до витрат від будь-якої діяльності, визначених за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід), включаються витрати, пов’язані з операційною, фінансовою та інвестиційною діяльністю.
Спеціальний режим оподаткування працівників
Для працівників та гіг-спеціалістів резидентів Дія Сіті законопроєкт передбачає, зокрема:
- оподаткування ПДФО за ставкою 5%:
- заробітної плати працівників - резидентів Дія Сіті;
- винагороди гіг-спеціалістів за гіг-контрактами, укладеними з резидентами Дія Сіті;
- авторської винагороди за створення службового твору та перехід прав на службові твори.
- сплату ЄСВ у розмірі:
- мінімального страхового внеску – для працівників-резидентів Дія Сіті;
- 22% від визначеного з урахуванням положень гіг-контракту розміру бази нарахування єдиного внеску, однак не більше максимальної та не менше мінімальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої законом – для гіг-спеціалістів резидента Дія Сіті.
Звичайна ціна
Норми коментованого проєкту Закону містять зміни і щодо розширення визначення терміну «звичайна ціна», і не тільки щодо операцій резидентів Дія Сіті. Пропонується п. 14.1.71 ПКУ доповнити умовою, що звичайна ціна товарів визначається на рівні ціни договору, але не нижче:
а) ціни придбання майна (товарів), а для необоротних активів – не нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються операції продажу (відчуження), ліквідації таких необоротних активів.
У разі неможливості визначення зазначених показників, а також для цілей оподаткування доходу від операцій резидентів Дія Сіті та у разі придбання товарів у пов’язаної особи – резидента, використовуються правила підпункту “б” цього підпункту;
б) середньозваженої ціни продажу (відчуження) товарів, яка визначається шляхом ділення загальної суми доходу від продажу (відчуження) відповідного товару непов’язаним особам протягом останніх трьох місяців (включаючи місяць, в якому здійснений продаж) на кількість такого товару, від продажу якого (яких) був отриманий дохід. Середньозважена ціна продажу (відчуження) сезонного товару або товарів (робіт, послуг), ціна на які залежить від сезонного коливання споживчого попиту, за вибором платника податку визначається шляхом ділення загальної суми доходу, отриманого платником податку від продажу (відчуження) відповідного товару непов’язаним особам протягом відповідного (аналогічного) місяця попереднього року, на кількість такого товару, від продажу якого (яких) був отриманий дохід. Така середньозважена ціна коригується з урахуванням зміни споживчих цін за попередні 12 місяців. Цей підпункт застосовується, якщо обсяг продажу товарів непов’язаним особам перевищує обсяг продажів товарів пов’язаним особам. У разі неможливості визначення зазначених показників використовуються правила підпункту “в” цього підпункту;
в) ціни, визначеної на рівні виробничої собівартості, яка розрахована за правилами бухгалтерського обліку, в порядку, визначеному в обліковій політиці платника податку.
Правила, встановлені підпунктами “а”, “б” і “в” цього підпункту, застосовуватимуться послідовно в порядку їх черговості.
Але сфера застосування нового визначення звичайної ціни не зміниться.
Наприклад, звичайна ціна застосовується при визначені бази оподаткування ПДФО при безоплатному наданні товарів, робіт або послуг (або продажу таких товарів фізособі із знижкою), або при визначенні бази оподаткування ПДВ операції з постачання самостійно виготовлених товарів, послуг або необоротних активів.
Оподаткування сплаченого недержавного пенсійного страхування коштом роботодавця
Крім змін, передбачених в частині запровадження Дія Сіті, було розширено суму витрат, яка не включається до загального місячного річного оподатковуваного доходу платника податку, зокрема сум, що сплачуються роботодавцем-резидентом за свій рахунок за договорами недержавного пенсійного забезпечення платника податку та/або за договорами добровільного медичного страхування.
Наразі такий дохід не оподатковується, якщо така сума не перевищує 15% нарахованої цим роботодавцем суми заробітної плати платнику податку протягом кожного звітного податкового місяця, за який сплачується пенсійний внесок, внесків до фондів банківського управління, але не більш як 2,5 розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом про Державний бюджет України на відповідний рік, у розрахунку за місяць за сукупністю таких внесків (пп. «в» п. 164.2.16 ПКУ).
Дата набрання чинності
Як очікується, цей Закон набере чинності з 1 січня 2022 року, крім наведених нище підпунктів, які набирають чинності з 1 січня 2024 року:
- пп. 135.2.1.15 ПКУ (який передбачає включення до об’єкта оподаткування податком на прибуток коштів та/або вартості майна, виплачених (переданого) у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у платника єдиного податку, протягом податкового (звітного) року в обсязі, що перевищує суму у розмірі 20% суми витрат від будь-якої діяльності за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід), за попередній річний звітний (податковий) період. При цьому до витрат від будь-якої діяльності, визначених за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід), включатимуться витрати, пов’язані з операційною, фінансовою та інвестиційною діяльністю);
- пп. 141.9.2.12. ПКУ (яким передбачено включення до об’єкта оподаткування резидентів Дія Сіті операцій з виплати, що здійснюється у грошовій формі та/або відмінній від грошової формі, у зв'язку з придбанням майна (робіт, послуг) у неплатника податку, що перебуває на спрощеній системі оподаткування в сумі, визначеній за правилами, встановленими пп. 135.2.1.15 ПКУ.
***
Читайте також:
- Бізнес пропонує створити єдиний законопроєкт щодо «Дія Сіті»
- Які переваги має Дія.City: аналіз від Мінцифри
- Комітет ВРУ рекомендує депутатам відправити на повторне перше читання законопроєкт про Дія City
- Що не так зі законопроєктом Дія.City?
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!