
Міністерство розвитку громад та територій України розповідає, що 22 жовтня в Україні розпочалось замовлення та видача карток до смарт-тахографів другого покоління. Запустило процес видачі карток Державне підприємство «ДержавтотрансНДІпроект».
Видача карток до смарт-тахографів та їхнє обслуговування в Україні стали можливими завдяки домовленостям Мінрозвитку з Європейською Комісією. Адже така процедура наразі недоступна для країн, що не є членами Європейського Союзу. Натомість Україна одна з небагатьох держав, де перевізники та водії мають таку опцію.
Видача першої картки до смарт-тахографа відбулася 22 жовтня під час презентації особливостей використання таких пристроїв.
«Впровадження смарт-тахографів – це черговий крок на шляху до гармонізації українських правил із європейськими. Для того, щоб це стало можливим команда провела багато підготовчої роботи. Окрім безпеки перевезень, обслуговування смарт-тахографів в Україні важливе з точки зору економії ресурсів та зручності для перевізника. Тепер бізнес зможе без проблем ввозити нові вантажівки до України та одразу обслуговувати смарт-тахографи. Працюємо, щоб український транспорт працював за єдиними стандартами з ЄС», – зазначив під час заходу Сергій Деркач, Заступник Міністра розвитку громад та територій України.
Смарт-тахограф – це сучасний електронний пристрій, який автоматично реєструє час роботи, відпочинку, швидкість, пробіг і GPS-локацію транспортного засобу. Основна його мета – підвищити безпеку дорожнього руху, запобігти перевтомі водіїв і зменшити ризик маніпуляцій із даними.
Знайти перелік центрів, що забезпечують обслуговування смарт-тахографів можна за посиланням на сайті Уктрансбезпеки. Наразі цих центрів в Україні вже 15.
Важливо, що інспектори Укртрансбезпеки вже проходять навчання з метою забезпечення належного контролю під час використання водіями таких пристроїв. Більше того, повноцінне запровадження смарт-тахографів в Україні дасть можливість перевіряти іноземні вантажівки з такими пристроями, що виконують перевезення до України на предмет дотримання часу роботи та відпочинку водія. Раніше такої можливості не було через відсутність саме технічної можливості в контролюючих органів в Україні.
«Запуск смарт-тахографів – це логічне продовження цифрової трансформації транспортного контролю. Технологія забезпечує прозорість, об’єктивність і безконтактність перевірок, а безшовна інтеграція з єІнспектором дасть змогу контролювати дотримання режиму праці та відпочинку водіїв у реальному часі. Для нас це крок у майбутнє – подальший розвиток цифровізації та мінімізація людського фактора», – зазначив Валерій Кулик-Куличенко, заступник Голови Укртрансбезпеки з питань цифрового розвитку.
Нагадаємо, використання тахографів є обов’язковим для всіх вантажних транспортних засобів вагою понад 3,5 т і пасажирських, які виконують рейси протяжністю понад 150 км. Це можуть бути тахографи різних видів: як смарт-тахографи, так і цифрові чи аналогові.
Водночас, з 1 липня 2026 року всі вантажні автомобілі, які вперше реєструються в Україні, повинні бути обладнані смарт-тахографами другого покоління. Йдеться про транспортні засоби, що вперше ввозяться з-за кордону в нашу країну незалежно від року їхнього випуску. Відповідну домовленість із поступового впровадження смарт-тахографів в Україні досягли під час перемовин щодо продовження Угоди про лібералізацію вантажних перевезень між Україною та ЄС.