
У першій частині інтерв’ю для ЦТС заступник Міністра розвитку громад і територій України Сергій Деркач розповідає про кроки, реалізовані цьогоріч профільним відомством, щодо гармонізації вітчизняного законодавства з європейським у сфері автоперевезень та про те, що ще необхідно зробити у цій галузі на шляху до євроінтеграції. Зокрема, йдеться про впровадження нових технічних регламентів для техніки, запровадження посади менеджера-управителя, обов’язковий техогляд і нові правила сертифікації при ввезенні вживаних автомобілів.
Далі наводимо деталі, які стосуються обов'язкового техогляду авто.
На яких ще конкретних кроках плануєте зосередитися протягом наступного року, окрім того, що вже згадувалося?
Є необхідність прийняти підзаконні акти, які передбачають зміни до ліцензійних умов автоперевізників. У нас з’явиться у компаніях спеціальна посада менеджерів-управителів, з’явиться реєстр доброчесних перевізників (це окремий трек) і з’являться критерії, як цю доброчесність компанія може втратити. Передбачаємо, що всі компанії зі старту вважаються доброчесними, далі ж детально будемо з ринком пропрацьовувати критерії втрати такої репутації.
Далі – це затвердження нових техрегламентів для техніки. Це дуже непростий крок, бо він стосується технічних регламентів і відповідності виробництва транспортної техніки в Україні. Тобто якщо ми виробляємо автобуси в Україні, вони мають відповідати вимогам ЄС. Звісно, нині вони таким вимогам не відповідають. Якщо ми сьогодні поставимо всі критерії ЄС, то наші компанії просто зупиняться. Вони не зможуть їх виконати фізично. Там є дуже високі вимоги в частині безпеки, цифровізації всіх інструментів, датчиків тощо. Окрім того, що наші компанії до цього ще не готові, це дуже сильно здорожчує продукт. Наша продукція стане просто неконкурентною. Але ми рухаємося крок за кроком у частині технічних регламентів. У нас є зараз проект змін до технічного регламенту для колісних транспортних засобів і пов’язаних складових частин. Водночас, запроваджується ринковий нагляд для деяких категорій. Наприклад, з’явиться сертифікація на шоломи для мотоциклів. Такого в нас взагалі не було.
Є питання, які будемо врегульовувати і в частині реформ пасажирського транспорту та прав пасажирів. Це ми плануємо робити наступного року.
Великий трек – це дороги. ЄС нас зобов’язує зробити ключовий регламент для платних доріг, так звану «толінг систему». У нашій країні вона має бути можлива як мінімум на папері.
Іще один великий напрям, який буде для України непростим політично – це впровадження обов’язкового технічного контролю. Техогляд має передбачатися для всіх транспортних засобів, включно з легковими авто. Нині в Україні він діє тільки для комерційних вантажівок та автобусів. Але в Європі це обов’язковий основоположний регламент. Плюс до цього у нас має бути придорожній технічний контроль – наші контрольні служби повинні мати можливість зупинити на дорозі автомобіль і повноцінно перевірити технічний стан цього транспортного засобу. Це буде непростий документ, але ми працюємо над тим, щоби це зробити.
Працюємо і над розробкою законопроєкту, який змінить підхід до сертифікації вживаниху автомобілів, які завезли в Україну. Та сертифікація, яку вони проходять зараз, – це неефективний і часто корупційний інструмент. Він не має аналогів у ЄС, тому будемо його змінювати на обов’язковий технічний контроль. Тобто вживаний автомобіль, коли ввозитиметься в Україну, проходитиме не сертифікацію, а перший обов’язковий технічний контроль. Це ще один підхід, який крок за кроком приведе нас до обов’язкового технічного контролю для всіх автомобілів.