Україна давно славиться по всій Європі своїм парком автомобілів преміум-класу, що з шиком колесять по роздовбаних дорогах. Більшість із сотень тисяч престижних авто придбані бізнесменами і чиновникам цілком офіційно за чесно і не дуже зароблені гроші. Правда, є серед авторозкоші і "темні конячки", законні власники яких, будучи громадянами інших країн, навіть не здогадуються, як далеко і "високо" заїхали їх сталеві коні. Але навіть після виявлення українськими правоохоронцями вкрадених, приміром, в Європі автомобілів, їх господарям не варто радіти. Органи влади цілком можуть конфіскувати крадений автомобіль, а потім... передати його у користування тому чи іншому чиновнику. Або ж автомобіль взагалі може зникнути зі штрафмайданчика в невідомому напрямку. Хтось скаже: "Ну, і чудово, нічого бюджетні гроші тринькати на дорогі авто, нехай чиновники конфіскатом користуються. Тим більше, що колишні господарі зі Штутгарта або Праги вже давно отримали компенсацію від своїх страховиків". Але ж це - фантастичне свавілля з точки зору законодавства будь-якої цивілізованої країни, особливо якщо врахувати, що займаються ним саме ті структури, які покликані берегти справедливість...
Що впало, те пропало - український підхід до крадених авто
Всім добре відомий скандал навколо краденого позашляховика Mercedes GL 420, на якому їздив міністр юстиції Олександр Лавринович. Як писали ЗМІ, автомобіль був викрадений 28 січня 2010 р. в Штутгарті (Німеччина) та контрабандним шляхом ввезений в Україну. 2 листопада 2010 р. цей Mercedes за рішенням ужгородського суду був конфіскований і фактично легалізований як вилучений на користь держави. Найсмішніше в усій цій історії, що навіть після того, як міністр юстиції визнав, що їздив на краденому автомобілі, повертати позашляховик його власнику Мін’юст відмовився.
"А при чому тут німецькі власники, якщо є рішення суду у кримінальній справі і конфіскований не один автомобіль, а всі, що потрапили в Україну. Автомобіль не буде повернуто, він залишається у державній власності", - заявив Лавринович на одній з прес-конференцій.
Між тим, на початку 2012 року Mercedes Benz Bank нагадав про свої права на джип, який стояв в гаражі Міністерства юстиції. Як повідомила Deutsche Wellе, Mercedes Benz GL 420 з номером кузова WDC164821A522903, який в 2010 році був викрадений у Німеччині, а потім конфіскований в Україні в інтересах держави, згідно з німецьким законодавством, залишається власністю Mercedes Benz Bank.
Навіть не хочеться думати про те, яка думка склалася в Європі про українське Міністерство юстиції після цього випадку. Але гірше те, що це не тільки не одиничний випадок для України, а далеко не перший для самого Мін’юсту.
За словами глави агентства з повернення викрадених автомобілів COBRA, адвоката Стефана Решка, міністерський Mercedes Benz GL 420 - вже третій автомобіль, що знаходиться в угоні, який йому доведеться відсуджувати у Мін’юсту.
"У 2005 році ми повернули машину Renault Espace, яку передали Департаменту Державної виконавчої служби (ДВС) Мін’юсту. Даний автомобіль раніше належав чеській прокатній компанії AVIS, він був вкрадений у неї, а Міністерство юстиції його привласнило. Ще йшов судовий розгляд в ужгородському суді, а державні виконавці, не чекаючи рішення, передали автомобіль у відання одного з департаментів Міністерства юстиції, - розповів адвокат. - Нам довелося судитися спочатку з місцевими органами виконавчої служби, а потім ще й з Мін’юстом близько двох з половиною років, але в підсумку машина все-таки повернулася господареві".
Крім цього, Решко повідомив, що близько 5 років тому у Мін’юсту вдалося відсудити Audi А6, яка раніше була вкрадена у німецького громадянина в Угорщині, а потім перейшла у власність німецької страхової компанії. На цій Audi також встиг поїздити один зі співробітників Міністерства юстиції.
Решко вважає, що історія з Мін’юстом аж ніяк не виняток, а лише приклад системного підходу української влади до викрадених в Європі автомобілів, які опинилися на території України. На його думку, всі подібні випадки - потенційні позови до української держави з боку власників викрадених автомобілів. "Поки прецедентів не було, але якщо іншого виходу не буде, будуть з’являтися позови. Якщо раніше в Європі воліли махнути рукою на таку машину, то зараз, після того як ми показали, що можемо домогтися повернення 10-15 машин на рік, ставлення почало змінюватися", - підкреслює адвокат.
Викрадення викраденого
Говорячи про системний підхід до відчуження крадених автомобілів на користь держави, а точніше держчиновників, не можна не навести кількох прикладів. За словами Решка, сьогодні він веде більше 10 справ щодо викрадених в Європі і РФ автомобілів, повернення яких законним власникам гальмується українською стороною.
Так, автомобіль BMW X6, вкрадений в Німеччині, конфіскований на користь держави. Справа про повернення на користь страхової компанії "SOVAG" слухається зараз в ужгородському суді.
Автомобіль BMW M3, вкрадений в Німеччині, конфіскований на користь України. Ужгородський суд виніс рішення про повернення авто на користь страхової компанії "ALLIANZ", проте воно оскаржене прокуратурою Закарпатської області та Державною виконавчою службою Ужгорода.
Автомобіль BMW X6, викрадений в Італії, конфісковано Управлінням юстиції в АР Крим. Севастопольський апеляційний суд виніс рішення про повернення авто на користь СК "ALLIANZ", але воно не виконується.
Автомобіль BMW X6, вкрадений у Росії, конфіскований Управлінням юстиції в АР Крим. Рішення Севастопольського апеляційного суду про повернення на користь СК "РОСНО" не виконується.
І так далі і тому подібне... При цьому зауважте, всі автомобілі як на підбір, якщо не позашляховик преміум-класу, то вже, як мінімум, трійка BMW в спортивній модифікації. А як же, це нехай десь в Австрії чиновники вищого рангу катаються на Skoda Octavia, наші так принижуватися не стануть. Якщо побоюються, що начальство за дорогі машини може і насварити, то підуть на штрафмайданчик, дивись, і підберуть щось більш симпатичне. Шкода тільки, що найбільш цікаві екземпляри на цих самих штрафмайданчиках не затримуються.
За інформацією Решка, зі штрафмайданчика Печерського РВВС міста Києва не так давно "поїхав" у невідомому напрямку Volkswagen Touareg, вкрадений у Росії. Така ж доля спіткала і Bentley Continental, викрадений в Москві. Ще рік тому зі штрафмайданчика Святошинського РВВС був викрадений Jeep Grand Cherokee з австрійською пропискою.
Невже наша міліція, хоча б з почуття самоповаги (адже викрали не у когось, а у самих міліціонерів), не могла знайти таке помітне авто як Bentley Continental?
Решко розповів, що Вentley був викрадений в Москві в 2010 році, а потім затриманий у Києві, де на нього вже були оформлені підроблені документи. "Справу по цій машині вело Печерське райвідділення МВС. В даний час я листуюсь з Печерським РВВС і намагаюся з’ясувати, де сьогодні знаходиться даний автомобіль. Але поки мені ніхто так і не надав цієї інформації. Автомобіль знаходився в приватному володінні, але після викрадення та виплати страховки його власнику авто належить страховій компанії, якій дуже важко пояснити, що відбувається в Україні з її машиною", - нарікав адвокат.
Закордонні страхові компанії, за його словами, в принципі не можуть зрозуміти, чому автомобілі, що знаходилися в угоні і виявлені українськими правоохоронними органами, потім зникають з їхнього ж поля зору.
Поки залишається обмежитися констатацією непривабливих фактів, хоча, хотілося б чути, як правоохоронці і законодавці, стурбовані репутацією країни, борються з подібним бізнесом. І бачити результати цієї боротьби. Хоча б маючи на увазі, що через кілька місяців відбудеться Євро-2012, що вже набив оскому, і значить тисячі закордонних туристів на власних авто перетнуть наш кордон...
P.S. Важко втриматися, щоб не навести приклад з власного життя. Років п’ять тому мій знайомий купив Volkswagen Passat, скориставшись при цьому однією спірною, з точки зору законодавства, схемою. Більшість, напевно, знає, що в Україні існувала й існує маса всіляких варіантів, як знизити вартість автомобіля при його ввезенні в країну. Можна зі стовідсотковою гарантією стверджувати, що автомобіль, про який йде мова, в угоні не числився, а був придбаний на цілком законних підставах, але в сусідній країні (формально авто належало громадянину Молдови, а в Україні експлуатувалося за дорученням). Знайомому не пощастило, невдовзі він був зупинений співробітниками ДАІ, у яких, мабуть, була "рознарядка" затримувати саме "молдовські" авто. Він засмутився, але не так, щоб вже дуже, - при найгірших розкладах йому загрожував великий штраф. Тільки у випадку обтяжуючих обставин можна було побоюватися залишитися без машини, але таких начебто не було. Та й взагалі, за укрмолдовськими дорученнями в нашій країні тоді їздили тисячі авто. Але не цього разу - автомобіль конфіскували, і поки знайомий намагався повернути його через суд, у машини знайшовся новий власник. І хто б ви думали? Правильно, Державна виконавча служба Міністерства юстиції, а точніше один з її регіональних співробітників. На цьому справа і закінчилася - який же суддя при здоровому розумі піде проти департаменту Мін’юсту. Вся ця історія до того, що ще не відомо, кому гірше - іноземцям, чиї машини зникають на території України як кораблі в Бермудському трикутнику, чи українцям, які в цьому трикутнику живуть...
Петро Черних