8 жовтня Мінінфраструктури оприлюднило для обговорення законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері безпеки експлуатації колісних транспортних засобів відповідно до вимог Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони».
Проект Закону передбачає істотне вдосконалення механізмів держрегулювання у сфері безпеки експлуатації колісних транспортних засобів. Зокрема:
1. Впровадження періодичних перевірок транспортних засобів на придатність до експлуатації, що мають прямий вплив на безпеку дорожнього руху.
Транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі та зареєстровані територіальними органами МВС або такі, що вводяться в обіг, підлягатимуть перевірці на придатність до експлуатації.
Така перевірка передбачатиме перевірку конструкції та технічного стану: системи гальмового і рульового керування, зовнішніх світлових приладів, пневматичних шин та коліс, світло–пропускання скла, газобалонного обладнання (за наявності), ідентифікацію транспортного засобу, складових частин, систем, у тому числі встановленого обладнання, інших елементів у частині, що безпосередньо стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього природного середовища, в обсязі, визначеному законодавством.
Натомість такій перевірці не будуть підлягати:
- транспортні засоби з конструкційною швидкістю не більше 25 кілометрів на годину;
- транспортні засоби, виготовлені або вперше зареєстровані понад 30 років тому, що становлять історичну цінність, для зберігання спадщини періоду, протягом якого їх було сконструйовано, які не використовуються на вулично–дорожній мережі;
- транспортні засоби, які використовуються на спортивних змаганнях та не використовуються на вулично–дорожній мережі;
- транспортні засоби, на які поширюється дипломатична недоторканність;
- спеціалізовані транспортні засоби, що перевозять обладнання цирків і атракціонів з максимальною конструктивною швидкістю не більше 40 кілометрів на годину;
- транспортні засоби з об’ємом двигуна, що не перевищує 125 кубічних сантиметрів;
- колісні трактори, використання яких здійснюється на дорогах загального користування, максимальна конструктивна швидкість яких не перевищує 40 кілометрів на годину;
- технічні транспортні засоби для агропромислового комплексу, визначені Законом України «Про систему інженерно–технічного забезпечення агропромислового комплексу України».
Транспортні засоби, призначені для перевезення пасажирів з кількістю місць для сидіння не більше ніж дев’ять із місцем водія включно, що використовуються для забезпечення потреб, не пов’язаних із підприємницькою та/або господарською діяльністю, підлягатимуть перевірці на придатність до експлуатації з 1 січня 2022 року.
Планується, що Національна поліція України з 1 січня 2022 року здійснюватиме контроль за дотриманням зазначених вимог на вулично-дорожній мережі.
До 1 січня 2022 року перевірка придатності транспортних засобів до експлуатації, призначених для перевезення пасажирів із кількістю місць для сидіння не більше ніж дев’ять із місцем водія включно, що використовуються для забезпечення потреб, не пов’язаних із підприємницькою та/або господарською діяльністю, буде проводитись у разі:
- реєстрації/перереєстрації транспортного засобу ;
- зміни власника транспортного засобу;
- зміни або модифікації систем чи їх складових, що впливають на безпеку дорожнього руху або навколишнього природного середовища;
- виїзду транспортного засобу за межі зони митного контролю України (до 1 січня 2022 року – добровільно, а з 1 січня 2022 року – в обов’язковому порядку).
2. Впровадження вимог щодо встановлення контрольних пристроїв (обмежувачів швидкості, тахографів) на певні категорії транспортних засобів з метою забезпечення безпеки учасників дорожнього руху на дорогах України та зниження рівня смертельних ДТП.
За законопроектом транспортні засоби комерційні, що здійснюють:
- міжнародні перевезення пасажирів та вантажів, повинні бути обладнані пристроями для обмеження швидкості з 1 липня 2019 року;
- внутрішні перевезення пасажирів та вантажів, повинні бути обладнані пристроями для обмеження швидкості з 1 січня 2020 року.
Водії транспортних засобів комерційних повинні мати свідоцтво професійної компетентності:
- та/або внутрішні перевезення пасажирів та вантажів, повинні мати з 1січня 2020 року – для міжнародних перевезень пасажирів, вантажів;
- з 1 січня 2022 року - для внутрішніх перевезень пасажирів, вантажів.
Водії, які станом на 1 січня 2019 року здійснюють перевезення пасажирів з кількістю місць для сидіння більше ніж дев’ять (з місцем водія включно) або перевезення вантажів автомобілем максимальною допустимою масою понад 3,5 тони та мають посвідчення водія відповідної категорії, вважаються такими, що пройшли початкову підготовку та отримують свідоцтво професійної компетентності на термін дії посвідчення водія відповідної категорії, але не більше п’яти років, без складання іспитів.
З 1 липня 2019 року транспортні засоби комерційні, що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів та вантажів, повинні бути обладнані цифровими тахографами.
З 1 березня 2019 року транспортні засоби комерційні, що здійснюють внутрішні перевезення пасажирів та вантажів, повинні бути обладнані тахографами:
- аналоговими або цифровими – транспортні засоби, зареєстровані до 16 червня 2010 року;
- цифровими - транспортні засоби, зареєстровані після 16 червня 2010 року.
Документом, що засвідчує відповідність транспортних засобів вимогам технічних регламентів та правил і нормативів, є, у випадках передбачених законодавством, свідоцтво про придатність транспортного засобу до експлуатації, сертифікат або інший документ про підтвердження відповідності, виданий згідно із законодавством України, що вказує, якому саме рівню екологічних норм відповідає за конструкцією транспортний засіб («ЄВРО-2» - «ЄВРО-6» або іншому рівню).
3. Створення системи періодичної підготовки водіїв транспортних засобів окремих категорій, експертів з перевірки транспортних засобів на придатність до експлуатації та підвищення їх професійної компетентності.
4. Забезпечення контролю та встановлення відповідальності за порушення режимів робочого часу та часу відпочинку водіїв.
5. Забезпечення дотримання норм законодавства у сфері безпеки експлуатації колісних транспортних засобів шляхом впровадження адміністративної відповідальності водіїв, посадових осіб суб’єктів господарювання, фізичних осіб-підприємців за вчинені правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху, господарської діяльності у сфері транспорту, у тому числі надання послуг автомобільним транспортом.
6. Запровадження чітких, спільних з країнами - учасницями ЄС правил щодо часу керування, перерв та періодів відпочинку водіїв автотранспортних засобів, залучених до здійснення національних і міжнародних автомобільних перевезень, шляхом впровадження скоординованих дій між Україною та країнами - учасницями ЄС відповідно до принципу пропорційності.
***
Зауваження та пропозиції до проекту акта можна надавати на адресу Директорату з безпеки на транспорті, 01135, м. Київ, проспект Перемоги, 14; s.irina@mtu.gov.ua.