ЯКУ ІНФОРМАЦІЮ МАЮТЬ ОПРИЛЮДНЮВАТИ ОБЛАСНІ ДЕПАРТАМЕНТИ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я І МЕДИЧНІ ЗАКЛАДИ
Згідно з п. 3 Наказу №509, керівники структурних підрозділів з питань охорони здоров’я ОДА та КМДА, закладів охорони здоров’я, що належать до сфери управління МОЗ України, мають забезпечувати щотижневе оновлення на своїх офіційних веб-сайтах інформації:
– про потреби, стан забезпечення, наявні залишки ліків і медичних виробів, що закуповуються за бюджетні кошти;
– перелік закладів охорони здоров’я відповідного регіону, що є кінцевим отримувачем таких ліків і медвиробів;
– накази про розподіл лікарських засобів та медичних виробів серед закладів охорони здоров’я підпорядкованої адміністративно-територіальної одиниці.
ЯК ІНФОРМУЮТЬ ГРОМАДЯН ПРО ЗАЛИШКИ ЛІКІВ ДЕПАРТАМЕНТИ У РІЗНИХ ОБЛАСТЯХ
На сайтах департаментів охорони здоров’я Кіровоградської та Львівської областей, міста Києва регулярно оновлюється інформація про залишки лікарських засобів та медичних виробів, закуплених за кошти державного та місцевого бюджетів. А департамент охорони здоров’я Київської обласної державної адміністрації не має функціонуючого сайту, тому потрібної інформації жителі Київської області одержати не можуть.
Інші обласні департаменти охорони здоров’я оприлюднюють інформацію щодо залишків лікарських засобів та медичних виробів, закуплених за кошти державного та місцевого бюджетів, проте ця інформація не завжди є вичерпною. Мова йде про Вінницьку, Волинську, Донецьку, Дніпропетровську, Житомирську, Закарпатську, Запорізьку, Івано-Франківську, Луганську, Миколаївську, Одеську, Полтавську, Рівненську, Сумську, Тернопільську, Харківську, Херсонську, Хмельницьку, Черкаську, Чернівецьку та Чернігівську області.
Дуже часто на сайтах обласних департаментів інформація про закуплені ліки не оновлюється регулярно, немає розподілу на державний і місцевий бюджет, іноді відсутні дані щодо залишків лікарських засобів та медичних виробів, закуплених за кошти місцевого бюджету.
ЯК ПОЛІПШИТИ ДОСТУП УКРАЇНЦІВ ДО ІНФОРМАЦІЇ ПРО ЛІКИ: ПОДАЛЬШІ КРОКИ МОЗ УКРАЇНИ
1. Розробка електронної системи обліку залишків лікарських засобів та медичних виробів
МОЗ України працює над розробкою електронної системи, у якій буде зібрана актуальна інформація про залишки лікарських засобів та медичних виробів. Ця платформа автоматизує і полегшить процес управління процесами, пов'язаними з постачанням, логістикою, управлінням запасами лікарських засобів та медичних виробів в Україні. В результаті МОЗ України зможе:
– поліпшити забезпечення пацієнтів необхідними лікарськими засобами;
– забезпечити безперебійну доступність лікарських засобів в закладах охорони здоров’я;
– зменшити брак і надлишок ліків, звести до мінімуму втрати лікарських засобів;
– приймати управлінські рішення, базуючись на оперативних даних системи в умовах змін.
Ця система суттєво спростить роботу медиків, оскільки вони зможуть легше і оперативніше керувати поставками та логістикою, збирати дані про потреби щодо лікарських засобів, керувати запасами лікарських засобів (контролювати надходження, витрати, списання, інвентаризацію, перерозподіл), контролювати холодовий ланцюг та звітувати.
Передбачена можливість інтеграції та обміну даними системами «Електронне здоров’я», «ProZorro» та ін.
Етапи розробки системи передбачають збір функціональних потреб та проведення тендеру з вибору підрядника у 2018 році, її розробку до кінця 2019.
2. Удосконалення нормативної бази
Наразі МОЗ України працює над змінами до Постанови №285, щоби передбачити ліцензійниими умовами:
обов’язок медзакладів надавати звіти щодо рівня забезпеченості та залишків лікарських засобів та медичних виробів, оприлюднювати таку інформацію;
право МОЗ України в тому числі і анулювати ліцензію за неподання та неоприлюднення такої інформації.
3. Співпраця з громадськими організаціями
Співпраця з громадськими організаціями – рішення на перехідний період, яке дозволяє забезпечити доступ українців до інформації про залишки ліків і медвиробів, що закуповуються за бюджетні кошти.
Такі сайти, як Є ЛІКИ (eliky.in.ua) вже зараз дозволяють громадянам побачити повний список наявних препаратів у певній лікарні і знайти потрібний препарат, користуючись зручною пошуковою системою (за торговою назвою препарату чи МНН). Загалом до бази цього сайту підключено 921 лікарень з 18 областей України. Є гаряча лінія для пацієнтів та телефонна лінія технічної підтримки. Синхронізація із Державним реєстром лікарських засобів мінімізує ризик виникнення помилок у назвах, а також робить можливим зведення інформації по наявності певного препарату в області.
На цьому сайті також публікуються накази про розподіл лікарських засобів та виробів медичного призначення.
Перевірити наявність препаратів у Національному переліку основних лікарських засобів можна за допомогою мобільного додатку Ліки Контроль. Для цього поле «пошук аналогів» потрібно ввести назву препарату або його діючу речовину, яка написана на кожній упаковці трохи дрібнішим шрифтом під торговою назвою ліків. Якщо препарат є у Національному переліку основних лікарських засобів, на екрані внизу буде відповідна позначка.
***
Читайте також: