У своєму пості на сторінці facebook Уляна Супрун навела алгоритм дій, якщо ви опинилися в ситуації, коли вашому здоров’ю чи здоров’ю близької людини заподіяно шкоди. Трансформуємо систему, щоб такі випадки не допускалися або ж відстежувалися більш ефективно та ніхто не міг уникнути відповідальності за свої дії. Водночас вже сьогодні є інструменти, якими кожен може скористатися для захисту своїх прав у системі охорони здоров’я.
Коли й куди звертатися щодо неправомірних рішень чи дій медичних працівників
Кожен пацієнт має право оскаржити неправомірне рішення й отримати компенсацію, якщо його здоров’ю заподіяно шкоди. Відповідачем завжди є роботодавець – заклад охорони здоров’я чи лікар-ФОП.
Фіксація таких скарг – дуже корисний інструмент. Він допомагає довести, що в конкретній лікарні справді були випадки порушення прав пацієнтів. Нам часто розповідають про той чи інший випадок, який стався, втім, не використовують легальні інструменти, які б офіційно зафіксували інцидент. Відповідно довести правду стає практично неможливо. А непокаране зло – зростає. Відстоювати свої права й реагувати на їхнє порушення в межах закону – обов'язковий елемент культури розвиненого суспільства.
Якщо вам виповнилося 18 років, захищати свої права можна особисто, через представника або ж колективно (коли скаргу подає група людей). Неповнолітні чи недієздатні особи – через законних представників.
Оптимальний варіант – письмове звернення: зареєстрована заява зобов’язує установу надати вам відповідь.
Тож якщо особисто приносите заяву, попросіть зареєструвати її, а якщо надсилаєте поштою, то рекомендованим листом чи з повідомленням про вручення. Якщо звернення надсилається електронною поштою, то треба вказувати електронну адресу, на яку має прийти відповідь – це вимога Закону України «Про звернення громадян».
Що треба зазначити в заяві
- прізвище, ім’я, по батькові повністю;
- місце проживання;
- суть питання і чітке формулювання прохання чи вимоги; якщо ви хочете бути присутнім при розгляді звернення, потрібно це вказати;
- підпис і дату.
Куди можна звертатися зі скаргою
- Зверніться до головного лікаря із письмовою заявою/скаргою і попросіть її зареєструвати (в такому разі вам зобов'язані надати відповідь).
- Якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться у департамент/управління охорони здоров’я вашого міста чи області: http://moz.gov.ua/regionalni-upravlinnja із письмовою заявою/скаргою і попросіть вхідний номер (це допоможе дізнаватися хід розгляду вашого питання).
- Якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться на гарячу лінію місцевих органів виконавчої влади.
- Якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться на гарячу лінію Уряду за телефоном 1545.
Будь-який громадянин має право подати заяву про проведення клініко-експертної комісії в міських, районних, обласних департаментах охорони здоров’я, а також КЕК МОЗ України. Такі комісії контролюють якість надання допомоги і розглядають усі випадки, в яких може йтися про неналежну допомогу пацієнту – від випадків з розбіжністю діагнозів до летальних. Докладно тут.
Ще один спосіб захисту – звернення до Інспекції з питань захисту прав споживачів
Незалежно від рівня розгляду звернень це завжди безоплатно.
Якщо на жодному з етапів не вдалося владнати ситуацію, пацієнт має право звернутися до суду.
За безоплатною правовою допомогою можна звернутись до Центрів з надання безоплатної правової допомоги, їхні адреси: https://goo.gl/UXcKt8
Що робити, якщо ви не погоджуєтеся з рішенням, яке ви отримали після своєї скарги
Маєте право подати скаргу до органу або посадової особи вищого рівня. Наприклад, якщо не вдалося владнати ситуацію на рівні головного лікаря — подати скаргу до місцевого департаменту охорони здоров’я. Але не затягуйте — звертатися можна протягом місяця після того, як вас ознайомили з рішенням. Інакше ваш запит можуть відхилити (виняток — поважна причина порушення термінів).
Скільки часу можуть розглядати звернення:
- до 15 днів – звернення, які не потребують додаткового вивчення
- до 30 днів – звернення, які потребують додаткового вивчення
- до 45 днів – звернення, вивчити обставини яких неможливо у 30-денний термін. У такому випадку вас мають обов’язково про це повідомити.