Публікуємо чергову добірку відповідей на найбільш поширені питання, що стосуюється грантових програм, які супроводжує Державна служба зайнятості. Це «Власна справа» і «Грант для ветеранів та їх подружжя». З усіма іншими попередними статтями з цих питань ви можете ознайомитись у розділі «Поширені питання та поради».
1. Куди направляти виправлений (доопрацьований) бізнес-план?
Виправлений бізнес-план відправляється на адресу, зазначену у повідомленні про направлення бізнес-плану на доопрацювання. Якщо такі відомості не були зазначені, заявник має звернутись до регіонального центру зайнятості, який буде проводити співбесіду, там йому повідомлять адресу, на яку треба направити доопрацьований бізнес-план.
2. Що робити в разі необхідності внесення змін у цільове призначення отриманих коштів гранту?
У межах наданої суми мікрогранту до цільового призначення мікрогранту можуть бути внесені зміни вже після їх затвердження рішенням комісії Державного центру зайнятості. У разі зміни цільового призначення коштів гранту отримувач звертається до Державного центру зайнятості з відповідною заявою, викладеною в довільній формі з наданням обґрунтування зміни цільового призначення коштів мікрогранту.
До пакету документів додаються по 3 примірники таких документів:
- додаткової угоди, з якою можна ознайомитись тут;
- підписаного отримувачем на кожній сторінці бізнес-плану (обидві його частини – описову частину та план надходжень та витрат), з урахуванням запропонованих змін у межах погодженої Державним центром зайнятості суми мікрогранту.
Комісія Державного центру зайнятості на найближчому засіданні приймає відповідне рішення, про що інформує отримувача листом на електронну пошту, а також протягом 5 робочих днів з моменту прийняття позитивного рішення повідомляє уповноважений банк щодо зміни цільового призначення.
3. У заявці на отримання гранту розділ «План надходжень та витрат на 36 місяців» заповнюється з урахуванням надходжень по вже діючому бізнесу чи лише по плановому?
План надходжень передбачає можливість вказати в окремому рядку надходження від діючого бізнесу.
4. Що означає призначення співбесіди з регіональним центром зайнятості після подання заявки?
Це означає, що заявник щонайменше отримав позитивні результати перевірки ділової репутації та зазначених у заяві відомостей з боку уповноваженого банку. Співбесіда проводиться з метою перевірки бізнес-плану заявника та його бізнес-проєкту з урахуванням необхідності виконання умов програми щодо створення нових робочих місць.
За результатами скорингу банку та співбесіди, проведеної регіональним центром зайнятості, Державний центр зайнятості приймає рішення про надання або відмову в отриманні гранту.
Рішення про відмову у наданні гранту не приймається на рівні регіонального центру зайнятості.
5. Підкажіть, чи можна в центрі зайнятості отримати консультацію по гранту на відкриття власної справи. Чи надаються консультації з таких питань?
Для отримання консультацій фізична або юридична особа може звернутись до найближчого працюючого центру зайнятості.
Обрати зручний центр зайнятості можна на мапі або в переліку. Державна служба зайнятості постійно проводить консультації та інші інформаційні заходи з цієї тематики, онлайн-графік тут.
Також здійснюється навчання основам підприємництва на платній основі. Заявку на навчання можна подати онлайн.
6. Чи можна змінити місто реалізації бізнесу після того як уже отримано грант і підписано договір з уповноваженим банком?
Так, грантоотримувач має право змінити місце провадження господарської діяльності. В цьому випадку необхідно подати до вашого регіонального центру зайнятості заяву-повідомлення та довідку за формою №20-ОПП про зміну об’єкту оподаткування з квитанцією ДПС про її прийняття.
7. Який розмір гранту можна фактично отримати за програмою «Грант для ветеранів»? Оскільки співфінансування проєкту відбувається з урахуванням власних коштів заявника, то фактична сума гранту становить 350 та 700 тисяч?
Гранти у розмірі до 500 тис. та 1 млн гривень надаються за умови співфінансування отримувачем у такому співвідношенні: не більше 70 відсотків вартості проекту – за рахунок гранту, не менше 30 відсотків – за рахунок коштів отримувача (власних або кредитних). Наприклад, розмір гранту становить 500 тис. грн., відповідно сума співфінансування становить приблизно 214 тис грн, а загальна сума проєкту – 714 тис. грн.
8. Хочу подати заявку на грант за програмою «Власна справа» через Дія, але отримую відповідь, що у зв'язку з технічними роботами на стороні ЄДР послуга недоступна. Як мені подати заяву?
У таких випадках пропонуємо зайти пізніше або звертатися до технічної підтримки Дія, вони допоможуть вирішити дану проблему.
9. Що робити у випадку, коли підприємець отримав грант, витратив кошти на придбання обладнання, найняв працівників, а потім його призвали захищати Батьківщину? Чи мусить у цьому випадку особа повертати отримані за грантом кошти?
Ні, не мусить. Відповідно до пункту 20 Порядку, у разі призову отримувача на військову службу під час мобілізації, що підтверджується відповідними документами та заявою на ім’я керівника регіонального центру зайнятості, виконання обов’язкової умови договору мікрогранту щодо створення робочих місць тимчасово зупиняється та продовжується після демобілізації отримувача. Згідно з пунктом 23 Порядку, у разі невикористання або використання не в повному обсязі отримувачем мікрогранту у строки, визначені цим пунктом, у зв’язку з його призовом на військову службу під час мобілізації, що підтверджується відповідними документами та заявою на ім’я керівника регіонального центру зайнятості, такий отримувач може звернутися протягом одного місяця після демобілізації до Державного центру зайнятості для отримання невикористаної суми мікрогранту за умови дії програми.
10. На якій правовій підставі уповноважений банк вимагає договір поставки для здійснення платежу в межах використання коштів мікрогранту?
Пунктом 24 Порядку визначено, що для оплати витрат на цілі, визначені пунктом 5 Порядку та встановлені в договорі мікрогранту, отримувач подає до уповноваженого банку рахунок-фактуру (рахунок, квитанцію, накладну тощо) та договір, укладений між отримувачем і постачальником (лізингодавцем, продавцем) обладнання, сировини та матеріалів тощо.
11. Якими є мінімальний та максимальний розмір гранту для члена сім’ї учасника бойових дій?
Розмір гранту, який надається одному отримувачу, визначається відповідно до його суми запиту та не перевищує 500 тис. гривень для члена сім’ї учасника бойових дій – у разі зобов’язання створити два робочих місця після отримання гранту та працевлаштувати двох найманих працівників на умовах, визначених Порядком.
12. Яку відповідальність несе грантоотримувач у випадку припинення ним своєї діяльності?
Відповідальність грантоотримувача визначається Порядком – у редакції, що діяла на момент прийняття рішення про надання мікрогранту.
Суб’єкт господарювання зобов’язаний попередити центр зайнятості за місцем укладення договору мікрогранту про намір здійснити реорганізацію, ліквідацію тощо.
13. При заповненні заявки на грант за програмою «Власна справа» в розділі «План надходжень та витрат», чи можна включити крім ЄСВ, єдиний податок з діяльності ФОП 2% в статтю «Сплата податків та зборів»?
Так, можна включити до витрат податки та збори ФОП – отримувача гранту/мікрогранту та єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за працівників, що будуть працевлаштовані на умовах Порядку.
14. Чи можна отримати грантові кошти на придбання франшизи «Кав’ярня самообслуговування»?
Можна за умови створення необхідної кількості робочих місць та працевлаштування на них людей на умовах та в терміни, що передбачені Порядком.
15. Чи обов’язково фізичним особам з числа ВПО здійснювати перереєстрацію місця провадження господарської діяльності в разі отримання коштів мікрогранту?
Обмеження щодо місця діяльності визначені пунктом 8 Порядку – отримувачем можуть бути особи, які станом на дату подання заяви фактично не перебувають та не провадять свою господарську діяльність на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України та територіях активних бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, та для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації.
Заявник має перевірити, чи не міститься адреса провадження його господарської діяльності на таких територіях – повний перелік наведено у Наказі Мінреінтеграції від 22.12.2022 №309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» та, в разі виявлення адреси у переліку тимчасово окупованих територій або територій ведення активних бойових дій – здійснити перереєстрацію.
В інших випадках це робити не обов’язково.
16. Скільки має бути створено робочих місць, якщо особа, дружина або чоловік учасника бойових дій, отримали грант в розмірі 270 тис. грн?
Пунктом 4 Порядку визначено, що грант для члена сім’ї може становити до 500 тис. гривень (це верхня межа), при цьому грантоотримувач має створити два робочих місця.
17. Чи може один і той самий ФОП подати документи на отримання грантів за програмами «Власна справа» та «Переробне підприємство»? Чи може отримати один підприємець декілька грантів за програмою «Власна справа»?
Одна особа може отримувати гранти за різними програмами. Один підприємець не може отримати декілька грантів тільки в межах однієї програми. Тобто, особа може отримати гранти за програмами «Власна справа» та «Грант для ветеранів та їх подружжя», але не може отримати два гранти за програмою «Власна справа».
18. Чи можуть бути кошти мікрогранту витрачені на оплату праці найманих працівників та сплату податків?
Ні, напрями витрат коштів мікрогранту визначені пунктом 5 Порядку, а саме:
- придбання меблів, обладнання, транспортних засобів (які будуть використовуватися в комерційних та виробничих цілях), необхідних для провадження господарської діяльності отримувачем, закупівля ліцензійного програмного забезпечення, свійських тварин та птиці, багаторічних насаджень, саджанців, посівного матеріалу, сировини, матеріалів, товарів та послуг, пов’язаних з реалізацією бізнес-плану (такі витрати повинні становити сумарно не більше 50 відсотків розміру мікрогранту);
- послуги маркетингу та реклами (такі витрати повинні становити не більше 10 відсотків розміру мікрогранту);
- орендна плата за нежитлове приміщення (такі витрати повинні становити не більше 25 відсотків розміру мікрогранту);
- орендна плата за обладнання (такі витрати повинні становити не більше 10 відсотків розміру мікрогранту);
- лізинг обладнання, крім автомобілів, мотоциклів та інших транспортних засобів особистого користування (такі витрати повинні становити не більше 50 відсотків загального розміру мікрогранту);
- використання у підприємницькій діяльності прав інших суб’єктів господарювання (комерційна концесія).
19. Особа планує відкрити ФОП після отримання мікрогранту, планує взяти мінімальну суму 50 тис. грн. Чи буде в цьому випадку вважатись створення одного нового робочого місця?
Ні, грантоотримувач має створити нове робоче місце після отримання коштів гранту та працевлаштувати на нього іншу людину. Відповідно до змін до Порядку, для виконання отримувачем обов’язкової умови договору щодо працевлаштування місцевий центр зайнятості інформує отримувача про можливість укомплектування робочих місць особами з числа зареєстрованих безробітних. Тільки за відсутності у центрі зайнятості зареєстрованих безробітних, які можуть бути працевлаштовані на робочі місця, створені суб’єктом господарювання, комплектування таких робочих місць здійснюється суб’єктом господарювання самостійно.
20. Чи є обов’язковою умовою для роботодавця – отримувача мікрогранту відкриття зарплатного проекту для найманих працівників через «Ощадбанк»?
Ні, жодної такої умови або вимоги чинне законодавство не містить.
21. Що робити, якщо за результатами перевірки ділової репутації уповноваженим банком був отриманий негативний висновок внаслідок співпадіння ПІБ заявника та іншої особи?
При прийнятті рішення щодо надання/відмови у наданні мікрогранту, Державний центр зайнятості керується Порядком.
Відповідно до пункту 17 Порядку рішення про надання мікрогранту приймається Державним центром зайнятості на підставі інформації отриманої від АТ «Ощадбанк» (надалі – уповноважений банк), яка включає результати перевірки ділової репутації отримувача та відомостей, зазначених у заяві.
Відповідно до Порядку проведення оцінювання заяв уповноважений банк засобами програмного забезпечення з використанням інформаційних джерел здійснює перевірку ділової репутації за критеріями оцінювання, визначеними у додатках до цього Порядку, шляхом розрахунку кількості балів на основі інформації, зазначеної отримувачем в заяві, сформованої засобами порталу Дія.
Перевірка ділової репутації проводиться уповноваженим банком, зокрема, за такими критеріями: корупційні дії; наявність судових справ, зокрема кримінальних проваджень, у яких отримувач є обвинувачуваним, підозрюваним або засудженим; відкриті виконавчі провадження, у яких отримувач є боржником; наявність справи про банкрутство; наявність податкового боргу; арешт майна; шахрайство; санкційні списки.
Таким чином, перевірка ділової репутації отримувача, за вищенаведеними критеріями, не належить до компетенції Державного центру зайнятості, а відомості щодо підстав для висновків уповноваженого банку відсутні в розпорядженні служби зайнятості. Отже, в разі виникнення таких проблем необхідно звертатися безпосередньо до уповноваженого банку. Звертаємо також вашу увагу на те, що Наказом Міністерства економіки України від 24.05.2023 №4021 «Про затвердження Змін до наказу Міністерства економіки України від 06 липня 2022 року №1969», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.06.2023 за №1003/40059, до Порядку №1969 внесені зміни, відповідно до яких у разі отримання з автоматизованих систем інформації щодо наявності судових справ, виконавчих проваджень, арешту/конфіскації активів, податкового боргу отримувач матиме змогу надати документальне підтвердження відсутності таких даних щодо нього. Вищевказаний наказ про внесення змін набуває чинності з дня його офіційного оприлюднення.