Таку тенденцію демонструють результати нової хвилі щоквартального опитування «Бізнес під час війни» Європейської Бізнес Асоціації серед своїх членських компаній. Наразі 61% опитаних нами компаній підтримують власних співробітників, що перебувають у лавах Збройних сил, а 56% спрямовують фінансову підтримку армії та населенню. Для порівняння - у липні 2022 року 46% підтримували працівників і 34% допомагали фінансово.
До того ж 49% компаній продовжують допомагати збройним силам та населенню власною продукцією, 26% – постачають послуги, 21% – медикаменти, 18% – засоби захисту/оборони. Тішить, що обсяги військової та гуманітарної допомоги від бізнесу залишаються незмінними, а подекуди зростають.
Кількість компаній, що працюють у повному обсязі, залишається стабільною та становить 69% компаній Асоціації у ІІІ кварталі 2023 року. Ще 31% компаній працюють з певними обмеженнями. Серед найбільш поширених обмежень – скорочення географії діяльності, закриття частини представництв, перехід в онлайн режим.
Зростає кількість бізнесів, що в повному обсязі виконують свої зобов’язання щодо виплати заробітних плат. Наразі таких 93%, що більше за показник початку 2023 року (89%) та липня 2023 року (61%). Водночас скоротилась кількість компаній, що виплачують додаткові кошти – з 28% рік тому до поточних 12%. Найбільше додаткових коштів компанії виділяли на початку повномасштабного вторгнення (45% у березні 2022 року), щоб підтримати команди у скрутний момент та допомогти з релокацією. Також зменшується кількість підприємців, що скорочують заробітні плати співробітникам та звільняють персонал – наразі про це повідомляє тільки 4% респондентів.
Бізнес зберігає фінансову стійкість – ситуація з резервами кардинально не змінюється протягом 2023 року. Наразі 43% компаній - учасниць опитування мають фінансову «подушку» на період більше року, 25% – на рік, 20% – на пів року, і 2% – на кілька місяців. Тільки у 6% бізнесів відсутні будь-які фінансові резерви.
Для 16% підприємців втрати від війни вже перевищили $10 млн. Інші 35% повідомляють про втрати в діапазоні $1 - 10 млн, і 38% – про втрати до $1 млн. У 19% компаній залишаються активи на окупованих територіях. Здебільшого це офісні та складські приміщення, філіали, виробничі потужності та обладнання, товарні запаси, автомобілі та спецтехніка.
Кількість мобілізованих працівників у членських компаніях Асоціації за останні три місяці суттєво не змінилася. Так, нині у половини компаній (52%) мобілізовано до 10% від загальної кількості військовозобов’язаних. У 29% кількість мобілізованих сягає 10 - 20%, у 6%: 20 - 30%. Майже у половини, а саме у 47% компаній мобілізовані критичні для роботи підприємства спеціалісти, зокрема інженери, ІТ фахівці, спеціалісти з логістики, електрики, механіки, технологи, водії.
Повномасштабна війна та пов’язані з нею виклики суттєво вплинули на інвестиційні плани компаній в Україні. Однак попри труднощі 35% опитаних нами бізнесів повідомили, що реалізували з лютого 2022 року або мають в планах нові великі інвестиційні проєкти в Україні. Серед таких проєктів, до прикладу, відкриття нових заводів або розширення наявних потужностей, будівництво складських та виробничих приміщень, ферм, реєстрація нових препаратів, розширення земельного банку, інвестиції в ІТ.
Довідково:
Опитування проводилося з 25 липня до 15 серпня 2023 року, участь у ньому взяли 97 топ-менеджерів членських компаній Європейської Бізнес Асоціації.