Розраховуємо ліміт новоствореним підприємствам (та тим, в яких раніше не було готівкових розрахунків)
У такому разі потрібно діяти за нормами п. 5.2 Положення №637: на перші три місяці роботи таких підприємств ліміт каси встановлюють згідно з прогнозними розрахунками.
Після закінчення трьох місяців, у двотижневий строк ці підприємства повинні переглянути установлений ліміт каси за фактичними показниками діяльності.
Але як визначити граничну дату, коли ліміт каси має бути переглянуто? У листі ДФСУ від 22.09.2017 р. №2038/6/99-99-14-05-01-15/ІПК з цим питанням податківці рекомендують звернутися до Нацбанку.
Нацбанк у листі від 09.02.2007 р. №11-113/543-1414 вказував, що зазначені вище підприємства мають вести відлік перших трьох місяців своєї роботи з готівкою з дня проведення ними першого готівкового розрахунку.
Тобто граничний термін, протягом якого слід переглянути ліміт каси в цьому випадку, це 3 місяці + 2 тижні з дня першого готівкового розрахунку (а не з дня початку роботи підприємства чи з дня встановлення ліміту каси за прогнозними розрахунками).
А якщо підприємство не затвердило ліміт каси?
У такому разі ліміт каси вважається нульовим. А отже, вся готівка, що перебуває в касі на кінець робочого дня і не здана підприємством відповідно до вимог Положення №637, вважається понадлімітною. Це підтверджує й Нацбанк у листі від 09.02.2007 р. №11-113/543-1414.
Які особливості слід врахувати у разі затвердження ліміту каси
Як порахувати ліміт каси згідно з прогнозними розрахунками, в Положенні №637, на жаль, не зазначено. Тому, зокрема, тут ми говорили, що для встановлення прогнозного ліміту ви можете використати, наприклад, показники вашого бізнес-плану. Якщо такого немає і всі суми можливої готівкової виручки у вас лише в голові, можете встановити ліміт каси у будь-якому розмірі.
А ось при перегляді такого «прогнозного» ліміту каси за фактичними показниками діяльності підприємства, слід дотримуватися граничних розмірів, які встановлено п. 5.4 Положення №637:
- для підприємств зі строком здавання готівки в банк щодня (у день її надходження до каси) або наступного дня від дня її надходження до каси, - у розмірах, що потрібні для забезпечення їх роботи на початку робочого дня, але не більшому розміру середньоденного надходження готівки до каси (за три будь-які місяці поспіль з останніх дванадцяти);
- для підприємств в населених пунктах, де немає банків, зі строком здавання готівки в банк один раз на 5 робочих днів - у розмірах, що залежать від установлених строків здавання готівкової виручки (готівки) та її суми, але не більше 5-кратного розміру середньоденних надходжень готівки (за три будь-які місяці поспіль з останніх дванадцяти). Такі підприємства мають здавати понадлімітну готівку для її зарахування на рахунки підприємства в банку не пізніше наступного робочого дня незалежно від установленого строку здавання готівкової виручки (готівки).
- для підприємств, ліміти каси яким установлюються згідно з фактичними витратами готівки (крім виплат, пов'язаних з оплатою праці, стипендій, пенсій, дивідендів), - ліміт не може бути більшим розміру середньоденної видачі готівки (за три будь-які місяці поспіль з останніх дванадцяти);
- підприємства, у яких відповідний середньоденний показник, обчислений на підставі касових оборотів, дорівнює нулю або не більше 10 н.м.д.г. (170 грн), - в розмірі, що перевищує обчислений середньоденний показник, але не більше 10 н.м.д.г.
Ліміт каси – документальне оформлення
1) Ліміт каси визначається підприємствами самостійно на підставі певного документу - Розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі (за формою, встановленою у додатку 8 до Положення №637).
Водночас розрахований ліміт каси затверджується внутрішніми наказами підприємства.
Тобто, фактично, документів про встановлення ліміту каси (а також про його перегляд, збільшення, зменшення) має бути два - розрахунок і наказ. При цьому наказ підписує керівник, а розрахунок обов’язково підписується головним бухгалтером та керівником підприємства.
Зразок 1. Розрахунок встановлення ліміту каси на підставі прогнозних надходжень до каси>>
Зразок 2. Розрахунок встановлення ліміту каси на підставі прогнозних показників видачі готівки з каси>>
Зразок 3. Наказ про встановлення ліміту каси>>
Зразок 4. Розрахунок встановлення ліміту каси на підставі фактичних даних про надходження готівки>>
Порушення ліміту каси – відповідальність
Як справедливо зазначено в аналітиці у «Віснику», ліміт залишку готівки в касі — це граничний розмір суми коштів, які можуть залишатися в касі в позаробочий час. Відповідно підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівку в межах, що не перевищують установлений ліміт каси (пункти 1.2 та 2.8 Положення №637).
Таким чином, готівку в сумі перевищення ліміту каси обов’язково потрібно здати до банку для її зарахування на банківський рахунок.
Не вважатимуться понадлімітними кошти в день їх надходження (п. 5.9 Положення №637), якщо:
- їх у сумі перевищення на наступний робочий день здано до банку або видано під звіт (без попереднього внесення до банку з одночасним отриманням);
- вони надійшли до каси у вихідні (святкові) дні та в сумі перевищення були здані до банку на наступний робочий день банку та підприємства, або якщо понадлімітні кошти на наступний робочий день видано під звіт.
Винятком є лише кошти, отримані на виплату зарплати. Якщо підприємство отримало в банку готівку на виплату зарплати, то її у понадлімітній сумі можна зберігати в касі три робочі дні (включаючи день отримання) (п. 2.10 Положення №637). Якщо підприємство виплачує зарплату з виручки, то воно має право зберігати призначені на виплату зарплати понадлімітні суми готівки три робочі дні з дня настання термінів цих виплат (у сумі, що зазначена в переданих до каси відомостях на виплату коштів, форму яких наведено в додатку 1 до Положення №637).
Перевищення ліміту залишку готівки в касі призведе до штрафу у двократному розмірі суми виявленої понадлімітної готівки за кожний день (ст. 1 Указу 436/95). Цей штраф має сплатити підприємство.
А на посадових осіб поширюється адмінвідповідальність, встановлена ст. 164-2 КУпАП у вигляді штрафу:
- від 8 до 15 н.м.д.г. (від 136 грн до 255 грн);
- за повторне порушення протягом року - від 10 до 20 н.м.д.г. (від 170 грн до 340 грн).
Зазначені штрафи застосовують працівники ДФС під час перевірки. Зразок того, як податківці обраховуватимуть понадлімітні кошти під час перевірки, наведено у п. 7.23 Положення №637.