Коментар до індивідуальної консультації ДФС від 13.07.2018 р. №3102/6/99-99-14-05-01-15/ІПК
Типовими формами прибуткового касового ордера №КО-1 та видаткового касового ордера №КО-2 відповідно до п. 25 та 26 Положення №148 передбачено зазначення у них прізвища та ініціалів керівника, головного бухгалтера (уповноваженої особи) та касира.
У п. 25 та 26 Положення №148 не встановлено правил уповноваження конкретного працівника підписувати ПКО та ВКО замість головного бухгалтера. Тому податківці у коментованій консультації звернулися до норм ЦКУ.
Абзацом 4 ст. 207 ЦКУ передбачено, що правочин, який вчиняє юридична особа, підписується особами, уповноваженими на це її установчими документами, довіреністю, законом або іншими актами цивільного законодавства. А ст. 246 ЦКУ визначено, що довіреність від імені юридичної особи видається її органом або іншою особою, уповноваженою на це її установчими документами.
На підставі цих норм ЦКУ податківці зробили несподіваний висновок: «підписання прибуткових та видаткових касових ордерів особою, уповноваженою керівником, замість керівника, головного бухгалтера та касира із зазначенням прізвища та ініціалів такої особи та/або осіб». Також податківці запропонували звернутися з цим питанням до Нацбанку.
Тобто податківці вважають, що уповноважена особа може підписувати касові документи не тільки замість головного бухгалтера, але й замість касира та керівника.
Усе про касу і РРО –
у вашій поштовій скриньці!
Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите
ПІДПИСАТИСЬХочете подивитись, як це виглядає?
Після затвердження нового Положення №148 Нацбанк ще не надавав свої роз’яснення щодо можливості підписання ПКО та ВКО однією уповноваженою особою або декількома замість керівника, касира та головного бухгалтера.
А от у старому роз’ясненні (лист НБУ від 07.04.2008 р. №11-113/1441-4464) регулятор був проти підписання касових документів уповноваженою особою замість керівника.
Нормами п. 26 Положення №148 можливість підписання ВКО уповноваженою особою замість керівника не встановлена. Але на практиці це можливо. Юридичне обґрунтування можливості підписання іншою особою замість керівника наш юрист наводив тут.
Але оскільки Положенням №148 не встановлена можливість підписання уповноваженою особою замість керівника та ще немає практики перевірок ДФС щодо цього питання, та ІПК має індивідуальний характер, то підприємствам слід самостійно звертатися до податкового органу та до Нацбанку за роз’ясненням.
Від редакції
Для підпису касира діють окремі правила за п. 45 Положення №148. Про це податківці не вказали.
Так, підприємства, які мають одного касира, у разі потреби тимчасової його заміни, виконання обов'язків касира покладається на іншого працівника за письмовим наказом керівника. З цим працівником укладається договір про повну матеріальну відповідальність на час виконання ним обов'язків касира.
До того ж підприємства, штатним розписом яких не передбачено посади касира, виконання його обов'язків покладають на бухгалтера чи іншого працівника. Для цього з ним укладається договір про повну матеріальну відповідальність та видається письмове розпорядження керівника про виконання обов’язків.
Тож, якщо за штатним розписом передбачено посада касира, то постійно виконувати обов’язки касира та відповідно підписувати касові документи уповноважений працівник не зможе.
Звертаємо увагу! У своїй іншій ІПК від 15.05.2018 р. №2144/6/99-99-14-05-01-15/ІПК податківці були більш обережними з висновками і тільки говорили про можливість підписання уповноваженою особою замість головного бухгалтера. А саме: «у разі якщо прибутковий чи видатковий касовий ордер підписаний не головним бухгалтером, а особою, уповноваженою керівником установи/підприємства на зазначені дії, то прізвище та ініціали вносяться саме особою, що фактично підписувала такі ордери». Про це ми писали тут.
***
Читайте також: