• Посилання скопійовано

Що необхідно знати платникам податків стосовно Реєстру неприбуткових установ та організацій?

Можливість внесення установ та організацій до Реєстру неприбуткових установ та організацій існує не тільки під час державної реєстрації створення юридичної особи, а й під час подання заяви про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу

Що необхідно знати платникам податків стосовно Реєстру неприбуткових установ та організацій?

Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків звертає увагу, що Державна податкова служба України у листі від 27.01.2025 №2187/7/99-00-21-02-01-07 щодо ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр) повідомляє. 

01 січня 2025 року набрала чинності постанова КМУ від 27.12.2024 №1514 «Про внесення змін до Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру» (далі – Постанова №1514).

У зв’язку зі змінами, внесеними п. 16 розділу І Закону України від 23.02.2024 №3603-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» до пп. 133.4.1 ПКУ, Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі – Порядок), затверджений постановою КМУ від 13.07.2016 №440 (зі змінами), узгоджено з чинними положеннями Кодексу в частині визначення можливості внесення установ та організацій до Реєстру не тільки під час державної реєстрації створення юридичної особи, а й під час подання заяви про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу. 

У Порядку враховано зміни, внесені до ст. 13 та 17 Закону України від 15.05.2003 №755‑IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон №755) законами України від 12.05.2022 №2255-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення механізму протидії рейдерству» та від 06.10.2022 №2654-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо особливостей оподаткування підприємницької діяльності електронних резидентів», у частині інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань та інформаційними системами державних органів, у тому числі інформаційними системами ДПС, а також стосовно переліку документів, що подаються заявником для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу.

Також у Порядку враховано зміни, внесені до ПКУ Законом України від 07.02.2023 №2918-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо електронної ідентифікації та електронних довірчих послуг» (далі – Закон №2918), зокрема щодо можливості здійснення платниками податків листування з контролюючими органами через електронний кабінет засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України від 05.10.2017 №2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» (далі – Закон №2155), від 22.05.2003 №851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» (далі – Закон №851), від 05.07.1994 №80/94-ВР «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах» (далі – Закон №80/94-ВР), від 02.10.1992 №2657-XII «Про інформацію» (далі – Закон №2657) та від 18.11.2021 №1907-IX «Про публічні електронні реєстри» (далі – Закон №1907).

Крім того, з метою узгодження із Законом №1907, який встановлює правові, організаційні і фінансові засади створення та функціонування публічних електронних реєстрів з метою захисту прав та інтересів фізичних та юридичних осіб під час створення, зберігання, оброблення та використання інформації у публічних електронних реєстрах, Порядок, зокрема, доповнено визначенням терміна «Реєстр» і зазначено, що ДПС є власником, держателем, адміністратором Реєстру, який забезпечує створення, формування, ведення та функціонування Реєстру. 

 

Щодо змін, внесених до Порядку

У Постанові №1514 викладено п. 1 Порядку у новій редакції, у якій зазначено, що Порядок визначає процедуру функціонування Реєстру, механізм і вимоги щодо створення, формування, ведення, зберігання, доступу, захисту реєстрових даних, надання відомостей, що містяться в Реєстрі, відповідно до законодавства. 

В абзаці другому п. 1 Порядку визначено термін «Реєстр» як складову інформаційно-комунікаційної системи ДПС, що забезпечує збирання, зберігання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення реєстрових даних та надання реєстрової інформації, яка містить податкову інформацію, зібрану відповідно до ПКУ, про неприбуткові підприємства, установи та організації, які відповідають вимогам п. 133.4 ПКУ

В абзаці третьому п. 1 Порядку передбачено, що у Порядку вживаються терміни у значеннях, наведених у ПКУ і законах №2155, №851, №80/94-ВР, №2657 та №1907, а також інших законах і прийнятих відповідно до них нормативно-правових актах. 

Пункт 2 Порядку викладено у новій редакції, в якій враховано вимоги Закону №1907 щодо створення та функціонування публічних електронних реєстрів, у частині того, що виключно законом або іншим актом законодавства, згідно з яким створений реєстр, визначаються відомості, зазначені у Законі №1907.

З урахуванням вимог, зазначених у Законі №1907, п. 2 Порядку доповнено відомостями щодо Реєстру, у якому, серед іншого, зазначаються: 

  • назва держателя реєстру; 
  • назва та/або вимоги до адміністратора; 
  • вимоги до публічних реєстраторів; 
  • вимоги до створювачів; 
  • фінансові джерела створення програмно-технічних засобів реєстру та право власності на них; 
  • вимоги до інтеграції із Системою електронної взаємодії; 
  • вимоги до обробки та захисту персональних даних, інших реєстрових даних та інформації; 
  • джерела фінансового забезпечення функціонування реєстру; 
  • вимоги до системи управління ризиками та інформування суб’єктів інформаційної взаємодії і правоволодільців про порушення цілісності реєстрової інформації, її несанкціонованої обробки; 
  • порядок обов’язкового інформування правоволодільця про запити будь-яких осіб щодо інформації про нього та належні йому майно, майнові, правові та інші спеціальні статуси, а також про збирання, оброблення, внесення такої інформації до відповідних реєстрів, її зміну та видалення, тощо. 

З метою узгодження Порядку з вимогами п. 133.4 ПКУ в частині визначення можливості внесення установ та організацій до Реєстру не тільки під час державної реєстрації створення юридичної особи, а й під час подання заяви про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, у п. 4 Порядку

  • уточнено редакцію абзацу двадцять другого в частині, що зареєстровані установи та організації (новостворені), які подали в установленому порядку документи для внесення до Реєстру під час або протягом десяти днів із дня державної реєстрації створення юридичної особи та які за результатами розгляду таких документів внесено до Реєстру, для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств вважаються неприбутковими організаціями з дня державної реєстрації створення юридичної особи; 
  • доповнено новим абзацом двадцять третім у частині, що установи та організації, які під час або протягом десяти днів із дня державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу подали документи про включення до Реєстру і які за результатами розгляду цих документів включені до Реєстру, для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств вважаються неприбутковими організаціями з дня державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу. 

З метою узгодження Порядку з вимогами ст. 13 та 17 Закону №755 в частині інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань та інформаційними системами державних органів, у тому числі інформаційними системами ДПС, а також стосовно переліку документів, що подаються заявником для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, у п. 6 Порядку

- виключено абзац шостий, яким визначався один зі способів подання (надіслання) неприбутковою організацією реєстраційної заяви та копій документів, необхідних для включення до Реєстру, зокрема, державному реєстратору як додаток до заяви про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу в разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему оподаткування неприбуткової організації; 

- уточнено редакцію абзацу сьомого в частині, що під час державної реєстрації створення юридичної особи або державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу у відповідній заяві про державну реєстрацію створення юридичної особи або державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу в разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему оподаткування неприбуткової організації, заявник може зазначати прохання про включення до Реєстру без подання окремої заяви. Згідно із Законом №755 разом з відомостями про державну реєстрацію створення юридичної особи або державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу технічний адміністратор Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань в електронній формі в установленому порядку забезпечує передачу до контролюючого органу відомостей із відповідної заяви про державну реєстрацію створення юридичної особи або державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу про включення підприємства, установи, організації до Реєстру; 

- уточнено редакцію абзацу восьмого в частині, що на підставі отриманих в електронній формі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань відомостей із відповідної заяви про державну реєстрацію створення юридичної особи або державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу про включення підприємства, установи, організації до Реєстру в автоматичному режимі створюється електронна реєстраційна заява за формою №1-РН згідно з додатком 1. 

Крім того, з метою спрощення адміністрування неприбуткових установ та організацій та дотримання вимог ПКУ, п. 8 Порядку доповнено абзацом дванадцятим у частині, що якщо після державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу контролюючий орган встановив невідповідність неприбуткової організації вимогам п. 133.4 ПКУ, він приймає рішення про виключення організації з Реєстру з дня державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу.

З метою узгодження Порядку з вимогами Закону №2918 у частині можливості здійснення платниками податків листування з контролюючими органами через електронний кабінет засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів №2155, №851, №80/94-ВР, №2657 та №1907, абзац п’ятий п. 12-1 Порядку викладено у новій редакції в частині, що неприбуткові організації можуть подати до контролюючого органу запит про отримання витягу з Реєстру засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів №851 та №2155. 

Також Постановою №1514 внесено зміни до окремих додатків до Порядку, а саме: 

  • у додатку 1 «Реєстраційна заява платника податку» виноску «1» викладено в новій редакції, якою доповнено положенням, що реєстраційна заява генерується в автоматичному режимі у разі надходження з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань відомостей із відповідної заяви не тільки про державну реєстрацію створення юридичної особи та про включення до Реєстру, а також у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу; 
  • назви додатка 4 «Витяг з Реєстру неприбуткових установ та організацій» та додатка 5 «Повідомлення про відсутність відомостей про платника у Реєстрі неприбуткових установ та організацій» доповнено відомостями про дату і номер електронного документа.

Джерело: Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків

Рубрика: Держрегулювання/Підприємництво

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Підприємництво»