Минулого сесійного тижня Верховна Рада України ухвалила, зокрема, закон «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні».
Згідно з документом, метою державної політики у сфері розвитку малого і середнього підприємництва в Україні є: створення сприятливих умов для розвитку малого та середнього підприємництва; забезпечення розвитку суб’єктів малого і середнього підприємництва з метою формування конкурентного середовища та підвищення рівня їхньої конкурентоспроможності; стимулювання інвестиційної та інноваційної активності суб’єктів малого і середнього підприємництва; сприяння провадженню суб’єктами малого і середнього підприємництва діяльності щодо просування вироблених ними товарів (робіт, послуг), результатів інтелектуальної діяльності на внутрішній і зовнішній ринки тощо.
Державна підтримка суб’єктів малого та середнього підприємництва передбачає формування програм, в яких визначається механізм цієї підтримки. Програми державної підтримки розробляються та впроваджуються спеціально уповноваженим органом у сфері розвитку малого та середнього підприємництва із залученням інших центральних органів виконавчої влади та громадських організацій, що представляють інтереси суб’єктів малого і середнього підприємництва. Державні програми підтримки затверджуються КМУ у тримісячний термін після прийняття закону про Державний бюджет на відповідний рік.
Закон містить положення про обмеження щодо надання державної підтримки суб’єктам малого та середнього підприємництва. Так, державна підтримка не може надаватися суб’єктам малого та середнього підприємництва, які:
«є кредитними організаціями, страховими організаціями, інвестиційними фондами, недержавними пенсійними фондами, професійними учасниками ринку цінних паперів, ломбардами;
є нерезидентами України. за винятком випадків, передбачених міжнародними договорами України;
здійснюють виробництво та/або реалізацію зброї, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, обмін валюти;
здійснюють надання в оренду нерухомого майна, що є одним з основних видів діяльності;
визнані банкрутами або стосовно яких порушено справу про банкрутство;
перебувають у стадії припинення юридичної особи або припинення підприємницької діяльності фізособи-підприємця;
подали завідомо недостовірні відомості та документи під час звернення за наданням державної підтримки;
мають заборгованість перед бюджетом, Пенсійним фондом України, фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування;
отримали державну підтримку з порушенням умов її надання або умов щодо цільового використання бюджетних коштів, що доведено в установленому порядку;
отримують аналогічну за видами державну підтримку, строк надання якої не закінчився».
Державна підтримка суб’єктів малого та середнього підприємництва й об’єктів інфраструктури підтримки малого та середнього підприємництва включає фінансову, інформаційну, консультаційну підтримку, у т. ч. підтримку у сфері інновацій, науки і промислового виробництва, підтримку суб’єктів малого та середнього підприємництва, що провадять експортну діяльність, підтримку у сфері підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації управлінських кадрів та кадрів ведення бізнесу.
Відповідно до закону основними видами фінансової державної підтримки є:
часткова компенсація відсоткових ставок за кредитами, що надаються на реалізацію проектів суб’єктів малого та середнього підприємництва;
часткова компенсація лізингових, факторингових платежів та платежів за користування гарантіями;
надання гарантії та поруки за кредитами суб’єктів малого і середнього підприємництва;
надання кредитів, у т. ч. мікрокредитів, для започаткування та ведення власної справи;
надання позик на придбання та впровадження нових технологій;
компенсація видатків на розвиток кооперації між суб’єктами малого і середнього підприємництва та великими підприємствами;
фінансова підтримка впровадження енергозберігаючих та екологічно чистих технологій;
інші види не забороненої законодавством фінансової державної підтримки.
Відповідний проект зареєстровано за №9202.