Сьогодні, 3 квітня, Верховна Рада України на вечірньому засіданні прийняла за основу проект закону "Про концесії" (№8125) у першому читанні. За відповідний законопроект проголосувало 240 народних депутатів.
Даним законопроектом передбачається:
1) удосконалити правове регулювання концесійної діяльності, що забезпечить чіткий механізм вибору концесіонера та підготовку до реалізації якісних проектів на умовах концесії, що відповідатимуть міжнародній практиці;
2) систематизувати чинні закони України, що регулюють здійснення концесійної діяльності (Закони "Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг", "Про особливості оренди чи концесії об'єктів паливно-енергетичного комплексу, що перебувають у державній власності", "Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності");
3) гармонізувати законодавство про концесії із законодавством про державне приватне партнерство;
4) усунути неточності та правові колізії, що були виявлені під час практичного застосування діючих законів України у сферах державно приватного партнерства та концесій.
Законопроектом пропонується:
- чітке розмежування регулювання концесії та інших форм здійснення ДПП;
- єдина процедура ініціювання та прийняття рішення щодо здійснення ДПП, для всіх форм ДПП у тому числі концесії;
- запровадження прозорої процедури вибору концесіонера (концесійний конкурс, конкурентний діалог), що відповідає кращій міжнародній практиці зокрема "Типовим законодавчим положенням щодо проектів в сфері інфраструктури, які фінансуються з приватних джерел", ЮНСІТРАЛ;
- можливість залучення радників та незалежних експертів для підготовки проектів ДПП у формі концесії;
- додаткові гарантії для концесіонерів та кредиторів, зокрема, передбачення концесійним договором права заміни концесіонера на іншого концесіонера;
- спрощення процедур виділення земельних ділянок для проектів ДПП у формі концесії;
- особливості концесії на ринках, що перебувають у стані природної монополії;
- особливості концесії щодо будівництва та експлуатації автомобільних доріг;
- процедуру трансформації оренди в концесію у разі відповідного звернення зі сторони орендаря;
- можливість передачі вирішення спорів, що виникають у зв’язку з виконанням концесійного договору, міжнародному комерційному або інвестиційному арбітражу;
- можливість ініціювання концесії потенційним концесіонером;
- чіткий механізм контролю та моніторингу за виконанням концесійних договорів;
- чітке регулювання права власності на об’єкт концесії, метою якого збереження за державою/територіальною громадою права власності на об’єкт концесії.
Також законопроектом передбачено внесення змін понад 30 законодавчих актів України з метою приведення їх у відповідність до положень законопроекту та усунення бар’єрів для реалізації концесійних проектів.
***
Читайте також: Уряд розпочав реформу концесійного законодавства