• Посилання скопійовано

Загальне декларування: для кого введуть?

Члени команди нового президента України продовжують потроху «розкривати карти» щодо тих перетворень в економічній сфері, які вони мають намір ініціювати

Загальне декларування: для кого введуть?

Члени команди нового президента України Володимира Зеленського продовжують потроху «розкривати карти» щодо тих перетворень в економічній сфері, які вони мають намір ініціювати, підтримувати і впроваджувати в Україні. Днями широкий громадський резонанс викликала тема про загальне декларування, про яке розповів представник команди Зеленського Данило Гетманцев. З'явилося багато питань, побоювань, заперечень. Однак більшість економістів – незалежно від того, чи є вони симпатиками курсу нового або старого президента, – визнають: загальне декларування корисно і навіть необхідно для України. І ось чому.

 

З історії питання

Ідея ввести обов'язкову подачу податкових декларацій для всіх або майже всіх громадян України піднімалася за останні роки неодноразово. Почнемо з того, що такий обов'язок для кожного громадянина України записаний і в Конституції, і в інших законодавчих актах. Так, ст. 67 Основного закону України говорить: «Усі громадяни щорічно подати до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік...». Однак далі говориться: «У порядку, встановленому законом». І ось це «порядок» періодично змінюється, додаючи або виключаючи певні категорії громадян з числа тих, хто повинен заповнювати декларації особисто. Наприклад, в «середньотерміновому плані пріоритетних дій уряду до 2020 року", який був затверджений навесні 2017 року, ставилося завдання «впровадити загальне декларування доходів і витрат фізосіб і податкового контролю за відповідністю доходів і витрат громадян з використання непрямих методів».

Тема загального декларування завжди була тісно пов'язана і деяким чином конкурувала з темою «нульової декларації», або податкової амністії, яка також, відповідно до деяких пропозиціями, повинна була стосуватися досить широкого кола осіб. Наприклад, в законі «Про валюту і валютні операції», який був ухвалений влітку 2018 року і набув чинності в лютому 2019-го, міститься вимога до Кабміну і НБУ розробити і внести на розгляд Верховної Ради законопроект про здійснення одноразового декларування активів фізичних осіб. Цей законопроект повинен з'явитися не пізніше серпня цього року.

Мета і загального, і «нульового» декларування вказувалася одна: виведення економіки з тіні, боротьба з корупцією і повернення до України капіталу, що знаходиться за кордоном. Такі ж цілі декларує і команда нового президента, кажучи про нові правила декларування.

Питання в тому, чи вистачить тепер політичної волі і підтримки в парламенті, щоб втілити задумане в життя. У попередні роки, як бачимо, це не вдалося зробити. Надто вже різним було уявлення про те, за якими правилами повинні проводитися податкова амністія і загальне декларування.

 

Що пропонує команда нового президента

Про це розповів експерт з економічних і податкових питань Данило Гетманцев.

«Загальне декларування – це не перший крок, а один з послідовних кроків, які ми пропонуємо реалізувати слідом за податковою амністією капіталів», – написав він, зокрема, в Facebook.

Як заходи, які повинні передувати введенню «нульового» і загального декларування, Данило Гетманцев назвав «автоматичний обмін податковою інформацією, імплементація в законодавство України плану BEPS, трансферне ціноутворення, реальні зміни на митниці, відповідальність за незаконне збагачення» і т.д.

Крім того, в поданні команди Зеленського загальне декларування – теж не зовсім «загальне».

«Загальне декларування, за нашою пропозицією, не стосується тих, хто отримує доходи тільки від держави. У ньому просто немає сенсу. І тим самим, що платник податків не подає декларацію, він підтверджує, що жодних інших доходів у нього немає», – пояснив Данило Гетманцев.

 

Як декларувати доходи тим, хто отримує зарплати в конвертах

Ініціатори введення загального декларування запевняють, що воно здійснюватиметься онлайн. А значить, не варто побоюватися багатолюдних черг і даремних витрат часу. Але є й інші побоювання. Зокрема, чи не доведеться людям, які отримують зарплати «в конвертах», вказувати в декларації повну суму доходів і платити додаткові податки?

Ми поставили це запитання Данилу Гетманцеву.

- Що робити з декларацією людині, яка отримує зарплату «в конверті»? Вказувати реальну суму чи тільки офіційну?

«Загальне декларування – це механізм, який спрямований, в тому числі, і на боротьбу з таким явищем, як «зарплати в конвертах». Але відповідальність за зарплати в конвертах несе роботодавець. І ми не збираємося вводити покарання для працівників. Посилювати покарання для роботодавців, на мою думку, теж не потрібно. Ми вважаємо, що боротися із зарплатами в конвертах треба не адміністративними методами. А стимулюючи бізнес виводити їх з тіні. У нас розроблена низка заходів, які на це спрямовані. У тому числі і податкова амністія активів. Ми з цього починатимемо.

Стосовно фізосіб, людина і зараз може записати до податкової декларації суму більше, ніж проходить за документами. З різниці їй потрібно буде заплатити ПДФО і військовий збір».

 

- А навіщо людина це стане робити, якщо їй доведеться платити додаткові податки?

«В Європі, в інших цивілізованих країнах світу створені такі системи, при яких люди зацікавлені в тому, щоб всі їхні доходи були чистими, щоб їх походження можна було відстежити. Таку систему потрібно впроваджувати і у нас.

Ми не говоримо, що щось можна змінити якимось одноразовим рішенням. Це буде тривалий, поступовий, а тому безболісний для більшості громадян процес».

 

Експерти: «Загальне декларування – корисне для України»

Ми попросили експертів висловити думку, чи потрібно вводити в Україні загальне декларування.

Анатолій Амелін, експерт і співзасновник аналітичного центру «Український інститут майбутнього»:

«Я вважаю, що ідея загального декларування для України досить корисна. Це абсолютно нормальний процес, який дозволить нам всім бути чесними і перебувати в рівних умовах.

Зараз у нас одні повинні подавати декларацію, а інші – ні. Деякі чиновники, наприклад, цим користуються, записуючи свої активи на родичів: на маму, на тестя. І, по суті, уникають декларування. А загальне декларування – це хороший інструмент в боротьбі з корупцією, з нелегальними доходами. Плюс це буде хорошим інструментом і для детінізації доходів. Роботодавці, які платять зарплати в конвертах, знаходяться в привілейованішому положенні по відношенню до інших виробників, які платять податки з усієї зарплати. І це спотворює ситуацію.

Вимога до кожної людини показувати всі свої доходи – це не про утиски прав, насправді. Держава, державний сервіс існує за рахунок податків. Якщо ми не оплачуємо цей сервіс, яке право ми маємо претендувати на його отримання? Якщо ми недофінансуємо армію – ми не зможемо забезпечити свою безпеку і оборону. Недофінансуємо поліцію – не зможемо забезпечити безпеку своїх дітей. Наприклад, в Америці несплата податків вважається одним з найстрашніших злочинів проти держави і проти кожного громадянина.

Звісно, введенню загального декларування повинна передувати система нульової декларації. У нас практично 99% людей мають доходи, крім офіційного джерела, і вони повинні мати можливість показати свої доходи, легалізувати їх. Тобто, по суті, йдеться про амністію капіталу і амністію довіри. А вже після цього можна буде вводити загальне декларування.

При цьому податки повинні бути справедливими. Я маю на увазі, що вони все-таки повинні прагнути до зниження. А державний сервіс повинен бути максимально ефективним. Тобто те, що ми фінансуємо за рахунок податків, має бути максимально раціональним і заснованим на здоровому глузді. Зараз у нас дуже багато таких державних витрат, які можна виключити. Для цього треба проводити ревізію державних функцій, виключати зайве і фінансувати тільки те, що громадяни споживають як державну послугу.

Загальне декларування не повинно створювати додаткових проблем людям, якщо ми перейдемо до системи електронного уряду. Але це неможливо робити без доступу до широкосмугового інтернету всій території України. Ці завдання – інтернетизація і цифровізація України – доведеться вирішувати вже новому парламенту і новому Кабміну, які з'являться у нас восени, після парламентських виборів».

 

Борис Кушнірук, економічний експерт:

«Введення загального декларування – цілком своєчасний процес. Я вважаю, його потрібно вводити саме зараз, коли команда нового президента тільки приступить до виконання своїх обов'язків. Зараз вони зможуть легше робити речі, які, можливо, сприймають контраверсійно, але які корисні для країни. З кожним місяцем це буде робити складніше.

Почати потрібно з первинної, «нульової» декларації. Чому вона так потрібна? Зараз, не маючи «початку відліку», неможливо довести, що людина отримує будь-які доходи, але не декларує їх. Вона може сказати: «А це спадок». Або: «Я заробила ці гроші 30 років тому». Тому потрібно спочатку зафіксувати, що у кого є, визначити базу. Не потрібно буде декларувати кожну каструлю або кожен диван. Йдеться про те, щоб декларувати речі дорожче певної вартості. Наприклад, 50 тис. гривень. Або доларів. І готівку. Причому, щоб довести, що у тебе дійсно є готівка, їх потрібно буде покласти до банку на певний час.

Стосовно необхідності проведення амністії доходів, я вважаю, що це дещо наївно. Думаю, всі, хто хотів легалізувати свої доходи, в тому числі олігархи, давно це зробили. Тому я не вірю, що шляхом проведення амністії можна буде повернути якісь кошти до України. Цей захід спрямований теж не проти «роботяг». Вона дозволить зафіксувати доходи середнього бізнесу і, насамперед, чиновників. Адже зараз Нацкомісія із запобігання корупції фактично не діє, тому що чиновники декларують доходи, але звідки вони взялися – відповіді досі немає. Після «нульового» декларування вже з'явиться база контролю, і можна буде відстежувати нові придбання чиновників».

Джерело: Сьогодні

Рубрика: Держрегулювання/Закони та підзаконні акти

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Закони та підзаконні акти»