• Посилання скопійовано

Державний контроль за виробництвом і обігом підакцизних товарів по-новому: аналіз Закону № 3817

Закон №3817 набрав чинності 27 липня, але багато його норм мають свою дату набрання чинності. Зокрема, вимоги до видів діяльності та окремих операцій – з 27 липня 2024 року та з 1 січня 2025 року. В цій статті дізнаємося про основні положення Закону

Державний контроль за виробництвом і обігом підакцизних товарів по-новому: аналіз Закону № 3817

Новий Закон від 18 червня 2024 року №3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон №3817) набрав чинності 27 липня 2024 р. Але з цієї дати набирають чинності не всі норми цього закону, тому що у прикінцевих положеннях Закону №3817 прописаний досить складний порядок набрання чинності окремими нормами цього закону. Для деяких норм навіть вже встановлено дату, з якої вони втратять чинність, тобто ці норми є тимчасовими. 

Закон №3817 є наступником старого Закону №481, який ще діє у 2024 році і втрачає чинність з 1 січня 2025 року. Винятком є ст. 8 Закону №481 про атестацію виробництва, яка діє до набрання чинності та введення в дію ст. 33 Закону №3817 – докладніше про це буде далі. Положення Закону №481 до дня втрати ним чинності застосовуються в частині, що не суперечить положенням Закону №3817. 

Закон №3817 регулює виробництво і обіг:

  • спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, 
  • алкогольних напоїв, 
  • тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах,
  • пального.

Його попередник, Закон №481, регулював виробництво і обіг таких самих видів підакцизних товарів, тож тут тектонічних зсувів не відбулося – сфера дії закону не змінилася.

У розрізі видів діяльності Закон №3817 регулює виробництво, ввезення, вивезення, оптову торгівлю та роздрібну торгівлю вищевказаними товарами.

Відповідно до ч. 4 ст. 2 Закону №3817, він не поширюється:

  • на роздрібну торгівлю винами столовими, крім окремих випадків, передбачених Законом №3817;
  • на виробництво вин виноградних і плодово-ягідних, напоїв медових, наливок і настоянок, виготовлених громадянами в домашніх умовах для власного споживання;
  • на вирощування тютюну на земельних ділянках для садівництва та/або городництва для власного споживання.

Слова «для власного споживання» означають, зокрема, те, що громадяни не можуть продавати вищевказані напої та тютюн, у тому числі в межах їхньої підприємницької діяльності.

Закон №3817 має таку структуру:

  • регулювання виробництва, оптової та роздрібної торгівлі, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України:
  • спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв – розділ II;
  • тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах – розділ IIІ;
  • регулювання вирощування тютюну, ферментації тютюнової сировини – розділ IIІ;
  • пального – розділ IV;
  • атестація виробництва – розділ V;
  • державні реєстри - розділ VІ;
  • ліцензування – розділ VІІ;
  • електронна простежуваність – розділ VIII;
  • загальні вимоги до категорій, офіційних назв спиртних напоїв, маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах – розділ IX;
  • основи державної політики щодо споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, використання електронних сигарет та пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння – розділ Х;
  • контроль і відповідальність – розділ ХІ.

 

Визначення понять

Закон №3817 впроваджує нові визначення понять, які набиратимуть чинності одночасно із нормами цього закону, у яких вони застосовуються:

  • пункт 85 частини першої статті 1 «тютюнові вироби» – з 1 вересня 2024 року цей термін включатиме нікотиновмісні продукти, їх замінники для куріння, нюхання, смоктання, жування чи вдихання без горіння шляхом нагрівання; 
  • пункти 34 і 66 частини першої статті 1 – категорії спиртних напоїв та офіційна назва спиртного напою – з 29 грудня 2024 року;
  • пункти 26272829 частини першої статті 1 – поняття, що стосуються ведення реєстрів – з 1 січня 2025 року;
  • пункти 383951536574 частини першої статті 1 – поняття, що стосуються ліцензування – з 1 січня 2025 року;
  • пунктів 1181922232430365975 частини першої, абзацу третього частини другої статті 1 – поняття, що стосуються електронної простежуваності та електронних акцизних марок – з 1 січня 2026 року;
  • пункти 68 і 69 частини першої статті 1 набирають чинності та вводяться в дію з дня набрання чинності законом про внесення змін до Податкового кодексу України, якими буде визначено поняття «пиво», «пиво безалкогольне», що відповідатимуть визначенням, наведеним у Законі №3817.

Поняття «медичне попередження споживачів тютюнових виробів» у значенні, наведеному в Законі України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення», застосовується з 11 січня 2025 року.

Поняття «електронна марка акцизного податку», «підроблена електронна марка акцизного податку», «унікальний ідентифікатор», «унікальний груповий ідентифікатор», «графічний елемент електронної марки акцизного податку» у значеннях, наведених у Податковому кодексі України, застосовуються з 1 січня 2026 року – вони вводяться в дію Законом від 29.06.2023 №3173-IX

 

Втрата чинності деякими нормами Закону №3817

У Законі №3817 є тимчасові норми, які втратять чинність з 1 січня 2026 року, крім пункту 11 частини другої статті 73, який втратить чинність з 01.07.2027.

Для наочності зведемо їх у таблицю.

Тимчасові норми Закону №3817

Норма Закону №3817

Дата початку дії

Втрата чинності

Пункт 35 частини першої статті 1 – визначення терміна «коньячна технологія»

27.07.2024

01.01.2026

Частина сьома статті 3 – про виробництво спирту коньячного та коньяку України

01.01.2025

01.01.2026

Частина друга статті 17 – про заборону зберігання та/або реалізації алкогольних напоїв, отримання яких не підтверджено для суб’єкта господарювання оптової та/або роздрібної торгівлі (крім виробників алкогольних напоїв – щодо вироблених ними алкогольних напоїв) – первинним документом, а при переміщенні в межах одного суб’єкта господарювання – документом на внутрішнє переміщення

01.01.2025

01.01.2026

Частина восьма статті 21 – про заборону зберігання та/або реалізації тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, отримання яких не підтверджено належним чином 

01.01.2025

01.01.2026

Пункт 22 частини другої статті 46 – припинення дії ліцензії через реалізацію алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах без наклеєних марок акцизного податку

27.07.2024

01.01.2026

Пункт 27 частини другої статті 46 – припинення дії ліцензії через реалізацію оптовим ліцензіатом необлікованих алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах

01.01.2025

01.01.2026

Пункт 29 частини другої статті 46 – припинення дії ліцензії через реалізацію роздрібним ліцензіатом необлікованих алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах

01.01.2025

01.01.2026

Частини друга, шоста, восьма, шістнадцята, вісімнадцята статті 62 – щодо нанесення штрихкоду на пляшку, додаткових ярликів, інформації про період витримки, маркування акцизними марками

27.07.2024

01.01.2026

Пункт 4 частини четвертої, частини дев’ята й одинадцята статті 65 – зазначення дати виробництва на коробі тютюнових виробів та/або груповій транспортній упаковці тютюнових виробів та обіг акцизних марок

27.07.2024

01.01.2026

Пункт 29 частини другої статті 73 – штраф за вивезення спиртних напоїв, вироблених зі спирту етилового, з території акцизного складу або транспортування таких товарів (продукції) без відмітки представника податкового органу

27.07.2024

01.01.2026

Пункт 11 частини другої статті 73 – штраф за виробництво, зберігання, транспортування, реалізацію фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, без паперових марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими паперовими марками акцизного податку

27.07.2024

01.07.2027

 

Вимоги до видів діяльності та окремих операцій – з 27 липня 2024 року та з 1 січня 2025 року

Деякі вимоги до видів діяльності та окремих операцій діють вже з 27 липня 2024 року:

  • до роздрібної торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом – ст. 13 Закону №3817. Роздрібна торгівля цими товарами заборонена, крім продажу спирту етилового, спиртових або водно-спиртові настоїв вроздріб виключно через аптеку у флаконах з медичного скла об’ємом не більше 0,1 літра, крім таких лікарських засобів, як бальзами;
  • до оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями – ст. 16 Закону №3817;
  • до форми розрахунків при здійсненні операцій з оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями – ст. 19 Закону №3817. Зокрема, при здійсненні діяльності з оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями зобов’язані проводити розрахунки за операціями оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями виключно у безготівковій формі;
  • до виробництва тютюнової сировини, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах – ст. 20 Закону №3817;
  • до оптової торгівлі тютюновою сировиною, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах – ст. 22 Закону №3817;
  • до роздрібної торгівлі тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та тютюновою сировиною – ст. 23 Закону №3817;
  • до форми розрахунків при здійсненні операцій з оптової торгівлі тютюновою сировиною, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах – ст. 25 Закону №3817 – вони проводяться виключно у безготівковій формі;
  • до підтвердження відповідності пального – ст. 30 Закону №3817;
  • до форми розрахунків при здійсненні операцій з оптової торгівлі пальним – ст. 32 Закону №3817.

Окремо звертаємо увагу на вимоги щодо виключно безготівкових розрахунків за алкоголь, тютюн та пальне, що придбаваються для подальшого перепродажу в межах оптової чи роздрібної торгівлі. Однозначно, що готівкові розрахунки з оптовими постачальниками вже неможливі. Але як бути з розрахунками платіжними картками – адже вони безготівкові? На нашу думку, такі платежі теж неможливі, тому що вони повинні проводитися постачальником через РРО, а це вже роздрібний продаж, а не оптова торгівля алкоголем, тютюном та пальним. Отже, з 27 липня 2024 року розраховуватися за алкоголь та тютюн з оптовими постачальниками можна тільки шляхом безготівкових переказів коштів на рахунок постачальника, які не реєструються через РРО.

Вимоги до видів діяльності та окремих операцій, які почнуть діяти з 1 січня 2025 року, прописано у статтях 12, 14, 15, 17, 18, 21, 24 та 30 Закону №3817:

  • оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом;
  • зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу;
  • операцій з ввезення на митну територію України та вивезення за межі митної території України спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу;
  • зберігання алкогольних напоїв;
  • операцій з ввезення на митну територію України та вивезення за межі митної території України алкогольних напоїв;
  • зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
  • операцій з ввезення на митну територію України та вивезення за межі митної території України тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, а також компонентів, з яких виробляються тютюнові вироби;
  • операцій з ввезення на митну територію України та вивезення за межі митної території України пального.

 

Норми про категорії та офіційні назви спиртних напоїв діють з 29 грудня 2024 року

З 29 грудня 2024 року вводиться в дію Закон «Про географічні зазначення спиртних напоїв», який визначає особливості підготовки до реєстрації, використання та захисту географічних зазначень спиртних напоїв, а також контролю щодо таких географічних зазначень з метою запобігання неправомірному використанню зареєстрованих географічних зазначень спиртних напоїв. У зв’язку з цим відповідні норми Закону №3817 також набирають чинності та вводяться в дію з 29 грудня 2024 року. 

Категорії спиртних напоїв – це класифікація спиртних напоїв на підставі їхніх фізичних, хімічних та/або органолептичних характеристик, складу та способу виробництва (п. 34 ч. 1 ст. 1 Закону №3817), а офіційна назва спиртного напою – назва категорії спиртних напоїв, вимогам якої відповідає спиртний напій (п. 66 ч. 1 ст. 1 Закону №3817).

Стаття 61 Закону №3817 визначає загальні вимоги до категорій та офіційних назв спиртних напоїв і почне діяти одночасно з Законом «Про географічні зазначення спиртних напоїв». Маркування спиртних напоїв з використанням офіційних назв згідно з вимогами, встановленими ст. 62 Закону №3817 та Законом України «Про географічні зазначення спиртних напоїв», регламентоване частинами 9 – 15 ст. 62 Закону №3817.

Спиртні напої, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться на митну територію України або вивозяться за межі митної території України, повинні відповідати вимогам до категорій спиртних напоїв, визначеним Законом №3817 і частиною другою статті 1 Закону України «Про географічні зазначення спиртних напоїв», з 29 грудня 2024 року. Спиртні напої, що були вироблені та марковані згідно із законодавством, чинним до 29 грудня 2024 року, можуть реалізовуватися до закінчення терміну придатності (пункти 9 і 10 розділу XIII «Перехідні положення» Закону №3817).

 

Атестація виробництва спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів

Атестація виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та ферментації тютюнової сировини не є новацією – така атестація була передбачена і старим Законом №481. Але у новому Законі №3817 дещо розширено перелік виробництв, які підлягають атестації: атестації виробництв рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та ферментації тютюнової сировини Законом №481 не вимагалося.

Згідно з п. 1.3 діючого Порядку проведення атестації виробництва від 29.02.1996 №85 (який видано на виконання норм Закону №481) така атестація проводиться органами Держспоживстандарту України – акредитованими в державній системі  сертифікації органами з сертифікації харчової продукції і продовольчої сировини з обов'язковим залученням представників Держспецмонополії України за їх поданням.

Частинами 1 та 2 ст. 33 Закону №3817 визначено, що атестація виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та ферментації тютюнової сировини проводиться органом державної влади та/або підприємством, установою, організацією, утвореними або визначеними Кабміном, за участю посадової особи/посадових осіб органу ліцензування (яким є ДПС). 

Норми ст. 33 Закону №3817 не запроваджують якихось новацій щодо атестації виробництва та в більшій частині повторюють норми попередниці – ст. 8 Закону №481.

Але у зв’язку з розширенням видів виробництв та зміною органу, який проводитиме атестацію, ст. 33 Закону №3817 набирає чинності та вводиться в дію через один місяць з дня утворення або визначення Кабміном органу державної влади та/або підприємства, установи, організації, уповноваженої на проведення атестації виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, ферментації тютюнової сировини.

Звісно, це ще не всі зміни, які приніс новий закон. Про наступну частину з них читайте за посиланням.

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Ліцензії і дозволи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Ліцензії і дозволи»