• Посилання скопійовано

Заява щодо ліцензій на право роздрібної торгівлі алкоголем та тютюном: інструкція із заповнення та подання

Продаж алкоголю та тютюну потребує обов’язкового ліцензування, тож суб’єкти господарювання мають подавати відповідну заяву. Розглянемо, хто, куди і в які строки подає заяву, які документи потрібні, а також порядок заповнення

Заява щодо ліцензій на право роздрібної торгівлі алкоголем та тютюном: інструкція із заповнення та подання
  • Бланк Заяви щодо ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, сидром та перрі (без додання спирту), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах (далі – Заява), особливості її складання і подання, а також іншу корисну інформацію дивіться на нашому сайті за посиланням.

  • Форму заяви затверджено постановою КМУ від 04.04.2025 №374 «Деякі питання ведення єдиних реєстрів ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, ліцензіатів та місць обігу пального».

  • Ще більше бланків звітності, договорів, типових форм, заяв і первинних документів (усього понад 900 бланків та типових форм) ви знайдете на нашому сайті у розділі бланків.

  • Всі новини від редакції «Дебет-Кредит» про алкогольні напої дивіться за посиланням, а про тютюнові вироби – тут

Кому потрібно подавати заяву?

Продаж алкогольних напоїв – це діяльність, яка підлягає обов'язковому ліцензуванню в Україні. Отримувати ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами зобов’язані усі суб'єкти господарювання, які планують продавати ці товари кінцевому споживачеві.

Простими словами, якщо ви власник магазину, бару, ресторану, кафе чи навіть кіоску і хочете легально продавати алкоголь або цигарки – вам необхідно отримати роздрібну ліцензію і відповідно подати заяву щодо ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, сидром та перрі (без додання спирту), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах (далі – Заява).

Ліцензія може бути надана (по суті – продовжена) автоматично, якщо суб’єкт господарювання:

  • зареєстрований у податкових органах;
  • подав форму №20-ОПП щодо всіх місць діяльності (інструкцію від редакції щодо заповнення і подання цієї форми дивіться тут).
  • не має санкцій РНБО;
  • не підконтрольний країні-агресору.
  • не мав припинення ліцензії з цього виду діяльності податковим органом за останні 12 місяців.
  • не має податкового боргу з акцизу та заборгованості із сплати штрафних санкцій;
  • пройшов електронну ідентифікацію в електронному кабінеті.
  • протягом останніх 12 місяців не припинялась ліцензія з цього виду діяльності на тому самому місці податковим органом (крім добровільного відкликання).

Втім, і в цьому випадку треба подати заяву на ліцензію. Якщо заяву подано в автоматичному режимі, то обробка інформації, зазначеної у заяві про отримання ліцензії, та перевірка відповідності суб’єкта господарювання умовам здійснюються програмним забезпеченням значно швидше – не пізніше наступного робочого дня за днем отримання заяви.

А от якщо ліцензії до цього не було або вона була припинена, отримувати нову ліцензію доведеться у загальному порядку, про що – далі. 

 

Порядок подання заяви

Заява подається у паперовій або електронній формі (див. ст. 43 Закону №3817).

До подання заяви потрібно, щоб суб’єкт господарювання:

  • був зареєстрований або взятий на облік у податкових органах;
  • подав форму №20-ОПП на всі об’єкти, через які провадитиме відповідний вид ліцензійної діяльності.

Для подання заяви в електронній формі треба, щоб СГ:

  • пройшов електронну ідентифікацію онлайн в електронному кабінеті платника податків;
  • успішно подав заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет, і ДПС прийняла її (п. 42.4 ПКУ). Документи (заяви тощо) в електронній формі подають у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ (ч. 1 ст. 42 Закону №3817).

Зверніть увагу! Заява подається до початку провадження діяльності з роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами.

У загальному порядку орган ДПС має 10 робочих днів з дня її отримання прийняти рішення, зокрема:

  • якщо всі документи в порядку, ліцензія реєструється в Єдиному реєстрі ліцензіатів. Інформація про видану ліцензію з’явиться в кабінеті платника податків.

Заявник набуває право на провадження виду господарської діяльності з дня внесення органом ліцензування відомостей про надану ліцензію на право провадження відповідного виду господарської діяльності до Єдиного реєстру ліцензіатів або з дня, наступного за днем виникнення безумовного обов’язку внесення органом ліцензування відомостей про надану ліцензію на право провадження відповідного виду господарської діяльності до зазначених реєстрів,

  • у разі відмови заявнику надсилається вмотивоване рішення із зазначенням причин.

 

До якого органу ДПС подавати заяву?

У загальному порядку заява подається до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за місцем роздрібної торгівлі.

Таку інформацію наведено в «ЗІР» 113.03 «До якого контролюючого органу необхідно подавати заяву для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах: за місцем реєстрації суб’єкта господарювання чи за місцем провадження діяльності?».

 

На які рахунки здійснювати сплату?

Відповідно до п. 4 ст. 52 Закону №3817, з 01 січня 2025 року ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, надаються безстроково, а плата за них справляється щоквартально рівними частинами.

Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, у тому числі у разі надання ліцензії в автоматичному режимі, зараховується до місцевого бюджету за місцем роздрібної торгівлі ліцензіата (див. ч. 5 ст. 52 Закону №3817).

Саме така консультація міститься в «ЗІР» (категорія консультації 113.04) «До якого органу необхідно подавати заяву для отримання ліцензії на право виробництва, оптової та роздрібної торгівлі спиртом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах та на рахунки якого контролюючого органу здійснюється сплата за такі ліцензії суб’єктам господарювання, які перебувають на обліку в Міжрегіональних управліннях ДПС по роботі з ВПП?».

Таблиця 1

Розмір щоквартальної плати за ліцензію (роздрібна торгівля)

Вид підакцизних товарів Розмір квартальної плати, грн (з розрахунку 1 мін. з/п = 8 000 грн)
на 1 РРО/ПРРО на місце торгівлі/зберігання за ліцензію
алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додавання спирту) 3 000 - -
сидром та перрі (без додавання спирту) - 300 -
тютюновими виробами та/або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах - 700 -

 

Основні випадки подання заяви:

1) отримання ліцензії;

Це найпоширеніший випадок. Заява подається, якщо суб’єкт господарювання:

  • вперше відкриваєте бізнес з продажу алкоголю чи тютюну;
  • відкриваєте нову торгову точку (магазин, бар, кіоск). 

Ліцензія видається на кожне окреме місце торгівлі.

У заяві ставиться позначка у пункті 2 «отримання ліцензії». До заяви додається платіжна інструкцію зі сплати першого платежу;

2) внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі – Єдинй реєстр ліцензіатів).

Заяву потрібно подати протягом 30 днів з моменту виникнення змін. Це необхідно у таких випадках:

  • зміна найменування юридичної особи або ПІБ фізичної особи – підприємця;
  • зміна місцезнаходження юридичної особи або місця проживання ФОПа;
  • зміна переліку фіскальних номерів РРО/ПРРО, КОРО та РК, наявних у місці торгівлі.

Звертаємо увагу, заява про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів не подається у разі зміни назви області, району, населеного пункту, вулиці, інших об’єктів топоніміки населених пунктів відповідно до законодавства чи у зв’язку зі зміною коду адміністративно-територіальної одиниці або території територіальної громади (див. ст. 34 Закону №3817);

3) внесення чергового платежу за отриману ліцензію;

Відповідно до ст. 54 розд. VII Закону №3817 суб’єкт господарювання зобов’язаний сплатити черговий платіж до початку кожного наступного річного (квартального) періоду та повідомити відповідний орган ліцензування про внесення чергового платежу за ліцензію в паперовій або в електронній формі у порядку, встановленому ст. 42 ПКУ. Саме це платник і робить, подавши заяву з позначкою «внесення чергового платежу» та платіжну інструкцію про сплату платежу;

4) припинення ліцензії;

Суб’єкт господарювання самостійно може подати заяву для припинення дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності. 

Наприклад, було прийнято рішення припинити продаж алкоголю/тютюну на даній торговій точці.

Рішення щодо припинення дії ліцензії може бути прийнято і без заяви, наприклад, за несплату чергового платежу, факт відсутності суб’єкта господарювання за місцезнаходженням тощо (див. ст. 46 Закону №3817);

5) отримання витягу.

Заяву підписує керівник підприємства, ФОП особисто або уповноважена особа на підставі довіреності.

 

Алгоритм складання Заяви

Обов’язкові реквізити заяв по пунктах:

1. Куди подається заява – найменування та код органу ліцензування.

2. Вид заяви – обирається із запропонованих (наприклад, «Отримання ліцензії», «Внесення змін», тощо).

3. Реквізити заявника:

  • для юросіб – назва, код ЄДРПОУ, місцезнаходження;
  • для ФОПів – ПІБ, адреса, ІПН або дані паспорта;
  • для іноземних суб’єктів – назва, податковий номер в Україні;
  • для уповноважених осіб за договорами про спільну діяльність – аналогічно.

4. Вид ліцензії – вказується конкретний вид господарської діяльності.

5. Спосіб отримання ліцензії – загальний порядок або автоматичний режим.

6. Реєстраційний номер ліцензії – заповнюється лише у разі внесення змін, платежу або припинення.

7. Адреса місця торгівлі – для роздрібної торгівлі (обов’язково при отриманні ліцензії). Адреса заповнюється у форматі – область, район, населений пункт (крім мм. Києва та Севастополя), вулиця, номер будинку/офісу.

Кожна адреса зазначається в окремому рядку:

«Населений пункт» – зазначається тип населеного пункту (місто, село, селище відповідно) та назва;

«Вулиця» – зазначається родове позначення (вулиця, площа, майдан, набережна, шосе, тупик, бульвар, проспект, просіка, алея, провулок, проїзд, узвіз, шлях, лінія, роз’їзд, кілометраж лінійного об’єкта тощо) та назва.

Під час заповнення адреси/адрес використовуються українські літери. 

У разі коли нумерація об’єкта нерухомості містить літери, використовуються великі літери українського алфавіту. Літера зазначається після номера через дефіс, без пропусків.

Нумерація об’єкта нерухомості, що розташований на перетині вулиць та має подвійну нумерацію за обома вулицями, відокремлюється скісною рискою (/).

8. Фіскальні номери РРО/ПРРО/КОРО – перелік у розрізі об’єктів торгівлі.

9. Додаткова інформація – лише для торгівлі поза населеними пунктами до 50 км з площею залу понад 500 м².

10. Платіжна інформація – код бюджетної класифікації, сума, дата та номер платіжного документа.

11. Підписання заяви:

Паперова заява – підпис і печатка (за наявності).

Електронна заява – застосовується кваліфікований електронний підпис (КЕП) та, за наявності, електронна печатка.

Зразок заяви на отримання ліцензії (Завантажити >>)

У таблиці 2 наведено правила заповнення основних пунктів заяви залежно від мети її подання: отримання ліцензії, внесення змін до реєстру, сплата чергового платежу, припинення дії ліцензії чи отримання витягу з реєстру.

Таблиця 2

Порівняльна таблиця заповнення заяв

Пункт Назва пункту Отримання ліцензії  Внесення змін  Черговий платіж  Припинення дії  Отримання витягу 
1 Заява подається до + + + + +
2 Вид заяви  «Отримання ліцензії»  «Внесення змін до відомостей...»  «Внесення чергового платежу...»  «Припинення дії ліцензії» «Отримання витягу з Єдиного реєстру...»
3 Реквізити заявника + + + + +
4 Вид ліцензії + + + + +
5 Спосіб отримання + - - - -
6 Реєстраційний номер ліцензії - + + + +
7 Адреса місця діяльності гр. 1-12 – адреса місця роздрібної торгівлі гр. 13 – КАТОТТГ за потреби  у разі зміни назв обл., районів, вулиць, населених пунктів - - -
8 Перелік РРО/ПРРО + гр. 3 виключення РРО/ПРРО з - - -
9 Відомості про торговельні зали >500 м2 за межами населених пунктів до 50 км + - - - -
10 Інформація про платіж + у разі збільшення кількості РРО/ПРРО) + - -

***

Читайте також:

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Ліцензії і дозволи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Ліцензії і дозволи»