Новий Закон від 18 червня 2024 року №3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон №3817) набрав чинності 27 липня 2024 р. Але з цієї дати набирають чинності не всі норми цього закону, тому що у прикінцевих положеннях Закону №3817 прописаний досить складний порядок набрання чинності окремими нормами цього закону. Для деяких норм навіть вже встановлено дату, з якої вони втратять чинність, тобто ці норми є тимчасовими.
Закон №3817 є наступником старого Закону №481, який ще діє у 2024 році і втрачає чинність з 1 січня 2025 року. Винятком є ст. 8 Закону №481 про атестацію виробництва, яка діє до набрання чинності та введення в дію ст. 33 Закону №3817 – докладніше про це буде далі. Положення Закону №481 до дня втрати ним чинності застосовуються в частині, що не суперечить положенням Закону №3817.
Закон №3817 регулює виробництво і обіг:
- спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу,
- алкогольних напоїв,
- тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах,
- пального.
Його попередник, Закон №481, регулював виробництво і обіг таких самих видів підакцизних товарів, тож тут тектонічних зсувів не відбулося – сфера дії закону не змінилася.
У розрізі видів діяльності Закон №3817 регулює виробництво, ввезення, вивезення, оптову торгівлю та роздрібну торгівлю вищевказаними товарами.
Відповідно до ч. 4 ст. 2 Закону №3817, він не поширюється:
- на роздрібну торгівлю винами столовими, крім окремих випадків, передбачених Законом №3817;
- на виробництво вин виноградних і плодово-ягідних, напоїв медових, наливок і настоянок, виготовлених громадянами в домашніх умовах для власного споживання;
- на вирощування тютюну на земельних ділянках для садівництва та/або городництва для власного споживання.
Слова «для власного споживання» означають, зокрема, те, що громадяни не можуть продавати вищевказані напої та тютюн, у тому числі в межах їхньої підприємницької діяльності.
Закон №3817 має таку структуру:
- регулювання виробництва, оптової та роздрібної торгівлі, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України:
- спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв – розділ II;
- тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах – розділ IIІ;
- регулювання вирощування тютюну, ферментації тютюнової сировини – розділ IIІ;
- пального – розділ IV;
- атестація виробництва – розділ V;
- державні реєстри - розділ VІ;
- ліцензування – розділ VІІ;
- електронна простежуваність – розділ VIII;
- загальні вимоги до категорій, офіційних назв спиртних напоїв, маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах – розділ IX;
- основи державної політики щодо споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, використання електронних сигарет та пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння – розділ Х;
- контроль і відповідальність – розділ ХІ.
Визначення понять
Закон №3817 впроваджує нові визначення понять, які набиратимуть чинності одночасно із нормами цього закону, у яких вони застосовуються:
- пункт 85 частини першої статті 1 «тютюнові вироби» – з 1 вересня 2024 року цей термін включатиме нікотиновмісні продукти, їх замінники для куріння, нюхання, смоктання, жування чи вдихання без горіння шляхом нагрівання;
- пункти 34 і 66 частини першої статті 1 – категорії спиртних напоїв та офіційна назва спиртного напою – з 29 грудня 2024 року;
- пункти 26, 27, 28, 29 частини першої статті 1 – поняття, що стосуються ведення реєстрів – з 1 січня 2025 року;
- пункти 38, 39, 51, 53, 65, 74 частини першої статті 1 – поняття, що стосуються ліцензування – з 1 січня 2025 року;
- пунктів 1, 18, 19, 22, 23, 24, 30, 36, 59, 75 частини першої, абзацу третього частини другої статті 1 – поняття, що стосуються електронної простежуваності та електронних акцизних марок – з 1 січня 2026 року;
- пункти 68 і 69 частини першої статті 1 набирають чинності та вводяться в дію з дня набрання чинності законом про внесення змін до Податкового кодексу України, якими буде визначено поняття «пиво», «пиво безалкогольне», що відповідатимуть визначенням, наведеним у Законі №3817.
Поняття «медичне попередження споживачів тютюнових виробів» у значенні, наведеному в Законі України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення», застосовується з 11 січня 2025 року.
Поняття «електронна марка акцизного податку», «підроблена електронна марка акцизного податку», «унікальний ідентифікатор», «унікальний груповий ідентифікатор», «графічний елемент електронної марки акцизного податку» у значеннях, наведених у Податковому кодексі України, застосовуються з 1 січня 2026 року – вони вводяться в дію Законом від 29.06.2023 №3173-IX.
Втрата чинності деякими нормами Закону №3817
У Законі №3817 є тимчасові норми, які втратять чинність з 1 січня 2026 року, крім пункту 11 частини другої статті 73, який втратить чинність з 01.07.2027.
Для наочності зведемо їх у таблицю.
Тимчасові норми Закону №3817
Норма Закону №3817 |
Дата початку дії |
Втрата чинності |
Пункт 35 частини першої статті 1 – визначення терміна «коньячна технологія» |
27.07.2024 |
01.01.2026 |
Частина сьома статті 3 – про виробництво спирту коньячного та коньяку України |
01.01.2025 |
01.01.2026 |
Частина друга статті 17 – про заборону зберігання та/або реалізації алкогольних напоїв, отримання яких не підтверджено для суб’єкта господарювання оптової та/або роздрібної торгівлі (крім виробників алкогольних напоїв – щодо вироблених ними алкогольних напоїв) – первинним документом, а при переміщенні в межах одного суб’єкта господарювання – документом на внутрішнє переміщення |
01.01.2025 |
01.01.2026 |
Частина восьма статті 21 – про заборону зберігання та/або реалізації тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, отримання яких не підтверджено належним чином |
01.01.2025 |
01.01.2026 |
Пункт 22 частини другої статті 46 – припинення дії ліцензії через реалізацію алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах без наклеєних марок акцизного податку |
27.07.2024 |
01.01.2026 |
Пункт 27 частини другої статті 46 – припинення дії ліцензії через реалізацію оптовим ліцензіатом необлікованих алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах |
01.01.2025 |
01.01.2026 |
Пункт 29 частини другої статті 46 – припинення дії ліцензії через реалізацію роздрібним ліцензіатом необлікованих алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах |
01.01.2025 |
01.01.2026 |
Частини друга, шоста, восьма, шістнадцята, вісімнадцята статті 62 – щодо нанесення штрихкоду на пляшку, додаткових ярликів, інформації про період витримки, маркування акцизними марками |
27.07.2024 |
01.01.2026 |
Пункт 4 частини четвертої, частини дев’ята й одинадцята статті 65 – зазначення дати виробництва на коробі тютюнових виробів та/або груповій транспортній упаковці тютюнових виробів та обіг акцизних марок |
27.07.2024 |
01.01.2026 |
Пункт 29 частини другої статті 73 – штраф за вивезення спиртних напоїв, вироблених зі спирту етилового, з території акцизного складу або транспортування таких товарів (продукції) без відмітки представника податкового органу |
27.07.2024 |
01.01.2026 |
Пункт 11 частини другої статті 73 – штраф за виробництво, зберігання, транспортування, реалізацію фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, без паперових марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими паперовими марками акцизного податку |
27.07.2024 |
01.07.2027 |
Вимоги до видів діяльності та окремих операцій – з 27 липня 2024 року та з 1 січня 2025 року
Деякі вимоги до видів діяльності та окремих операцій діють вже з 27 липня 2024 року:
- до роздрібної торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом – ст. 13 Закону №3817. Роздрібна торгівля цими товарами заборонена, крім продажу спирту етилового, спиртових або водно-спиртові настоїв вроздріб виключно через аптеку у флаконах з медичного скла об’ємом не більше 0,1 літра, крім таких лікарських засобів, як бальзами;
- до оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями – ст. 16 Закону №3817;
- до форми розрахунків при здійсненні операцій з оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями – ст. 19 Закону №3817. Зокрема, при здійсненні діяльності з оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями зобов’язані проводити розрахунки за операціями оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями виключно у безготівковій формі;
- до виробництва тютюнової сировини, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах – ст. 20 Закону №3817;
- до оптової торгівлі тютюновою сировиною, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах – ст. 22 Закону №3817;
- до роздрібної торгівлі тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та тютюновою сировиною – ст. 23 Закону №3817;
- до форми розрахунків при здійсненні операцій з оптової торгівлі тютюновою сировиною, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах – ст. 25 Закону №3817 – вони проводяться виключно у безготівковій формі;
- до підтвердження відповідності пального – ст. 30 Закону №3817;
- до форми розрахунків при здійсненні операцій з оптової торгівлі пальним – ст. 32 Закону №3817.
Окремо звертаємо увагу на вимоги щодо виключно безготівкових розрахунків за алкоголь, тютюн та пальне, що придбаваються для подальшого перепродажу в межах оптової чи роздрібної торгівлі. Однозначно, що готівкові розрахунки з оптовими постачальниками вже неможливі. Але як бути з розрахунками платіжними картками – адже вони безготівкові? На нашу думку, такі платежі теж неможливі, тому що вони повинні проводитися постачальником через РРО, а це вже роздрібний продаж, а не оптова торгівля алкоголем, тютюном та пальним. Отже, з 27 липня 2024 року розраховуватися за алкоголь та тютюн з оптовими постачальниками можна тільки шляхом безготівкових переказів коштів на рахунок постачальника, які не реєструються через РРО.
Вимоги до видів діяльності та окремих операцій, які почнуть діяти з 1 січня 2025 року, прописано у статтях 12, 14, 15, 17, 18, 21, 24 та 30 Закону №3817:
- оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом;
- зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу;
- операцій з ввезення на митну територію України та вивезення за межі митної території України спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу;
- зберігання алкогольних напоїв;
- операцій з ввезення на митну територію України та вивезення за межі митної території України алкогольних напоїв;
- зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
- операцій з ввезення на митну територію України та вивезення за межі митної території України тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, а також компонентів, з яких виробляються тютюнові вироби;
- операцій з ввезення на митну територію України та вивезення за межі митної території України пального.
Норми про категорії та офіційні назви спиртних напоїв діють з 29 грудня 2024 року
З 29 грудня 2024 року вводиться в дію Закон «Про географічні зазначення спиртних напоїв», який визначає особливості підготовки до реєстрації, використання та захисту географічних зазначень спиртних напоїв, а також контролю щодо таких географічних зазначень з метою запобігання неправомірному використанню зареєстрованих географічних зазначень спиртних напоїв. У зв’язку з цим відповідні норми Закону №3817 також набирають чинності та вводяться в дію з 29 грудня 2024 року.
Категорії спиртних напоїв – це класифікація спиртних напоїв на підставі їхніх фізичних, хімічних та/або органолептичних характеристик, складу та способу виробництва (п. 34 ч. 1 ст. 1 Закону №3817), а офіційна назва спиртного напою – назва категорії спиртних напоїв, вимогам якої відповідає спиртний напій (п. 66 ч. 1 ст. 1 Закону №3817).
Стаття 61 Закону №3817 визначає загальні вимоги до категорій та офіційних назв спиртних напоїв і почне діяти одночасно з Законом «Про географічні зазначення спиртних напоїв». Маркування спиртних напоїв з використанням офіційних назв згідно з вимогами, встановленими ст. 62 Закону №3817 та Законом України «Про географічні зазначення спиртних напоїв», регламентоване частинами 9 – 15 ст. 62 Закону №3817.
Спиртні напої, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться на митну територію України або вивозяться за межі митної території України, повинні відповідати вимогам до категорій спиртних напоїв, визначеним Законом №3817 і частиною другою статті 1 Закону України «Про географічні зазначення спиртних напоїв», з 29 грудня 2024 року. Спиртні напої, що були вироблені та марковані згідно із законодавством, чинним до 29 грудня 2024 року, можуть реалізовуватися до закінчення терміну придатності (пункти 9 і 10 розділу XIII «Перехідні положення» Закону №3817).
Атестація виробництва спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів
Атестація виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та ферментації тютюнової сировини не є новацією – така атестація була передбачена і старим Законом №481. Але у новому Законі №3817 дещо розширено перелік виробництв, які підлягають атестації: атестації виробництв рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та ферментації тютюнової сировини Законом №481 не вимагалося.
Згідно з п. 1.3 діючого Порядку проведення атестації виробництва від 29.02.1996 №85 (який видано на виконання норм Закону №481) така атестація проводиться органами Держспоживстандарту України – акредитованими в державній системі сертифікації органами з сертифікації харчової продукції і продовольчої сировини з обов'язковим залученням представників Держспецмонополії України за їх поданням.
Частинами 1 та 2 ст. 33 Закону №3817 визначено, що атестація виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та ферментації тютюнової сировини проводиться органом державної влади та/або підприємством, установою, організацією, утвореними або визначеними Кабміном, за участю посадової особи/посадових осіб органу ліцензування (яким є ДПС).
Норми ст. 33 Закону №3817 не запроваджують якихось новацій щодо атестації виробництва та в більшій частині повторюють норми попередниці – ст. 8 Закону №481.
Але у зв’язку з розширенням видів виробництв та зміною органу, який проводитиме атестацію, ст. 33 Закону №3817 набирає чинності та вводиться в дію через один місяць з дня утворення або визначення Кабміном органу державної влади та/або підприємства, установи, організації, уповноваженої на проведення атестації виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, ферментації тютюнової сировини.
Звісно, це ще не всі зміни, які приніс новий закон. Про наступну частину з них читайте за посиланням.