• Посилання скопійовано

Воєнний стан знову продовжено (тепер до 3 лютого 2026 року): що врахувати бізнесу і бухгалтерам?

30 жовтня Президент підписав чергові закони щодо продовження воєнного стану. Він безпосередньо впливає на ведення бізнесу та трудові відносини із працівниками. Нагадаємо основні правила, яких треба буде дотримуватись з 5 листопада 2025 р. до 3 лютого 2026 р.

Воєнний стан знову продовжено (тепер до 3 лютого 2026 року): що врахувати бізнесу і бухгалтерам?

Ми вже розповідали, що 21 жовтня ВРУ було прийнято в цілому законопроєкти:

  • 14129 «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку проведення загальної мобілізації"»;
  • 14128 «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні"».

Відповідні закони від 21.10.2025 №4644-IX та №4643-IX 30 жовтня підписав Президент, а 31 жовтня їх було офіційно опубліковано в «Голосі України» №212.

Ними передбачено продовження воєнного стану та загальної мобілізації з 05:30 5 листопада 2025 року ще на 90 діб (тобто до 3 лютого 2026 року).

Корисну таблицю зі строками встановлення воєнного стану та посиланнями на відповідні Укази Президента та Закони України дивіться у нашому довіднику.

А ще більше корисних довідників, сервісів, калькуляторів та класифікаторів – у розділі services.dtkt.ua.

Нагадаємо, які тимчасові пільги та спеціальні правила діють для платників різних податків під час дії воєнного стану. А також згадаємо нюанси оплати праці працівників під час війни.

 

Поради на випадок відключення електроенергії

Ті, хто бажає працювати, вже давно придбали і генератори, і повербанки тощо.

Тим, хто ще думає про це і планує замовити таке обладнання за кордоном, нагадуємо про таке.

Законами №3853-IX та №3854-IX передбачено пільги з митних платежів та ПДВ під час ввезення в Україну енергетичного обладнання, інших відповідних товарів, необхідних для відновлення процесу безперебійного постачання електроенергії в Україні. Це стосується:

  • електрогенераторного обладнання;
  • обладнання для вітро- та сонячної генерації;
  • акумуляторів (крім акумуляторів малої потужності).

Зверніть увагу! Відповідна пільга міститься в п. 87-1 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ (аналогічна норма була внесена і до МКУ), але вона діє до 01.01.2026 і зараз в Уряді триває обговорення, чи подовжити дію цієї пільги.

Ця пільга діє тільки при ввезенні (імпорті) енергетичного обладнання в Україну. А постачання такого обладнання на митній території України оподатковується ПДВ на загальних підставах. Про це ми писали тут

Також у період дії воєнного стану в Україні та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування:

  • всі платники податків, в тому числі і всі платники акцизу, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково;
  • всі платники податків, в тому числі і всі платники акцизу, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2000 літрів одночасно зі зберіганням або реалізацією пального у споживчій тарі. Не вимагається вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково, тобто ці платники можуть придбавати пальне для генератора на АЗС;
  • платники податків, в тому числі акцизу і в тому числі ті, хто зберігає пальне для потреб власного споживання та/або промислової переробки, розташовані або перебувають на територіях, включених до Переліку територій, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково. Ця умова не поширюється на платників акцизу, які здійснюють діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання з метою реалізації.

У період дії воєнного стану в Україні до виключення території підприємства з Переліку територій:

  • платники податків, в тому числі акцизу і в тому числі ті, хто зберігає пальне для потреб власного споживання та/або промислової переробки, розташовані або перебувають на територіях, включених до Переліку територій, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю від 2000 літрів до 5000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково. Ця умова не поширюється на платників акцизу, які здійснюють діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання з метою реалізації.

Про інвентаризацію пального, яке використовується і зберігається для власних потреб, ми писали у статті за посиланням.

Важливо! Для експлуатації генератора під час дії воєнного стану та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування:

  • дозвіл на експлуатацію генератора як устаткування підвищеної небезпеки не потрібен;
  • для експлуатації генератора потрібна декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці;
  • дозволяється надання на ринку та/або введення в експлуатацію генераторів, на які поширюється дія Технічних регламентів 1077, 1186 та 62, без наявності декларації про відповідність та без маркування знаком відповідності технічним регламентам;
  • дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря отримувати не потрібно під час дії воєнного стану та трьох місяців після його припинення або скасування;
  • замість дозволу на викиди забруднюючих речовин потрібно подати декларацію про провадження видів господарської діяльності;
  • екологічний податок при використанні генератора сплачувати не потрібно.

І ще. Подавати до ДПС за основним місцем ф. №20-ОПП про газовий котел та/або паливний генератор, які експлуатуються за адресами розташування власних або орендованих приміщень юрособи, щодо яких було подано ф. №20-ОПП, не потрібно. На цьому вже наголошували податківці у своєму роз’ясненні.

Ознайомитися з рекомендаціями Держпраці щодо безпечної експлуатації пересувних та стаціонарних генераторів електричної енергії можна за посиланням.

 

Правила торгівлі під час вимкнення електроенергії!

  • Якщо у вас РРО

У разі тимчасового (не більше 7 робочих днів) відключення електроенергії проведення розрахункових операцій здійснюється з використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки.

  • Якщо у вас ПРРО

На період відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером проведення розрахункових операцій суб’єктом господарювання здійснюється в режимі офлайн, що може тривати не більше ніж 36 годин та не більше ніж 168 годин протягом календарного місяця, зі створенням електронних розрахункових документів, яким присвоюються фіскальні номери з діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером.

Якщо форс-мажор триває у проміжку часу, в якому господарський об’єкт припиняє свою роботу згідно з розкладом, Z-звіт має бути створений на РРО не пізніше наступного робочого дня, до початку проведення розрахункових операцій на такому РРО. Докладно про це – тут.

Важливо!

З 01.10.2023 застосування штрафних (фінансових) санкцій відновлено стосовно всіх суб’єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, з повним скасуванням відповідальності за порушення, вчинені з 01.01.2022 по 30.09.2023 включно.

А з 1 серпня 2025 року почали діяти загальні розміри штрафів у 100 та 150% при незастосуванні РРО фізособами-«єдинниками» ІІ та ІІІ груп. Про це ми писали тут та тут

Сплата податків та звітування під час війни

Всі платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, вже не звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, незважаючи на війну та карантин. Докладніше про це ми писали ось тут.

А ті, хто не мав можливості сплачувати та звітувати з податків, мали подати відповідну заяву з переліком документів до ДПС до 30 вересня 2022 року включно. Про це ми писали тут. Але не всі могли це зробити до граничного терміну через бойові дії. Тому податківці вже видали роз’яснення щодо цього.

Згідно з ним подати заяву про те, що ви не мали можливості виконувати свої податкові обов’язки через війну, можна і пізніше, – тоді, коли таку можливість буде відновлено.

Наприклад, якщо платник податків набув можливість виконання одного із податкових обов’язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) 20 вересня 2025 року, то заяву та відповідні документи він повинен подати до контролюючого органу до 30 вересня 2025 року (включно).

Період подання заяви рахується таким чином: 11 календарних днів березня (кількість днів до закінчення місяця, в якому відновлено можливість виконання податкових обов’язків) + 30 календарних днів квітня + 30 календарних днів травня (60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей).

Увага! З 5 липня 2025 повернувся обов’язок щодо звітування СГ до Держстату. Про це ми писали тут

«Воєнні» правила реєстрації ПН та РК

За Законом №2876 на період воєнного стану та протягом 6 місяців після його припинення:

1. Продовжено граничні терміни реєстрації податкових накладних – для ПН, складених з 1 до 15 числа місяця, – на 5 календарних днів, а для ПН, складених з 16 до останнього числа місяця, – на 3 календарні дні.

2. Зменшено штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних до 2-5-10-15-25% суми ПДВ замість 10-20-30-40-50% залежно від строку такого порушення.

3. Збільшено час роботи електронних сервісів податкових органів – з 8:00 до 20:00, а операційний день, на який припадатиме граничний строк реєстрації податкових накладних, триватиме з 0:00 до 24:00.

Ці питання ми також розглянули в аналітиці від редакції. Як реєструвати ПН та РК у жовтні, ми писали тут.

А загальні правила складання податкових накладних (із зразками) ми наводили у статті за посиланням

Мораторій на перевірки бізнесу

21 липня 2025 року на першому засіданні оновленого РНБО було ухвалено важливе рішення – запровадження мораторію на перевірки бізнесу з боку правоохоронних, митних, податкових та інших контролюючих органів.

Але цей мораторій не стосуватиметься платників з високим рівнем ризиків.

Отже, мораторій на податкові та митні перевірки РНБО встановили не для всіх, а лише для тих, кого і зараз перевіряють найменше (авторизованих економічних операторів та суб'єктів господарювання з незначним ступенем ризику, за винятком тих, які здійснюють діяльність, пов'язану з обігом підакцизних товарів).

Також мораторій не поширюється на позапланові перевірки: за скаргами на платника податків, в разі бюджетного відшкодування ПДВ тощо.

Рішення РНБО не змінює Плану-графіка перевірок ДПСУ, не скасовує планові перевірки чи перевірки з питань застосування РРО, не стосується перевірок з військового обліку та й взагалі стосуватиметься не всіх платників податків.

Про це ми писали тут, а тут аналізували, з якої дати діє мораторій і для кого саме він встановлений. Про те, що мораторій не поширюється на перевірки ТЦК – ось тут.

 

Проєкт комплексних перевірок на 2026 рік

Попри дію мораторію на сайті ДРС вже з'явилася інформація про появу проєкту плану здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) на 2026 рік. Проєкт плану містить 32 102 перевірки суб'єктів господарювання. Сам план комплексних перевірок буде затверджено до 14.11.2025.

 

Валютні обмеження під час війни

Зараз за рішенням НБУ:

  • не діють валютні обмеження для імпорту робіт та послуг,
  • пом'якшено обмеження в частині погашення «нових» зовнішніх кредитів та надано можливість погашати проценти за «старими» зовнішніми кредитами,
  • пом'якшено обмеження в частині переказу іноземної валюти від представництв на користь своїх материнських компаній.

Бізнес має право виплачувати валютні дивіденди.

А резиденти-позичальники можуть купувати валюту для її резервування за кредитним договором з МФО, а також сплачувати відсотки за зовнішнім корпоративним боргом. До того ж бізнес може сплачувати збори з охорони прав на об’єкти права інтелектуальної власності. Про це ми писали тут.

Також не діють граничні строки розрахунків для товарів військового і подвійного використання та обладнання, що імпортуються за держконтрактами з оборонних закупівель. Для експорту окремої сільгосппродукції діє строк розрахунків – 120 днів. Про це – ось тут.

Також НБУ надав змогу суб’єктам е-комерції купувати та переказувати інвалюту за кордон для сплати ПДВ у ЄС, а також здійснювати виплати за договором перестрахування. Водночас обмежується ліміт у 500 тис. грн щодо операцій фізосіб з оренди нерухомості за кордоном. Про це ми писали тут.

 

Військовий збір

З 1 січня 2025 року і на час дії воєнного стану встановлено ВЗ для ФОПів І, ІІ та ІV груп у розмірі 10% від 1 розміру МЗП від встановленої законом на 1 січня поточного року. Також ВЗ мають сплачувати у розмірі 1% від доходу ФОПи та юрособи ІІІ групи ЄП. Вперше вони це здійснили за результатами звітування за І квартал 2025 року. Куди та як сплачувати, ми писали тут.

Докладно про військовий збір у 2025 році (з прикладами) ми аналізували у статті за посиланням.

Зауважимо, що як підвищення ставки ВЗ, так і його сплата «єдинниками» обмежені податковим періодом, в якому буде скасовано воєнний стан. Після чого повернеться ставка ВЗ 1,5% та довоєнне коло його платників.

 

Пільги зі сплати ЄСВ для ФОПів у 2025 році вже не діють

Загальної пільги, яка б звільняла всіх ФОПів від сплати ЄСВ на час війни, у 2025 році вже немає. Проте деякі пільги залишаються. Про них ми розповідали тут.

 

Трудові відносини під час воєнного стану

Зараз діє спеціальний Закон №2136, який містить окремі норми, які застосовуються тільки до скасування/припинення воєнного стану.

З 14 червня 2025 діють нові зміни до Закону №2236. Вони стосуються правил призупинення трудових відносин та комунікації працівників з роботодавцями. Про це ми писали тут.

Але з 14 березня 2026 року ці правила буде змінено. Про це – тут.

Також іншим Законом №3494 прописано нові правила встановлення вихідних днів та надання відпусток під час воєнного стану. Ці новації діють з 24 грудня 2023 року. Про них ми докладно розповідали тут.

З 19 липня 2022 року мобілізованим працівникам можна не нараховувати середній заробіток. Хоча роботодавці можуть це робити добровільно.

Зверніть увагу: для бійців територіальної оборони середній заробіток зберігається! Про це ми писали тут.

А про те, як виплачувати зарплату за час відключення електроенергії, дивіться тут

Нарахування лікарняних під час війни

Фінансування лікарняних та декретних зараз здійснює ПФУ, але процедура призначення не змінилася. Про це ми писали тут.

Однак вже є новий порядок фінансування і нових форм документів, які треба подавати до ПФУ для того, щоб отримати кошти та відзвітувати про їх виплату працівникам. Про це – у статті за посиланням. (Але поки він не набрав чинності, тому наразі діють старі правила).

Причому ще з 4 квітня 2025 року сумісники знову мають право на фінансування ПФУ. Про це ми писали тут.

Зверніть увагу: якщо роботодавець через бойові дії не має можливості оформити заяву-розрахунок за лікарняним свого працівника (наприклад, якщо знищено матеріально-технічну базу підприємства тощо), працівник може отримати лікарняні (починаючи з 6-го дня непрацездатності) або декретні самостійно, безпосередньо від ПФУ. 

Різдво Христове (25.12.2025) та Новий рік (01.01.2026) не будуть святковими

У грудні 2025 року та січні 2026 року у нас мали би бути офіційні дні відпочинку завдяки Різдву та Новому року.

Проте воєнний стан продовжено, тому, згідно зі ст. 6 Закону №2136, зупинено дію ст. 73 КЗпП щодо визначення святкових і неробочих днів. Як наслідок, 25 грудня 2025 р. та 1 січня 2026 р. не будуть святковими.

Норми тривалості робочого часу без урахування святкових та вихідних на 2025 рік – тут, а на 2026 рік – тут.

А ще скасування святкових днів впливає на нарахування відпусткових.

Як порахувати стаж, який дає право на щорічну відпустку? А середню зарплату як рахувати? І що робити з тривалістю відпустки? Про це ми розповідали тут.

 

Індексація зарплати у 2025-2026 роках

Згідно із Держбюджетом-2025 та роз’ясненням Мінсоцполітики:

  • обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення проводиться наростаючим підсумком починаючи з січня 2025 року;
  • січень 2025 року приймається за 1 або 100 відсотків;
  • базовим місяцем для обчислення індексації у 2025 році є січень 2025 року.

Докладніше про це ми писали тут.

Про перше нарахування індексації у липні 2025 ми розповідали тут. Про те, як треба було нараховувати індексацію в наступних місяцях, читайте в наших статтях:

Підкреслимо, що у проєкті Держбюджету на 2026 рік також встановлені спеціальні правила щодо індексації, такі самі, як і для 2025 року. Тож з 1 січня 2026 року на нас знов чекає обнулення індексації. Про це ми зазначали тут.

 

Бронювання працівників

Бронювання наразі проводиться за Порядком №76, крім окремих осіб, яких бронюють за Постановою №45.

Але Постанова КМУ від 04.02.2015 №45 «Про затвердження Порядку бронювання військовозобов'язаних за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування та підприємствами, установами і організаціями на період мобілізації та на воєнний час» має гриф «Для службового користування». Тож її тексту у вільному доступі немає. Про це ми писали тут.

Як отримати статус критично важливого підприємства:

  1. Підготувати пакет документів відповідно до нових критеріїв.
  2. Звернутися до профільного Міністерства або ОВА.
  3. Дочекатися рішення комісії щодо присвоєння статусу.

Також підкреслимо, що постановою КМУ від 31.12.2024 №1558 змінено окремі питання ведення військового обліку та призову громадян під час мобілізації. Про них ми писали тут.

Яким критеріям треба відповідати з 19 вересня 2025 року для отримання від Мінекономіки статусу критично важливого підприємства? Що змінилося для лісових господарств та с/г підприємств? Які підприємства не отримають статус критично важливого за новими правилами?

Про це ми писали тут.

Усі галузеві та регіональні критерії бронювання працівників дивіться у довіднику від редакції (станом на 24.10.2025).

Також Мінʼюст наказом від 14.03.2025 №748/5 вніс зміни до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Мін’юсту від 12.04.2012 №578/5.

Зокрема, запроваджено конкретні строки зберігання документів з військового обліку. Про це ми писали тут.

 

Продовження відстрочок від мобілізації

Уряд ухвалив рішення, яке впроваджує автоматичне продовження відстрочок, цифровий формат оформлення та можливість подавати документи через ЦНАП. Ці зміни запрацювали з 1 листопада 2025 року. З цієї ж дати паперова довідка про відстрочку буде вже не потрібна. Про це ми писали тут та тут.

 

Працевлаштування ветеранів

Завдяки рішенню КМУ від 29 жовтня розширено можливості працевлаштування та соціальної адаптації ветеранів:

  • підвищено граничний рівень оплати праці ветеранів, залучених до суспільно корисних робіт, – до двох мінімальних заробітних плат (16 000 грн);
  • роботодавцям, які працевлаштовують ветеранів війни під час воєнного стану щонайменше на один рік за направленням центру зайнятості, компенсуватиметься 100% витрат на оплату праці (але не більше ніж 1,5 мінімальної заробітної плати) упродовж 6 місяців;
  • фахівці із супроводу ветеранів отримають право подавати заяву про надання статусу безробітного від імені ветерана (за його згодою), а також допомагатимуть з поданням документів на гранти, навчання, ваучери;
  • забезпечення індивідуального супроводу за згодою ветеранів війни під час працевлаштування з дати працевлаштування для надання консультаційної підтримки чи вирішення можливих проблемних питань, пов’язаних із зайнятістю.

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Суспільство і життя/Суспільство, події

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Суспільство, події»