
Гетманцев у своєму Телеграм-каналі зауважив, що Україна та МВФ досягли домовленості на рівні експертів щодо восьмого перегляду програми EFF.
Зафіксовано домовленість на рівні персоналу (Staff-Level Agreement, SLA) щодо чергового перегляду програми EFF. Коротко підсумую головне:
Попри деякі затримки, рівень виконання програми EFF залишається прийнятним.
Україна виконала усі кількісні та індикативні критерії за програмою на кінець березня.
Структурні реформи просуваються згідно з планом цього перегляду. За час із минулого перегляду два структурні маяки виконано (до парламенту подано законопроєкт про оподаткування цифрових платформ, опубліковано звіт про зовнішній аудит НАБУ). Ще один маяк (подання бюджетної декларації на 2026-2028 рр.) буде виконано найближчим часом.
Важливо (!): зазначено, що завершення комплексного плану реформ і оперативне призначення постійного керівника Дермитслужби (структурний маяк на кінець червня) є необхідними для завершення 8-го перегляду. Часу залишається небагато. Закликаю уряд прискоритись із перезавантаженням ДМС та проведенням конкурсу із залученням міжнародних експертів щодо призначення постійного очільника цієї служби.
Вкотре Фондом звернено увагу на важливість підвищення ефективності роботи та вирішення критичних інституційних проблем НКЦПФР. Вказано, що незалежні перевірки на доброчесність (структурний маяк на кінець червня) необхідно проводити без зволікань (!). Вважаю роботу у цьому напрямі слід посилити: невиконання маяку по НЦКПФР удруге є неприйнятним. Розвиток фінансової інфраструктури та супутні реформи будуть вирішальними для залучення приватного та іноземного капіталу на потреби відновлення.
Із інших важливих позицій, як завжди у центрі уваги Фонду – фіскальний розрив на 2025 і 2026 роки. Тональність рекомендацій Фонду стала більш акцентованою. Приведу пряму цитату: «Фіскальний дефіцит у 2025 році буде значним через високий рівень критичних витрат, пов’язаних із війною. Його фінансування вимагатиме значної зовнішньої підтримки, зокрема в межах Ініціативи G7 ERA…. З огляду на високу ймовірність додаткових витрат у 2025 році, владі необхідно підготувати компенсуючі заходи. За межами 2025 року витрати залишатимуться високими, тому зусилля зі збільшення внутрішніх доходів є необхідними – зовнішня допомога не зможе повністю покрити дефіцит і фінансувати відновлення».
Коментар Гетманцева:
«Вкотре зазначу, що вважаю податкові ініціативи опцією останньої надії у можливому пакеті компенсуючих заходів, які можуть бути активовані лише після того, як будуть використані всі інші джерела мобілізації внутрішніх доходів: насамперед детінізація і розширення за рахунок цього легальної податкової бази, скорочення неефективних бюджетних видатків, збільшення глибини і ліквідності внутрішнього ринку запозичень (ОВДП)».
Домовленості за SLA має затвердити Рада виконавчих директорів МВФ, засідання якої з цього приводу очікується наприкінці червня. Після позитивного схвалення Україна отримає транш на суму близько 0,5 млрд дол. Загальне фінансування за програмою EFF сягне 10,65 млрд дол.
Отже, головний висновок – Україна вже два роки залишається у програмі EFF, пройшовши рекордну кількість переглядів. В нинішніх умовах це важливий фактор зовнішньої фінансової підтримки.
Система квартальних переглядів програми у поєднанні із виставленням попередніх умовам доводить свою ефективність, не даючи зійти з треку важливим реформам. Маємо вчасно виконувати взяті на себе зобов’язання за програмою, яка була і залишається якорем макрофінансової стабільності в Україні. Це залишається актуальним як у контексті відстежування прогресу за реформами, від яких залежить європейська інтеграція, так і у світлі невизначеності щодо фінансування бюджету наступного року.