• Посилання скопійовано

СЕА РП - у запитаннях та відповідях від редакції

Березень 2016 р. — період тестового режиму, але саме зараз вкрай важливо здійснити всі кроки щодо реєстрації, інвентаризації та налагодження подальшої роботи. Ми зібрали всі ключові запитання щодо роботи СЕА РП, щоб допомогти бухгалтерам пройти тестовий та увійти у повноцінний режим роботи системи

СЕА РП - у запитаннях та відповідях від редакції

Механізм роботи системи

Вихідною точкою запуску механізму СЕА РП є відкриття на кожного зареєстрованого платника паливного акцизу облікової картки*. Саме в ній вестиметься облік кожного виду реалізованого таким продавцем палива в розрізі кодів УКТ ЗЕД і здійснюватиметься розрахунок реєстраційного ліміту акцизу. Тут же буде вестися облік залишку суми коштів, перерахованих продавцем з поточного рахунку на електронний, — це той чинник, що формує право на реєстрацію заявок на поповнення обсягів залишку палива, на який платник має право зареєструвати акцизні накладні (розрахунки коригування) до акцизних накладних. Виробники палива можуть розраховувати і на суму овердрафту — це дасть змогу скерувати «віртуальну» розрахункову суму на збільшення реєстраційного ліміту (такий собі бонус від держави), замість того щоб виводити цю суму з обороту живими коштами і спрямовувати на електронний рахунок.

* Облікова картка в СЕА РП, яка автоматично відкривається ДФС кожному платнику, внесеному до реєстру платників акцизного податку з реалізації пального.

За загальним правилом, єдине джерело поповнення електронного рахунку — сплата коштів суб'єктом господарювання з поточного на електронний рахунок.

Електронний рахунок відкривається без прямої участі суб'єкта господарювання. Спочатку він має зареєструватися платником паливного акцизу, а вже податківці формують та подають до Держказначейства реєстр, на підставі якого кожному реалізатору пального відкривають електронний рахунок. Казначейство наступного робочого дня після відкриття рахунку повідомляє ДФС про факт його відкриття (п. 69.2 ПКУ), а ДФС, своєю чергою, інформує платника податку про його електронний рахунок та повідомляє його реквізити (п. 69.3 ПКУ (форма J/D1490802).

У чому полягає суть такого електронного рахунку? Функціонал його такий. Кошти, зараховані платником податку на електронні рахунки, автоматично перераховуються Казначейством до державного бюджету в рахунок сплати акцизного податку. Своєю чергою, заявки на поповнення обсягу залишку пального реєструються в межах залишків сум акцизного податку, перерахованого платником на електронний рахунок. Отже, жодного ПК, жодного ПЗ (як у випадку ПДВ) не обліковується — виключно результати реєстраційного ліміту.

У разі якщо ми маємо сплатити штраф, пеню на підставі внесення уточнених даних до звітності, на підставі самостійного обчислення податківцями ПЗ, а також ПЗ з акцизного податку, задекларовану в звітності, всі ці платежі слід перераховувати до бюджету, минаючи електронний рахунок (із поточного просто до бюджету).

Зверніть увагу: показники формули починають обліковуватися ще з тестового періоду. Тобто на період запровадження СЕА РП у тестовому режимі дані, що формують усі показники реєстраційного ліміту, обліковуватимуться вже з 1 березня 2016 р. Отже, на 1 квітня 2016 року продавець палива цілком може вже мати досить помітний результат реєстраційного ліміту.

Найімовірніше, це може бути наслідком зареєстрованих від контрагентів АН на ім'я такого покупця або сплата істотної суми на митницю. Тож радимо не нехтувати оформленням ПН та РК протягом тестового періоду СЕА РП — це дасть змогу контрагенту вчасно показати сплачені суми в результатах обрахунку реєстраційного ліміту, а не оплачувати заявки на паливо живими коштами, виведеними з обороту.

Подаємо до податкової акт інвентаризації палива, зазначаємо обсяг у кілограмах. А фактично колонки на АЗС відпускають у літрах. Чи треба переводити кілограми в літри при темп. 15° C? Яку одиницю виміру слід використовувати для обчислення акцизного податку?

Відповідно до п. 232.1 ПКУ, в СЕА РП облік обсягів пального в системі електронного адміністрування реалізації пального ведеться за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД у літрах, приведених до температури 15° C. Підприємства, що реалізують паливо через паливороздавальні колонки на автомобільних заправних станціях (комплексах) та автомобільних газових заправних станціях, можуть розслабитися — для них клопоту набагато менше, адже для таких суб'єктів господарювання вважається, що все реалізоване паливо вже визначене в літрах, приведених до температури 15° C. Усім іншим реалізаторам Мінфін рекомендує скористатися ГОСТом 8.599-2010 і перерахувати реалізоване ними паливо в літри, приведені до температури 15° C. Якщо цього не робити, то цілком очевидно, що за підсумками місяця сума вхідного закупленого палива може виявитися меншою, ніж проданого.

Як поповнити залишок палива у межах СЕА РП?

Розрахунок показників реєстраційного ліміту обчислюється наростаючим підсумком з 1 березня 2016 р. Підставою для таких обрахунків є зареєстровані АН, РК, митні декларації, заявки на поповнення палива, їх коригування.

Коли реєстраційний ліміт стане меншим, ніж потрібно для реєстрації АН чи РК, можна подати заявку на поповнення обсягу залишку пального, заздалегідь оплативши цю суму з поточного рахунку підприємства на електронний.

Обсяг залишку палива в СЕА РП може бути зменшено за рахунок зміни фізико-хімічних властивостей палива і його переходу до іншої категорії товарів (у заявці на поповнення обсягу залишку палива слід зазначити обсяги палива, що зменшуються та збільшуються), а також виправлення помилок у заявці. До речі, строк на виправлення заявки становить 365 днів із дня її складення. Коригування може бути здійснене тільки у межах значення показника ∑ Накл і може відображатися у звітності саме за той період, коли мало місце таке коригування.

Збільшити залишок можна, оформивши заявку в межах свого реєстраційного ліміту або оплативши таку заявку живими грошима.

Не слід забувати, що показник ∑ Накл може збільшитися ще на й підставі відображення результатів проведеної інвентаризації.

На якому етапі реалізації палива слід складати АН? Як правильно її заповнити? Хто має право виписувати зведені АН?

В OPZ АН міститься у формі F/J1203001, РК до АН — у формі F/J1203101. Складати та реєструвати АН та РК слід уже с 1 березня 2016 р.

Право складати та реєструвати АН виникає тільки у зареєстрованих платників паливного акцизу на етапі:

— операції реалізації палива (повної або часткової);

— операції втрати палива;

— операції використання палива для власних потреб.

За загальним правилом АН має бути складена в день реалізації палива. А от якщо йдеться про реалізацію палива через паливороздавальні колонки на автомобільних заправних станціях (комплексах), автомобільних газових заправних станціях, незалежно від того, коли відбувся перехід права власності на таке пальне, АН має бути складена в день відпуску пального через паливороздавальні колонки на таких станціях (п. 231.3 ПКУ). Ті продавці, хто продає паливні талони, повинні чітко розуміти, що АН складається саме у момент безпосереднього заправляння автомобіля, а не тоді, коли талон придбано.

Після оформлення АН є 15 к. д. для того, щоб її зареєструвати і щоб вхідний акциз «підтягнувся» у дані реєстраційної формули покупця і йому не довелося поповнювати електронний рахунок у СЕА РП живими коштами. Реєструвати АН можуть і філії (інші структурні підрозділи підприємства), але тільки за умови, що вони самостійно реалізують паливо та здійснюють розрахунки з контрагентами за нього та головне підприємство зазначило таку їх можливість у реєстраційній заяві платника акцизного податку з реалізації палива. Обов'язкові реквізити АН регламентовані п. 231.1 ПКУ.

Якщо покупець є кінцевим споживачем (неплатник паливного акцизу) і розраховується готівкою до каси, через РРО, POS-термінал або безпосередньо поповнює поточний рахунок продавця, на такі поставки оформлюються АН за щоденними підсумками, а обов'язкові реквізити акцизної накладної, що ідентифікують отримувача пального (код ЄДРПОУ або реєстраційний номер облікової картки покупця та продавця, а також повна або скорочена назва, П. І. Б. фізособи — отримувача пального), не зазначаються (ч. 3 п. 231.3 ПКУ). Якщо з якоїсь причини має місце повернення палива, продавець має скласти РК до АН і зареєструвати його протягом наступних після оформлення 15 к. д. Підтвердженням реєстрації РК та АН є квитанція. Якщо протягом операційного дня жодна квитанція (ні про прийняття, ні про неприйняття) щодо конкретної АН чи РК не прийшла, вони вважаються зареєстрованими.

У разі коли йдеться про безперервні поставки палива, продавець може складати зведену АН останнім днем звітного місяця на весь обсяг реалізованого за звітний місяць на конкретного покупця палива. Крім того, зведену АН можна оформити на сукупний місячний обсяг втрат палива за весь звітний місяць. Перш ніж зважитися виписувати зведену АН, радимо уважно вивчити, що є безперервною поставкою у межах реалізації палива. Відповідно до ч. 5 п. 231.3 ПКУ, під безперервним постачанням розуміють забезпечення особою, яка реалізує пальне, можливості для отримувачів пального (контрагентів) отримувати пальне в будь-яку годину доби та будь-який день відповідного місяця. З формального погляду це означає, що зведені ПН можуть виписувати тільки ті продавці палива, що працюють із клієнтами цілодобово 7 днів на тиждень (без вихідних, крім санітарної години). Сподіваємося, найближчим часом з'явиться чітке роз'яснення податківців щодо цього.

Зверніть увагу: за приписами п. 11 підр. 5 ПКУ несвоєчасна реєстрація АН та РК, складених за період з 1 до 31 березня 2016 р., не передбачає штрафів: враховуючи, що цей період визнано тестовим, штрафи за нормами п. 120-2 ПКУ не діють.

Як вести бухоблік паливного акцизу? Як відображається складення та реєстрація акцизної накладної та розрахунку коригування до неї? Якими проведеннями слід відображати в обліку поповнення електронного рахунку в системі СЕА РП?

Наразі точка зору Мінфіну щодо обліку паливного акцизу невідома, офіційних роз'яснень немає, тож виходитимемо з власних міркувань та логіки. Нарахування ПЗ з акцизу при реалізації відображається в обліку Д-т 36 К-т 70, Д-т 70 К-т 641/акциз. У разі якщо реалізації не було, але паливо використано, буде проведення Д-т 92, 93, 949 К-т 641/акциз.

Реєстрація акцизної накладної та розрахунку коригування не спричиняє жодних наслідків в обліку, адже їх складання та реєстрація не є фактами, що призводять до нарахування акцизу.

Коли доведеться поповнювати електронний рахунок у системі СЕА РП, це відобразиться проведенням Д-т 315/акциз К-т 311. На нашу думку, оскільки на рах. 315 ведеться облік коштів як ПДВ, так і акцизу, доцільно розмежувати ці нарахування. Сплату акцизу до бюджету з електронного рахунку СЕА РП слід відобразити проведенням Д-т 641 К-т 315/акциз.

Усі новини на тему >>>

Автор: Кловская Юлия

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Акцизи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Акцизи»