Нагадаємо, що п. 5 розділу ІІ Закону №1797-VIII визначено, що Кабмін повинен у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом (тобто до 01.04.2017 р.) привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Проект змін до форм акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального та Порядку їх заповнення (далі – Порядок №218) було оприлюднено тільки 10.03.2017 р. Про це ми повідомляли тут>>
При цьому зауваження та пропозиції стосовно змісту цього регуляторного акту приймаються протягом місяця з дня оприлюднення – тобто до 10.04.2017 р. Очевидно, що у тримісячний строк, який вимагається вищевказаним Законом, Кабмін навряд чи встигне затвердити цей проект. Але готуватися до змін всеодно потрібно. Тож розглянемо, що нам пропонує Мінфін.
Форми акцизної накладної (АН) та розрахунку коригування (РК)
Одразу зазначимо, що акцизна накладна та розрахунок коригування до неї не змінюються. Це є позитивним моментом для платників акцизного податку, які повинні їх складати та реєструвати в ЄРАН.
Нові правила складання АН на реалізацію пального в споживчій тарі ємністю не більше 2 літрів
З 01.01.2017 року до визначення поняття реалізації пального для цілей розділу VI ПКУ (пп. 14.1.212 ПКУ) внесено зміни. Саме з цієї дати не вважаються реалізацією пального операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів зберігання та передачі (відпуску, відвантаження) пального в споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками.
Наприклад, це може бути реалізація гасу для гасових ламп у ємностях до 2 літрів включно, нафтових розчинників для різних виробничих та побутових цілей (це спеціальні бензини, уайт-спіріти, ацетон) та ін.
Акцизний податок з таких операцій з 01.01.2017 р. сплачують тільки виробники вищевказаної продукції (звісно, якщо її код згідно з УКТЗЕД вказано в пп. 215.3.4 ПКУ). А ті СГД, які придбавають її у виробників для цілей перепродажу - акцизний податок вже не сплачують. Тому вони не і повинні складати АН за цими операціями і РК до них та реєструвати їх в ЄРАН. Хоча раніше роздрібний продавець вказаної продукції був зобов’язаний складати АН та реєструвати її в ЄРАН на кінцевого споживача. Тому і акцизну накладну або розрахунок коригування до неї від виробника такої продукції складати на ім’я покупця-роздрібного торгівця вже не потрібно, оскільки такі операції вже не є об’єктом оподаткування акцизним податком.
Відповідні зміни будуть внесені до п. 8 розділу І Порядку №218. Так, обов’язкові реквізити, що ідентифікують отримувача пального (код за ЄДРПОУ (для юридичних осіб), або реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб), повна чи скорочена назва юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податків), в АН не вказуються. Замість цього у заголовній частині у графах для покупця буде вказуватися «Неплатник» та умовний код «1000000000». Для таких АН вводиться новий тип причини «6».
Також зазначимо, що з 01.01.2017 р. Законом №1791 було скасовано акцизний податок для роздрібних реалізаторів пального та відповідно ставку для роздрібного продажу пального. Так, згідно з пп. 14.1.212 ПКУ, який роз’яснює що слід розуміти під реалізацією суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, виключено слова «а також фізичний відпуск з автозаправної станції та/або автомобільної газозаправної станції товарів, зазначених у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, незалежно від форми розрахунків». Виключено друге речення пп. 215.3.10 ПКУ, яким було встановлено ставку для роздрібного продажу пального.
Але до Порядку №218 ніяких змін з приводу складання АН на ім’я таких покупців не передбачається. Пов’язано це з тим, що такі суб’єкти господарювання не сплачують акцизний податок з роздрібної реалізації пального, але їх не звільнено від складання АН та їх реєстрації в ЄРАН. Тому виробники пального або імпортери, які поставляють пальне на АЗС, складають на їх ім’я АН за загальними правилами. А вже при роздрібній реалізації пального, крім пального в споживчій тарі ємністю до 2 літрів, такі продавці будуть продовжувати складати АН на неплатника або платника акцизного податкуна залежно від статусу покупця.
Такі суб’єкти господарювання не заповнюють розділ II додатка 6 «Розрахунок суми акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів» до декларації акцизного податку.
Відповідно у п. 4 розділу ІІ та до п. 8 розділу ІІІ Порядку №218 додано шостий тип причини невидачі акцизної накладної та розрахунку коригування до неї отримувачу пального – «6 - виробництво пального в споживчій тарі ємністю до двох літрів (включно).» Відповідний тип причини додано у примітку 1 АН та РК до неї.
Таким чином, виробники підакцизного пального, що реалізується у ємностях не більше 2 літрів, складають акцизну накладну на таку реалізацію, реєструють її в ЄРАН, але вже не видають її покупцям. Відповідно покупець не отримує вхідний залишок такого пального та не повинен виписувати та реєструвати свою акцизну накладну при подальшому перепродажу такого пального.
Але поки ці зміни ще не затверджені та не набрали чинності, як бути виробникам пального, що реалізується в ємностях до двох літрів (включно)? На нашу думку, такі виробники можуть складати відповідні акцизні накладні та не надавати їх покупцям з типом причини 1 – «отримувач не є платником акцизного податку з реалізації пального», якщо дійсно покупець не є таким платником (він не реєструвався платником акцизного податку або його виключено з реєстру платників відповідно до п. 13 розділу ІІ Порядку №113). Якщо отримувач пального у ємностях до двох літрів (включно) зареєстрований як платник акцизного податку, то на нашу думку, виробник повинен надати йому акцизну накладну на реалізацію пального в ємностях до двох літрів (включно).
Чи можна виробнику не надавати такому отримувачу акцизну накладну, а замість цього вказати тип причини 1, адже ця операція в отримувача не оподатковується акцизом? На це питання немає однозначної відповіді ані в ПКУ, ані в Порядку №218, тому рекомендуємо звернутися з ним до самих податківців в порядку, передбаченому ст. 52 та ст. 53 ПКУ.
Нагадаємо, що особи, які реалізують пальне у ємностях до 2 літрів включно, не несуть відповідальності за нескладання та нереєстрацію акцизних накладних на реалізацію такого пального. Докладніше про це ми писали тут. Але у разі, якщо акцизна накладна від виробника за період з 01.01.2017 р. по дату набрання чинності змін до Порядку №218 надійде на адресу такої особи і збільшить її залишок пального в системі СЕА РП, ми рекомендуємо все ж таки «списати» цей залишок, щоб «обнулити» його в СЕА РП. Для цього пропонуємо зареєструвати в ЄРАН відповідну акцизну накладну – на фактичні обсяги продажу такої продукції до повного розпродажу такого залишку. Або, якщо певна кількість залишку пального у ємностях до 2 літрів включно буде списана на власне споживання, також зареєструвати акцизну накладну з типом причини невидачі її покупцю «3».
Акцизні накладні та розрахунки коригування за операціями відповідно до ст. 229 ПКУ
Змінюється також порядок формування акцизних накладних та розрахунків коригування до них у зв’язку з відвантаженням пального на умовах, встановлених ст. 229 ПКУ.
Це такі операції, як оподаткування :
- етилового спирту;
- нафтопродуктів, вироблених в Україні, що використовуються в якості сировини для нафтохімічної промисловості;
- нафтопродуктів, ввезених в Україну, що використовуються як сировина для нафтохімічної промисловості;
- нафтопродуктів, вироблених в Україні, що використовуються як сировина для хімічної промисловості;
- нафтопродуктів, ввезених в Україну, що використовуються як сировина для хімічної промисловості;
- речовин, що використовуються як компоненти вироблених в Україні моторних палив, які використовуються як сировина для хімічної промисловості;
- речовин, що використовуються як компоненти ввезених в Україну моторних палив, які використовуються як сировина для хімічної промисловості.
Тепер в такій акцизній накладній (розрахунку коригування) вказуються реквізити отримувача такого пального – найменування та код згідно з ЄДРПОУ (зміни до п. 8 розділу І та п. 6 розділу ІІ Порядку №218).
Також в акцизній накладній з типом причини невидачі її отримувачу «2» особа-отримувач пального зазначається відповідно до переліку підприємств, яким надано квоти на підакцизну продукцію, що ввозиться чи відвантажується відповідно до ст. 229 ПКУ (зміни до п. 6 розділу ІІ Порядку №218). Аналогічні зміни стосуються і розрахунку коригування (зміни до п. 12 розділу ІІІ Порядку №218).
Це пов’язано з тим, що акцизні накладні, які передбачають відвантаження пального на умовах, встановлених ст. 229 ПКУ, можуть бути виписані в межах ліміту квот, встановлених Кабміном для отримувачів такого пального (відповідні зміни внесено до п. 4 розділу ІІ Порядку №218). Це зроблено з метою контролю обсягів пального, що відвантажені отримувачам, яким встановлено квоти. Оскільки для розрахунку коригування до акцизної накладної такого обмеження не передбачено, приходимо до висновку, що розрахунок коригування за операціями відповідно до ст. 229 ПКУ може складатися лише у разі зменшення обсягів пального. За необхідності збільшення обсягів пального складається акцизна накладна в межах встановлених квот.
Також планується окремо виділяти заявки на поповнення (коригування) залишку пального, що відвантажується на умовах, встановлених ст. 229 ПКУ, оскільки за такими заявками не потрібно сплачувати акцизний податок. Проектом наказу Мінфіну пропонується ввести окремий тип причини «1» для таких заявок на поповнення залишку пального в СЕА РП. Такий тип причини буде проставлятися у лівому верхньому кутку заявки (зміни до п. 5 розділу IV Порядку №218), а у графі 8 та у графі «Загальна сума акцизного податку» замість суми акцизного податку потрібно буде ставити «0».
Поки зміни до Порядку №218 не буде затверджено, акцизні накладні, розрахунки коригування та заявки на поповнення (коригування) залишку пального за операціями відповідно до ст. 229 ПКУ формуються за чинною редакцією Порядка №218.
Складання заявки на поповнення (коригування) залишку пального Держрезервом
До п. 5 розділу IV Порядку №218 вноситься така норма: «при складанні заявки на поповнення (коригування) залишку пального, в межах інвентаризаційних залишків пального станом на 01 березня 2016 року особою, яка відповідно до покладених на неї завдань організовує виконання затверджених Кабінетом Міністрів України завдань щодо формування, обслуговування, розміщення, відпуску, використання, поповнення та освіження (поповнення) запасів державного матеріального резерву, дотримання нормативних умов їх кількісного та якісного стану та несе відповідальність за їх виконання – проставляється тип причини - «2»*».
*Проставляється у лівому верхньому кутку заявки
Ця зміна стосується лише Держрезерву.
Для того, щоб ця норма запрацювала, заплановано внести зміни ще й до п. 33 розділу IV Порядку №113. Основною метою цих змін є забезпечення безперебійної реалізації та поповнення Держрезервом залишків пального з урахуванням вимог ПКУ та законодавства щодо державної таємниці. Пропонується внести зміни до п. 33 розділу IV Порядку №113 щодо складання Держрезервом заявок на поповнення обсягів залишку пального (в межах інвентаризаційних залишків пального станом на 01.03.2016) без необхідності сплати акцизного податку. Відповідно, в графі 8 заявки та у графі «Загальна сума акцизного податку» сума акцизного податку також не буде вказуватися, замість неї проставляється «0».
Також не обійшлося і без виправлення технічних помилок. У пункті 6 розділу ІІ Порядку №218 замінили цифру 5 на цифру 4, адже порядок заповнення вступної частини акцизної накладної викладено у пп. 1 – 4 розділу ІІ Порядку №218, а не у пп. 1 – 5 цього розділу.
Насамкінець зазначимо, коли буде затверджено нові форми АН та РК до неї, всім платникам акцизного податку, які зобов’язані складати та реєструвати їх в ЄРАН, потрібно бути дуже уважними та вже з дати набрання чинності відповідного наказу використовувати нові форми АН та РК.