Про те, що треба було зробити (як правило, до 1 липня 2019 р.), щоб отримати право на складання та реєстрацію акцизних накладних за новою формою, ми докладно розповіли тут.
На сьогодні не затверджено ні нових форм АН і РК до них, ні порядку їх складання. Проте на сайті Мінфіну 15 квітня 2019 р. оприлюднений проект таких документів. Аналогічна інформація була розміщена і на сайті ДФСУ.
Ми приготували цей матеріал на підставі цього проекту. Як тільки він стане офіційним наказом, а форми АН та РК до них наберуть чинності, ми вас обов’язково повідомимо. Втім, чекати залишилось недовго.
А зараз пам’ятайте – за всіма операціями, датованими з 1 липня 2019 р., складати треба вже нову форму АН! Тому, хоча на практиці податківці і реєструють АН ще за старою формою, вона не матиме належної сили, не допоможе вашим контрагентам – платникам акцизу для збільшення ліміту реєстрації АН, і вам – уникнути штрафу за відсутність реєстрації належної форми АН.
Нагадаємо, що акцизні накладні складаються лише тими СГ, хто зареєстрований платником акцизного податку (п. 231.4 ПКУ).
Ліміт реєстрації АН/РК
Ще раз нагадуємо, що платник акцизного податку має право зареєструвати акцизну накладну та/або розрахунок коригування (а також коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального) в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі – ЄРАН) за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, обчислений за формулою, зазначеною у п. 232.3 ПКУ.
Зараз ми цю формулу обрахунку ліміту реєстрації докладно не розглядатимемо, адже говоритимемо про підготовчі липневі операції. Але ті дії, про які ми говорили в попередній статті, безпосередньо впливають на цей ліміт.
В тій статті ми зазначили про головне правило, за яким діє СЕА РП з липня – об’єктом оподаткування акцизним податком з реалізації пального є операції з реалізації з акцизного складу/акцизного складу пересувного будь-яких обсягів пального понад обсяги, що:
- отримані з інших акцизних складів/акцизних складів пересувних, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в ЄРАН;
- ввезені (імпортовані) на митну територію України, що засвідчені належно оформленою митною декларацією;
- вироблені в Україні, реалізація яких є об’єктом оподаткування відповідно до пп. 213.1.1 ПКУ або не підлягає оподаткуванню, або звільняється від оподаткування, або оподатковується на умовах, встановлених ст. 229 ПКУ, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в ЄРАН.
Зверніть увагу! Раніше таке перевищення рахували в розрізі платників акцизу в цілому, а тепер – в розрізі акцизних складів. Отже, кожна акцизна накладна тепер складатиметься не лише від платника акцизу, а й від певного акцизного складу. І ліміт реєстрації таких акцизних накладних рахуватиметься не за платником акцизу в цілому, а за кожним таким акцизним складом.
Для того, щоб сформувати залишки в СЕА РП та СЕ на акцизних складах станом на 1 липня 2019 року, потрібно скласти та зареєструвати:
- акцизні накладні для розподілу вже наявних залишків на акцизних складах;
- акцизні накладні на розподіл пального, що імпортоване у період з 1 по 15 липня 2019 р.
Складаємо АН для розподілу наявних залишків на акцизних складах
Для чого це робити, ми теж зазначали в попередній статті. Тепер переходимо до практичних моментів, тобто як саме це зробити.
Алгоритм дій для перереєстрованих/нових зареєстрованих платників акцизу наступний:
Усі зміни щодо акцизів –
у вашій поштовій скриньці!
Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите
ПідписатисьХочете подивитись, як це виглядає?
- платник повинен скласти дві АН з датою 01.07.2019 р.;
- перший примірник він реєструє з 16 по 20 липня (включно);
- другий примірник він реєструє (вже від відповідного акцизного складу) в період з 16 по 22 липня (включно). Але не раніше, ніж буде зареєстрований перший примірник (тобто чекаємо на другу квитанцію і лише після цього відправляємо на реєстрацію другий примірник!).
Акцизна накладна для розподілу залишків на акцизних складах може складатися суб’єктами господарювання, які до 1 липня:
- не були платниками акцизу, а з 1 липня зобов’язані зареєструватися таким платником;
- були платником акцизу та залишаються ними після 1 липня.
У верхній лівій частині АН у варіанті А зазначаються:
- коди операцій для складання в одному примірнику – «0»;
- умови оподаткування – «5»;
- напрям використання – «3».
У верхній лівій частині АН у варіанті Б зазначаються:
- коди операцій для складання в одному примірнику – «0»;
- умови оподаткування – «0»;
- напрям використання – «3».
Зразок заповнення акцизної накладної для обох варіантів А та Б див. тут.
Ознака напряму використання «3» зазначається в акцизних накладних, складених на всі операції з розподілу обсягів залишку пального станом на 1 липня 2019 року між акцизними складами/пересувними акцизними складами.
Реквізити, що описують суб’єкта господарювання та акцизні склади, включають:
- найменування юрособи або прізвище, ім’я, по батькові фізособи – платника акцизу, що розподіляє пальне;
- код за ЄДРПОУ або ІПН фізособи – платника акцизу;
- код філії платника акцизного податку – відправника та отримувача пального;
- уніфікований номер акцизного складу;
- дані про акцизний склад або акцизний склад пересувний, на який отримане пальне. Реквізити акцизного складу – відправника пального, з якого фізично відвантажене (відпущене) пальне, не зазначаються, адже у нас поки що немає відправних даних щодо акцизних складів, тому що ми розподіляємо загальний залишок обсягів пального, який обліковувався в цілому по суб’єкту господарювання.
Для акцизного складу пересувного (в правій частині АН) зазначається:
- двосимвольний код типу транспортного засобу (автомобільного, залізничного, повітряного, морського, річкового, трубопровідного). Ці коди містяться у Класифікаторі видів транспорту, затвердженому Наказом Мінфіну від 20.09.2012 р. №1011. Зокрема, для автомобільного транспорту (автоцистерн) застосовується код 30;
- місткість ємності (секцій). Для автоцистерн тут вказується загальна місткість всіх секцій автоцистерни у кубічних метрах, кількість секцій та місткість ємності (ємностей), які завантажили підакцизним товаром (реквізит «для акцизної накладної, м3»). Якщо пальним завантажено всі секції цистерни, реквізит «для акцизної накладної, м3» співпадатиме із загальною місткістю всіх секцій автоцистерни;
- номер державної/міжнародної/іноземної реєстрації транспортного засобу.
В акцизних накладних, що складаються на розподіл пального, відправником та отримувачем є одна й та сама особа – платник акцизного податку, а от акцизний склад зазначається тільки у правій частині АН – як склад-отримувач пального.
Зверніть увагу! Якщо суб’єкт господарювання був платником акцизного податку до 1 липня 2019 року, а після 1 липня вже не відповідає визначенню платника акцизу, і у нього на 16 липня ще обліковуються обсяги залишків пального, він зобов'язаний скласти акцизні накладні форми «П» у двох примірниках на обсяги залишків пального та зареєструвати їх в ЄРАН у порядку і терміни, визначені п. 23 підрозділу 5 розділу XX ПКУ.
У верхній лівій частині такої АН зазначаються:
- коди операцій для складання в одному примірнику – «0»;
- умови оподаткування – «0»;
- напрям використання – «3».
У такій акцизній накладній також зазначаються:
- реквізити платника податку, зареєстрованого в старому Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального, який склав акцизну накладну, як особи, що реалізує пальне;
- реквізити цього ж платника податку, як особи – отримувача пального;
- реквізити акцизного складу або пересувного акцизного складу, на який фізично відвантажене (отримане) пальне.
Реквізити акцизного складу/акцизного складу пересувного, з якого фізично відвантажене (відпущене) пальне, не зазначаються.
Особливості складання АН на розподіл імпортованого пального
Відповідно до п. 23 підр. 5 розділу ХХ ПКУ обсяги ввезеного на митну територію України пального з 1 по 15 липня 2019 року (включно) обліковуються в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового в такій послідовності:
- 16 липня 2019 року зараховуються автоматично на підставі оформлених належним чином митних декларацій у розрізі платників податку та умов оподаткування пального за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД. На цьому етапі обсяги пального обліковуються в розрізі палтників акцизного податку без розподілу обсягів між акцизними складами;
- з 16 по 22 липня 2019 року (включно) обсяги пального розподіляються між акцизними складами пересувними, що використовуються під час такого ввезення, на підставі акцизних накладних, зареєстрованих у ЄРАН, складених платником податку – розпорядником таких акцизних складів пересувних.
Це означає, що платники акцизу – імпортери пального повинні розподілити імпортоване протягом першої половини липня 2019 р. пальне між акцизними складами пересувними. Найчастіше це автомобілі, на яких було ввезене пальне. Якщо у платника було декілька операцій ввезення пального з 1 по 15 липня, потрібно зареєструвати АН на кожну з них. На це дається більший, ніж звичайно, строк – з 16 по 22 липня. Звісно, що датувати такі АН треба датою оформлення митної декларації (тобто з 1 по 15 липня).
Для АН за імпортом пального, датованими пізнішими датами (з 16 липня і далі), правила реєстрації будуть інші і про них ми поговоримо окремо.
Як бути, якщо один і той самий автомобіль здійснив кілька операцій із ввезення пального у період з 1 по 15 липня?
На нашу думку, слід послідовно зареєструвати всі «розподільчі» імпортні АН на такий автомобіль, а потім «списати» з нього весь накопичений обсяг імпортованого пального відповідно до господарських операцій з перевантаження пального з такого автомобіля на інші акцизні склади у період з 16 по 23 липня 2019 року.
У верхній лівій частині АН на пальне, ввезене в період з 1 по 15 липня, зазначаються:
- коди операцій для складання в одному примірнику – «4»;
- умови оподаткування – «0» або «2», «3» и «4»;
- напрям використання – «3».
В АН, що складається на розподіл імпортованого пального, зазначається код операції «4». У реквізиті «умови оподаткування» може зазначатися «0», або «2», або «3», або «4» – залежно від умов оподаткування ввезення пального та його виду. Як зазначено в самій формі АН, умови оподаткування відповідають наступним нормам ПКУ:
- 2 – пальне, звільнене від оподаткування акцизним податком (п. 213.3 ПКУ);
- 3 – на умовах, встановлених п. 229.8 ПКУ;
- 4 – на умовах, встановлених п. 229.2 – 229.7 ПКУ.
В акцизній накладній, яка складається для розподілу обсягу ввезеного пального, зазначеного в митній декларації, між акцизними складами пересувними, за допомогою яких було здійснено таке ввезення, та за умовами оподаткування, зазначаються лише реквізити пересувного акцизного складу, який здійснює транспортування пального на митну територію України, як пересувного акцизного складу, на який фізично відвантажене (отримане) пальне. Тобто заповнюєтся права частина АН щодо акцизного складу, а в лівій частині відомості про акцизний склад не наводяться.
Якщо умови оподаткування передбачають особливості, то в такій АН зазначається серія та номер податкового векселя, виданого до отримання або ввезення пального на умовах, встановлених пп. 229.2 – 229.8 ПКУ (така інформація наводиться при умовах оподаткування «3» або «4»).
І пам’ятайте: для акцизних накладних з кодом операції «4» обсяг ввезеного пального не може перевищувати обсягу, зазначеного в митній декларації, яка є підставою для зазначення такого коду операції.
Зразок заповнення АН на розподіл імпортованого пального див. тут.
Далі на операції з відвантаження пального з акцизного складу (акцизного складу пересувного) на інші акцизні склади складається та реєструється акцизна накладна у загальному порядку.
Про загальний порядок складання та реєстрації АН у різних випадках (тобто вже звичайні операції з пальним, з якими ми стикатимемось щодня, а не лише у липні 2019 р.), ми розповімо у наступних матеріалах.