
23 квітня 2025 року Мінфін оприлюднив проєкт постанови КМУ «Про затвердження Порядку маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» (завантажити)
Цей Порядок визначає механізм здійснення маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, відповідно до статей 226 та 227 ПКУ та Закону №3173-ІХ.
Маркуванню підлягають алкогольні напої, тютюнові вироби та рідини, що використовуються в електронних сигаретах, крім зазначених у п. 226.10 ПКУ, а саме:
- алкогольні напої і тютюнові вироби, які постачаються для реалізації магазинам безмитної торгівлі безпосередньо вітчизняними виробниками такої продукції за прямими договорами, укладеними між вітчизняними виробниками алкогольних напоїв і тютюнових виробів і власниками магазинів безмитної торгівлі. При цьому переміщення алкогольних напоїв і тютюнових виробів, що спрямовуються виробниками до магазинів безмитної торгівлі, здійснюється під митним контролем із застосуванням заходів гарантування доставки;
- алкогольні напої і тютюнові вироби, які ввозяться в Україну і розміщуються у митному режимі магазину безмитної торгівлі;
- еталонні (моніторингові) чи тестові зразки тютюнових виробів, які не призначені для продажу вроздріб і ввозяться на митну територію України акредитованими державними випробувальними лабораторіями та/або суб'єктами господарювання, які мають ліцензії на право виробництва відповідної продукції, для проведення досліджень чи випробувань (калібрування лабораторного обладнання, проведення дегустацій, вивчення фізико-хімічних показників, дизайну);
- тестові зразки алкогольних напоїв, які не призначені для роздрібного продажу і ввозяться на митну територію України суб’єктами господарювання, які мають ліцензії на право оптової торгівлі відповідною продукцією, для проведення досліджень чи випробувань (калібрування лабораторного обладнання, проведення дегустацій, вивчення фізико-хімічних показників, дизайну), але не більше 3 літрів кожного виробу;
- звичайні (неігристі) вина та зброджені напої, що класифікуються у товарній позиції 2204 (крім 2204 10, 2204 21 06 00, 2204 21 07 00, 2204 21 08 00, 2204 21 09 00, 2204 22 10 00, 2204 29 10 00) та у товарних підкатегоріях 2205 10 10 00, 2205 90 10 00, 2206 00 59 00, 2206 00 89 00 згідно з УКТ ЗЕД, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об’ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об’ємних одиниць етилового спирту, за умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження.
Немаркованими вважаються алкогольні напої, тютюнові вироби та рідини, що використовуються в електронних сигаретах, у випадках, передбачених пунктом 226.9 ПКУ.
Маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюється шляхом нанесення графічного елемента електронної марки акцизного податку та елементів, придатних для читання людиною у форматі перших дванадцяти символів унікального ідентифікатора, на кожну окрему пачку (одиничну упаковку) тютюнового виробу або пляшку (одиничну упаковку) алкогольного напою, або ємність (одиничну упаковку) з рідиною, що використовується в електронних сигаретах.
Паперові марки акцизного податку, придбані, але не використані станом на 1 січня 2026 року для маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, повертаються продавцю для утилізації до 1 липня 2026 року. Плата за такі марки поверненню не підлягає.
Пошкоджені марки акцизного податку наклеюються на окремому аркуші паперу формату А3 (290 х 420 міліметрів) у такій спосіб, щоб чітко було видно центральну частину марки, окремі частини розірваних марок мають бути з’єднані, а загальна частина кожної поверненої імпортером (замовником, виробником) марки має становити не менш як 60 відсотків початкового розміру. Покупець марок подає засобами електронного зв’язку в електронній формі реєстр пошкоджених марок, зазначаючи їх серію та номер. Строк утилізації повернутих продавцю пошкоджених марок акцизного податку становить не більше 120 календарних днів з моменту отримання ним таких марок для їх утилізації.
У разі затвердження ця постанова набере чинності з 1 січня 2026 року, але не раніше дня її опублікування.