• Посилання скопійовано

Оподаткування доходів з цифрових платформ (законопроєкт №14025): ВРУ не включила у порядок денний

16 грудня ВРУ мала б прийняти за основу урядовий проєкт Закону №14025 зі змінами до ПКУ та Закону "Про банки і банківську діяльність" щодо впровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи

Оподаткування доходів з цифрових платформ (законопроєкт №14025): ВРУ не включила у порядок денний

16 грудня 2025 ВРУ мала б прийняла за основу урядовий проєкт Закону №14025 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України "Про банки і банківську діяльність" щодо впровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи". Але вона не зробила цього. Про це свідчить інформація від Железняка щодо порядку денного на сьогодні.

Нагадаємо, що законопроєктом пропонується доповнити ПКУ новою статтею 347 «Міжнародний автоматичний обмін інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи», якою визначено основні вимоги до встановлення підзвітними операторами платформ підзвітних продавців та подання звітів про доходи, отримані підзвітними продавцями через платформи, для цілей Багатосторонньої угоди DPI.

Цією статтею й іншими змінами до ПКУ передбачено:

1) Визначити поняття, пов’язані з поданням звітності щодо доходів, отриманих через цифрові платформи (статтю 14 ПКУ буде доповнено визначеннями термінів «платформа», «оператор платформи», «підзвітний оператор платформи», «підзвітний продавець», «винагорода» тощо).

Запропоновані законопроєктом визначення понять, пов’язаних з поданням звітності щодо доходів, отриманих черезцифрові платформи, відповідають положенням розділу І Модельних правил ОЕСР та Директиві DAC 7. Положення розділу І Модельних правил ОЕСР є обов’язковими та мають бути імплементовані юрисдикцією, що приєднується до Багатосторонньої угоди DPI.

2) Установити обов’язок для підзвітних операторів платформ:

  • застосовувати заходи належної комплексної перевірки з метою виявлення підзвітних продавців серед користувачів платформи;
  • подавати до ДПС звіти про доходи підзвітних продавців, які вони отримують від здійснення звітної діяльності. Так, підзвітні оператори платформи зобов’язані щороку до 31 січня подавати до контролюючого органу звіт про доходи підзвітних продавців. Звітним періодом вважається попередній календарний рік;
  • подавати заяву про взяття їх на облік у ДПС протягом 60 календарних днів після встановлення оператором статусу підзвітного оператора платформи.

3) Визначити види діяльності, що є звітною діяльністю, а саме:

  • надання в оренду нерухомого майна (у тому числі житлової та комерційної нерухомості, а також будь-якого іншого нерухомого майна та місць для паркування);
  • особисті послуги;
  • продаж товарів;
  • надання в оренду транспортних засобів.

4) Встановити чіткий перелік інформації, що подаватимуть підзвітні оператори платформ до ДПС у звіті про доходи підзвітних продавців;

5) Запровадити відповідальність для операторів платформ за порушення вимог щодо виявлення підзвітних продавців та подання звітності для автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи. Наприклад:

  • неподання звіту про доходи - штраф у 100 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року;
  • несвоєчасне подання звіту про доходи підзвітних продавців або виправленого звіту про доходи на вимогу контролюючого органу — штраф у 0,5 розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту про доходи підзвітних продавців;
  • подання звіту з неповними або недостовірними відомостями чи помилками — штраф 0,5 розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, що застосовується щодо одного продавця. У разі вчинення в одному звіті порушень щодо двох і більше підзвітних продавців розрахунок суми штрафу здійснюється шляхом додавання розмірів штрафів за кожного продавця, щодо якого було подано помилкову, неповну або недостовірну інформацію.

6) Визначити вимоги щодо зберігання документів, що підтверджують здійснення підзвітним оператором платформи заходів належної комплексної перевірки (не менше 5 років з дня, наступного за граничним строком подання звіту про доходи підзвітних продавців, для складення якого використовуються або якого стосуються зазначені документи).

На кого поширюватимуться зміни?

Запропоновані норми поширюватимуться як на підзвітних продавців-нерезидентів, так і на підзвітних продавців-резидентів України. А отже, ДПС отримає інформацію про доходи резидентів України, які отримують дохід від здійснення звітної діяльності через операторів цифрових платформ.

ДПС матиме в своєму розпорядженні значний обсяг податкової інформації, яку буде використано для контролю за своєчасністю та повнотою декларування активів та доходів, що підлягають оподаткуванню, виявлення незадекларованих активів та доходів, а також для боротьби з ухиленням від сплати податків.

Як оподатковуватимуться такі доходи?

З метою стимулювання виведення з тіні значної частки доходів фізичних осіб законопроєктом запропоновано надати право фізичним особам – підзвітним продавцям цифрових платформ користуватися пільговим режимом оподаткування доходів, отриманих через цифрові платформи.

Передбачено встановлення ставки оподаткування таких доходів у розмірі 5% та покладання обов’язків податкового агента на підзвітних операторів платформ.

У зв’язку з цим ПКУ запропоновано доповнити новою статтею 178-1 «Оподаткування доходів підзвітних продавців від здійснення звітної діяльності через цифрові платформи». Згідно з нею, право на оподаткування доходів від здійснення звітної діяльності за ставкою 5% має платник податку-резидент, який досягнув 18 років та відповідає одночасно(!!!) всім таким вимогам:

1) має щонайменше один поточний рахунок, відкритий спеціально для цілей здійснення звітної діяльності, та повідомляє кожного підзвітного оператора платформи, з яким укладено договір щодо надання доступу до платформи, про номер (реквізити) поточного рахунку, через який здійснюються розрахунки під час здійснення звітної діяльності;

2) здійснює розрахунки під час здійснення звітної діяльності виключно у грошовій формі – готівковій або безготівковій – з використанням поточного рахунку, відкритого спеціально для цілей здійснення звітної діяльності;

3) щодо платника податків не прийнято рішення щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) у порядку, встановленому Законом «Про санкції»;

4) не є самозайнятою особою відповідно до Кодексу;

5) не використовує працю найманих осіб;

6) обсяг доходу, отриманий фізичною особою – підзвітним продавцем протягом календарного року від здійснення звітної діяльності, не може перевищувати 834 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (близько 6,7 мільйонів гривень станом на 01.01.2025);

7) не здійснює продаж підакцизних товарів.

УВАГА! Якщо фізособа – підзвітний продавець протягом звітного періоду (календарного року):

  • здійснила не більш трьох продажів товарів через платформу
  • на загальну суму, яка не перевищує еквівалент 2 000 євро за календарний рік за офіційним курсом гривні щодо євро, встановленим НБУ станом на 1 січня звітного податкового року,

вона має право не відкривати поточний рахунок в банку для здійснення звітної діяльності, а використовувати наявні поточні рахунки в банку, відкритті для власних потреб.

Передбачено, що податковим агентом фізичної особи – підзвітного продавця щодо доходів від здійснення звітної діяльності є:

1) підзвітний оператор платформи, який нараховує (розраховує), виплачує або надає дохід від здійснення звітної діяльності на користь будь-якого підзвітного продавця;

2) кваліфікований оператор платформи, який нараховує (розраховує), виплачує або надає дохід від здійснення звітної діяльності на користь підзвітного продавця, який є резидентом України.

Кваліфікований оператор платформи є податковим агентом виключно щодо доходів від звітної діяльності фізичних осіб – резидентів України.

Коли наберуть чинності зміни?

У разі прийняття очікується, що законопроєкт №14025 набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім пункту 19 розділу I цього Закону, який набере чинності з 1 січня 2026 року.

Тобто нова стаття 178-1 «Оподаткування доходів підзвітних продавців від здійснення звітної діяльності через цифрові платформи» запрацює з 1 січня 2026 року. 

Читайте також на цю тему:

Автор: Волос Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДФО

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ПДФО»