Спочатку податківці стверджували, що оподатковувати таку допомогу треба. Про це ми писали тут.
Така консультація була розміщена в «ЗІР» в підкатегорії 103.02. Висновок її був таким: «Сума допомоги по частковому безробіттю на період здійснення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, яка перерахована Фондом загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття на підставі ст. 47 прим. 1 Закону №5067 роботодавцю та виплачена ним працівнику оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором на загальних підставах».
Чому податківці так вирішили? Аргументація ДПСУ була така.
Статтею 165 ПКУ встановлено вичерпний перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема, суми страхових виплат, які отримує платник податку з фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування згідно з законом (пп. 165.1.1 ПКУ).
Водночас п. 164.2 ПКУ визначено перелік доходів, що включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема, інші доходи, крім зазначених у ст. 165 ПКУ (пп. 164.2.20 ПКУ).
Тому податківці вирішили: оскільки допомога надається працівникам не напряму від Фонду безробіття, а через роботодавця, то підстав застосовувати пільгу немає. І це вже не дохід у вигляді допомоги від Фонду, а інший оподаткований дохід.
А оскільки є дохід, який оподатковується ПДФО, то цей дохід оподатковується і військовим збором.
Сказати, що нас таке роз’яснення здивувало, це нічого не сказати. Адже в аналогічному порядку через роботодавця виплачуються від ФСС допомога по вагітності та пологах. Але це не заважає податківцям (і вже досить давно) роз’яснювати, що така допомога не оподатковується. Якщо говорити про «ЗІР», то і зараз в ньому міститься така консультація в підкатегорії 103.04.
Вже не кажучи про те, що Порядок №306 (навіть, примірний договір із центром зайнятості, який наведено в додатку 1 до цього Порядку) не згадують про обов’язок роботодавця оподаткувати таку допомогу. Натомість він має підтвердити цільове використання коштів, для чого центру зайнятості (як передбачає п. 16 Порядку) роботодавцем надаються копії платіжних відомостей, складених на працівників. Про підтвердження використання цих коштів на сплату податків в Порядку №306 ні слова.
Тому ми сподівалися, що ДПСУ передумає і цю консультацію змінить.
ДПСУ, дійсно, передумала
Згадану вище консультацію було переведено до нечинних зі зауваженням: «Запитання-відповідь переведено до нечинних у зв’язку з уточненням редакції відповіді».
Але нової або уточненої консультації і досі немає. Тому оподатковувати таку допомогу чи ні, роботодавцю і зараз доводиться вирішувати самостійно.
Надія є..
Допомогти в цій проблемі може законопроект №3329-д, прийнятий у другому читанні ще 13 травня 2020 р., про який ми писали тут.
Ним передбачено, що на період з 2 квітня 2020 року до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника ПДФО (а отже, і ВЗ) не включатимуться доходи у вигляді допомоги по частковому безробіттю на період карантину, які виплачуються (надаються) роботодавцем відповідно до статті 47-1 Закону "Про зайнятість населення". Зауважимо, що текстом законопроекту №3329-д до другого читання було передбачено також можливість отримання фізособами-роботодавцями допомоги по частковому безробіттю, а також збільшення терміну для звернення за такою допомогою для всіх роботодавців.
Чому саме з 2 квітня і як бути з тією частиною допомоги, яка отримана за 1 квітня – загадка і для нас. Втім, дочекаємось на остаточну редакцію цього закону і свіжих роз’яснень податківців.
Станом на сьогодні, цей законопроект перебуває на підписі в Президента. Коли він буде підписаний і опублікований, пам’ятаючи про історію зі законопроектом №1210, наразі сказати важко. Проте ми уважно стежимо за його статусом. Тож, як тільки це відбудеться, ми вас обов’язково повідомимо!