
- Пільга з ПДВ при купівлі спецтехніки: кому надається, а кому ні?
- Що робити, якщо ПДВ вже було помилково сплачено?
- Які документи підтверджують пільгу з ПДВ?
- Рекомендації для бізнесу
- Де почитати більше про постачання товарів оборонного призначення?
Коментар до ІПК ДПС від 14.09.2026 р. №5455/ІПК/99-00-21-03-02
Постанова КМУ від 19.11.2025 р. №1506 започаткувала важливий експериментальний проект: залучення підприємств, незалежно від форми власності, до формування мобільних та стаціонарних груп протиповітряної оборони. Вже майже рік, як бізнес отримав повноцінне право захищати свою власність від ворожих БПЛА.
Проте, купуючи безпілотники, радіолокаційні станції чи антидронові рушниці, підприємство одразу стикається із податковими нюансами. Чи є для нього пільга з ПДВ? Які документи потрібні, щоб нею скористатися? І що робити, якщо постачальник виставив рахунок із 20% ПДВ?
Розглянемо, що вважає ДПС з цього приводу.
Пільга з ПДВ при купівлі спецтехніки: кому надається, а кому ні?
Одне з питань, яке турбує будь-яку компанію, залучену до проектів ППО: чи можна купувати (ввозити в Україну) спецтехніку без ПДВ? ДПС дала однозначну ствердну відповідь.
Відповідно до пп. 5 п. 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ для застосування звільнення від ПДВ мають збігтися дві ключові умови:
- це мають бути товари із визначених кодових груп УКТ ЗЕД — зокрема, цивільні або військово-цивільні безпілотні літальні апарати без озброєння (код 8806) та радіолокаційні прилади/станції (код 8526);
- кінцевим споживачем має бути суб'єкт, що бере безпосередню участь у заходах із забезпечення оборони України.
Тому, якщо підприємство включене до переліку учасників експериментального проекту з ППО за Постановою №1506, воно офіційно набуває статусу суб’єкта, який бере участь у відсічі збройній агресії.
Висновок ДПС:
Підприємство, яке бере участь в державному експериментальному проєкті з ППО, має право на звільнення від ПДВ при купівлі дронів та радарів.
Проте відразу ДПС нагадала про важливий нюанс: від цієї ПДВ-пільги неможливо відмовитися. Тому у разі дотримання згаданих умов з пп. 5 п. 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, постачальник зобов’язаний застосувати режим звільнення від оподаткування ПДВ та не нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ.
Висновок ДПС:
Якщо операція постачальника з постачання підприємству на митній території України товарів підлягає звільненню від оподаткуванню ПДВ, то у підприємства відсутнє право на віднесення сум ПДВ до складу податкового кредиту. Навіть якщо постачальник встановив ціну і оформив первинні документи на ці товари з ПДВ!
Що робити, якщо ПДВ вже було помилково сплачено?
Після з’ясування долі податкового кредити для подібних підприємств, розглянемо таку ситуацію: ваш постачальник виставив вам рахунок на звільнений від ПДВ товар із нарахованим 20% ПДВ. Він склав відповідну податкову накладну та зареєстрував її в ЄРПН. Чи маєте ви право включити цей сплачений ПДВ до складу свого податкового кредиту? ДПС це заперечує.
Податківці дотримуються такої логіки:
- загальне право на податковий кредит дійсно виникає на підставі зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної;
- проте податкова накладна має відповідати суті господарської операції та вимогам ПКУ;
- якщо операція за ПКУ звільнена від ПДВ, то нарахування податку постачальником є помилковим та незаконним.
Відповідно, ПДВ, сплачений у складі ціни за пільговим товаром, не може стати податковим кредитом.
Але, що робити, якщо ПДВ вже помилково сплачено? Якщо неприємність уже сталася і вам продали дрони чи радари з ПДВ, залишати все як є не можна.
Увага!
ДПС прописала чіткий механізм виправлення помилки:
- Вимога покупця до постачальника ➔ Повернення помилково сплаченого ПДВ.
- Постачальник ➔ Складає та реєструє розрахунок коригування зі знаком «мінус». Постачальник зобов'язаний скласти розрахунок коригування до первинної податкової накладної з нарахованим ПДВ, де всі показники виводяться в «мінус».
- Постачальник ➔ Складає та реєструє нову ПН з позначкою «Без ПДВ». Постачальник складає та реєструє в ЄРПН нову податкову накладну на цю ж операцію — але вже без нарахування ПДВ (із обов'язковою позначкою «Без ПДВ»).
Ну а для того, щоб постачальник не сильно засмучувався, ДПС пригадала позитивний момент: оскільки операція підпадає під «воєнну» пільгу (п. 5 п. 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ), до неї не застосовуються правила компенсаційних податкових зобов'язань за п. 198.5 та ст. 199 ПКУ. Тобто додатково нараховувати собі ПДВ «зверху» за використання товарів у пільгових операціях постачальникам не доведеться.
Які документи підтверджують пільгу з ПДВ?
Щоб постачальник мав законні підстави зареєструвати на вас податкову накладну без ПДВ, достатньо мати лише один із двох документів:
- договір постачання, у якому ваше підприємство чітко вказане кінцевим отримувачем товарів;
- сертифікат кінцевого споживача.
Жодних додаткових спеціальних підтверджень чи довідок норма пп. 5 п. 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ від покупця не вимагає. Натомість треба розуміти, що первинною підставою для самого договору є рішення про включення підприємства до експериментального проекту за Постановою №1506.
Рекомендації для бізнесу
Участь бізнесу в ініціативах протиповітряної оборони — це надважливий внесок у безпеку країни. Але щоб цей внесок не перетворився на податкові проблеми, усім сторонам купівлі-продажу безпілотників, радіолокаційних станцій чи антидронових рушниць варто дотримуватися простих правил:
- перевіряйте наявність податкових пільг до підписання контрактів. Переконайтесь, що покупець офіційно діє відповідно до Постанови №1506;
- правильно формулюйте умови договору. У ньому прямо вказуйте, що покупець є кінцевим отримувачем засобів ППО відповідно до пп. 5 п. 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ;
- покупцям не варто погоджуватися на ПДВ у рахунках. Якщо постачальник наполягає на 20% ПДВ, аргументуйте тим, що відмова від пільги заборонена законом (п. 30.4 ПКУ). Сплативши ПДВ, ви все одно не зможете поставити його в податковий кредит;
- якщо ПДВ вже сплачено, і про пільгу ви дізналися після цієї події - вимагайте від постачальника розрахунок коригування для виправлення помилки, реєстрацію нової пільгової накладної та повернення суми ПДВ.
Де почитати більше про постачання товарів оборонного призначення?
- Як на період дії воєнного стану оподатковуються ПДВ операції з постачання товарів оборонного призначення?
- Надання послуг оборонного призначення: що з ПДВ?
- Постачання товарів оборонного призначення на митній території України: що з ПДВ?
- Податкові та митні пільги для імпорту товарів оборонного призначення: опубліковано закони
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до повного тексту цієї статті без реклами можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?
Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз
