Коментар до ІПК від 01.06.2018 р. №2406/6/99-99-15-03-02-15/ІПК
Чи потрібно нараховувати ПЗ з ПДВ?
Платник податків при ввезенні товарів на митну територію України включає суму ПДВ, сплачену під час митного оформлення таких товарів, до складу податкового кредиту на підставі належним чином оформленої митної декларації.
При списанні імпортованих товарів через псування товари визначаються такими, що використані в операціях, що не є господарською діяльністю такого платника податку.
Отже, за роз’ясненням податківців, у суб’єкта господарювання виникає обов’язок нарахування ПЗ за п. 198.5 ПКУ, а також складання та реєстрації податкової накладної на такі зобов’язання.
Порядок складання податкової накладної
Підставою для визнання ПЗ з ПДВ буде первинний документ (наприклад, акт) про списання таких товарів у зв’язку із псуванням. Але дату виникнення ПЗ з ПДВ платник податку визначає сам – якщо ми вважаємо, що це дата, коли треба скласти податкову накладну. За п. 198.5 ПКУ така податкова накладна (ще й зведена!) повинна складатися не пізніше останнього числа звітного податкового періоду. Тобто, якщо списання буде лише одне (і ви в цьому впевнені), то датувати податкову накладну можна і датою складання такого первинного документу. А ось якщо впевненості такої немає, краще почекати і скласти податкову накладну останнім днем місяця.
Як визначити базу оподаткування у випадку нарахування ПЗ при списанні імпортованого товару? Виходячи з договірної вартості придбання такого товару (п. 188.1 ПКУ). Зверніть увагу, що митна вартість в такому випадку не враховується! А як визначити ціну придбання? Податківці зазначають, що ціна придбання таких товарів визначається на дату переходу прав власності на такий товар за ціною, зазначеною в договорі на придбання товару (контрактною вартістю).
У графі «Зведена податкова накладна» робиться помітка «X». Тип причини у верхній лівій частині зазначається 13 - складена у зв’язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності
У графі «Отримувач (покупець)» платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «600000000000».
При цьому, оскільки підставою для нарахування ПК є митна декларація, то у графі 2 «номенклатура товарів/послуг», у випадку списання імпортованого товару зазначаються дати та номери митних декларацій, відповідно до яких нараховуються податкові зобов’язання.
Думка редакції
Наразі маємо позитивні рішення на користь суб’єкта господарювання (зокрема, тут), у яких у судовому порядку було визначено, що списання зіпсованого товару цілком може бути визначено як безумовна (абсолютна) ланка господарської діяльності суб’єкта господарювання.
А відповідно в такому випадку при списанні товару нараховувати ПЗ з ПДВ не потрібно. Однак варто зважати, що такий підхід суперечить думці податківців, наведеній в коментованій консультації. А отже, тим, хто буде його застосовувати, скоріш за все, доведеться відстоювати свої інтереси у суді.