• Посилання скопійовано

Помер директор ТОВ: що робити? (Та як провести заміну керівника у разі його смерті без ризиків та проблем)

На практиці постає чимало запитань щодо того, як бути, якщо керівник ТОВ помер. Особливо у ситуації, коли cаме він – або єдиний засновник/учасник юрособи, або є два учасники з рівними частками. Розглянемо детально як діяти іншим учасникам та спадкоємцям

Помер директор ТОВ: що робити? (Та як провести заміну керівника у разі його смерті без ризиків та проблем)

У попередній статті про зміну керівника ми розглянули можливі ситуації, коли керівника звільняють з прийняттям відповідного рішення учасниками/засновниками та їх покрокові дії, а також дії керівника за чинним законодавством і статутом. А в цій статті розглянемо проблеми та ризики зміни керівника у разі його смерті.

Як свідчить практика, найбільші проблеми у підприємства виникають у двох випадках:

  • коли йдеться про померлого керівника, який був єдиним засновником такого підприємства;
  • або у разі смерті керівника, який був одним із двох засновників з рівними частками (50/50) у статутному капіталі.

Адже тут повинні працювати особливі умови статуту, що мають бути зазначені як у статуті, затвердженому у власній редакції підприємства, так і у Модельному статуті. І ці умови статуту підприємства заслуговують на окрему увагу. Розглянемо їх на прикладі ТОВ як найбільш поширеній формі підприємств.

І ось лише деякі запитання, які ми детально розглянемо: 

Запитання Модельний статут Власний статут
Чи передбачено автоматичне виконання обов’язків директора? Так (п. 37), але лише внутрішньо Так, якщо прописати
Чи можна внести в.о. до ЄДР без рішення зборів? ❌ Ні ❌ Ні
Чи визнає податкова КЕП в.о.? ❌ Ні (без ЄДР) ❌ Ні (без ЄДР)
Чи виникає блокування діяльності при смерті директора – єдиного учасника? Частково Повністю (якщо положення, аналогічні п. 37 Модельного статуту, відсутні)

Варіант 1. Якщо у ТОВ є Модельний статут

Нагадаємо, що діюча форма (зміст) Модельного статуту для ТОВ затверджена постановою КМУ від 27.03.2019 №367.

У Модельному статуті є п. 37, який міститься у всіх редакціях статуту, де передбачені наступні дії у разі смерті діючого керівника.

 

Якщо керівник (директор) помер, але є інші засновники (учасники):

1. Автоматично (в силу положень статуту) призначається виконувач обов’язків директора (в.о.):

  • спочатку – заступник директора;
  • якщо немає – головний бухгалтер;
  • якщо і його немає – працівник із найбільшою заробітною платою;
  • якщо кілька таких – старший за віком.

2. В.о. директора зобов’язаний невідкладно повідомити учасників ТОВ про смерть директора.

3. Загальні збори учасників мають:

  • затвердити тимчасового керівника (або обрати нового);
  • внести зміни до ЄДР (через подання державному реєстратору);
  • за потреби – змінити статут чи інші документи.

 

Якщо помер керівник, який був єдиним учасником (засновником) ТОВ

Це більш складна ситуація. Тут відбувається одночасна смерть власника корпоративних прав і виконавчого органу товариства, що унеможливлює процедуру заміни керівника в ЄДР.

1. Що стається з часткою у статутному капіталі?

Згідно зі ст. 23 Закону про ТОВ/ТДВ частка учасника у статутному капіталі переходить до спадкоємців після прийняття ними спадщини.

Тобто:

  • до моменту прийняття спадщини (6 місяців із дня смерті) власник (або власники) корпоративних прав юридично відсутній;
  • товариство фактично залишається без керівника і без власника, але продовжує здійснювати свою діяльність без жодних обмежень для юрособи (виконувати договори, користуватись рахунками, приміщеннями, ТЗ тощо).

2. Хто може діяти від імені ТОВ у цей період?

Доки спадкоємці не набули права власності на частку:

  • Діє тимчасовий виконувач обов’язків за логікою Модельного статуту, що ми описали вище (якщо він застосовується).
  • Якщо навіть працівників немає – фактичне управління, як і сама госпдіяльність зупиняється, а товариство «завмирає» до моменту оформлення спадщини.

Зверніть увагу! Якщо ТОВ має банківські рахунки – банк може заблокувати доступ після смерті директора, допоки не буде оновлено підписанта.

У разі судових спорів чи податкових перевірок до призначення нового керівника самостійно представляти ТОВ у суді практично неможливо (залишається лише адвокат, який діє за договором/ордером та від імені юрособи, а не від померлого керівника/засновника/учасника).

Тут варто нагадати, що навіть призначення тимчасового виконувача обов’язків не рятує ситуацію повністю – він не може вчиняти значні правочини (якщо Модельний статут вимагав згоди на це від власників). Тобто у нього залишається лише поточне управління (зарплати, податки (окрім податкової звітності та реєстрації ПН/РК в ЄРПН, де вимагається КЕП), укладання контрактів на незначні суми).

3. Коли з’являються спадкоємці, що далі?

1. Протягом 6 місяців спадкоємці звертаються до нотаріуса за місцем відкриття спадщини (ст. 1221 ЦКУ).

2. Після прийняття спадщини – отримують свідоцтво про право на спадщину на корпоративні права (частку) з наступною держреєстрацією змін в ЄДР щодо відомостей про юрособу – нового(их) учасника(ів) та КБВ.

3. Новий власник(и) (спадкоємець(і)) вже може(уть) вчиняти такі дії:

  • прийняти рішення про зміну керівника та призначити нового керівника;
  • внести зміни до ЄДР через державного реєстратора (подати заяву, протокол/рішення, статут за потреби).

Наведемо увесь це алгоритм у таблиці нижче.

Алгоритм дій за Модельним статутом

Етап Хто діє Що робиться
1 Працівник/в.о. директора Повідомляє учасників (або очікує повідомлень від спадкоємців, якщо помер єдиний засновник/учасник та керівник)
2 В.о. директора Підтримує мінімальну господарську діяльність
3 Спадкоємці Протягом 6 місяців подають заяву про прийняття спадщини
4 Нотаріус Видає свідоцтво про право на спадщину на частку в ТОВ кожному спадкоємцю
5 Новий учасник (спадкоємець) Після реєстрації змін до ЄДР щодо учасника/засновника  приймає рішення про призначення нового директора
6 Державний реєстратор Вносить зміни до ЄДР (новий керівник, статут)

Варіант 2. Якщо у ТОВ є статут, розроблений самостійно

Після прочитаного вище, звісно, постає запитання: якщо юрособа (ТОВ) створена та діє на підставі статуту власної редакції, то чи мають бути подібні положення та як вони можуть виглядати?

Наведемо приклади:

 

Приклад 1. Коли директор – стороння особа або один із учасників ТОВ

1) У статуті можна написати таке: «… У разі смерті особи, яка обіймає посаду Директора Товариства, виконувачем обов'язків до обрання у встановленому порядку іншої особи автоматично стає відповідний заступник, а у разі коли така посада відсутня або вакантна – інший учасник або фінансовий директор Товариства…».

2) Або взяти аналогічний варіант з п. 37 Модельного статуту за основу чи просто переписати цей текст.

 

Приклад 2. Коли директор – один з учасників ТОВ управляє товариством напряму без оплати та без трудових відносин (як це було перебачено у скасованій ст. 64 ГКУ)

До статуту додатково до тексту за Прикладом 1 можна також додати: «…У разі смерті учасника Товариства, який безпосередньо здійснює управління справами Товариства (вказати на відповідні пункти Статуту), управління справами автоматично переходить до іншого учасника з найбільшим розміром частки у статутному капіталі…)».

Якщо таких норм у статуті на момент смерті засновника не буде, діємо за описаною вище процедурою для спадкування частки за законом або за заповітом. 

Важливо! Заповіт рятує ситуацію на всі 100%. Адже спадкоємець за заповітом не повинен очікувати 6 місяців для прийняття спадщини. 

Якщо у товариства два учасники 50/50 – які дії у разі смерті одного з них?

Розглянемо практичне питання для ситуації, коли юрособа (ТОВ) має двох учасників з частками 50/50 у статутному капіталі. Адже це саме та практична колізія, яка в реальному житті часто створює «параліч управління» ТОВ.

Отже, маємо такі вихідні дані:

  • У ТОВ – двоє учасників, в обох частки по 50%.
  • Один із них був директором (одноосібним виконавчим органом).
  • Цей директор помер.

Тобто маємо одночасно:

1. вакантну посаду керівника, і

2. неможливість прийняти рішення про нового керівника. Адже для прийняття рішення про обрання/призначення нового керівника потрібна проста більшість голосів (50 + 1 голос) – ч. 4 ст. 34 Закону про ТОВ/ТДВ.

 

Що стається з часткою померлого учасника?

Відповідно до ст. 23 Закону №2275, частка учасника переходить до спадкоємців після прийняття ними спадщини.

До того часу жодна особа не може реалізовувати корпоративні права померлого.

 

Хто керує ТОВ до переходу частки померлого до спадкоємців?

І тут цілком можливий варіант або тимчасовий вихід – в.о. керівника за п. 37 Модельного статуту (або за аналогічною нормою у статуті власної редакції). У такому випадку у разі смерті особи, яка діяла як одноосібний виконавчий орган, виконувачем обов’язків до обрання іншої особи стає заступник / головний бухгалтер / працівник із найбільшою зарплатою (п. 37 Модельного статуту або дехто, визначений у статуті власної редакції).

 

А якщо спадкоємців не буде?

За приписами ч. 2 ст. 23 Закону про ТОВ/ТДВ:

– у разі смерті учасника-фізособи чи припинення учасника-юрособи, частка якого у статутному капіталі товариства становить менше 50 відсотків,

та

– якщо протягом року з дня закінчення строку для прийняття спадщини, встановленого законодавством, спадкоємці (правонаступники) такого учасника не подали заяву про вступ до товариства відповідно до закону, 

товариство може виключити учасника з товариства. Таке рішення приймається без урахування голосів учасника, який виключається. Тобто другий учасник стає єдиним. І зможе або сам керувати ТОВ, або призначити керівника. 

 

А що робити протягом цього року та «паралічу управління»?

Оскільки до набуття спадщини (або закінчення 1 року) рішення ухвалити неможливо, існує перехідний період, під час якого ТОВ:

  • не може офіційно змінити директора через держреєстратора (бо немає рішення більшості);
  • не може діяти через померлого директора (він вибув);
  • але може функціонувати через в.о. (якщо Модельний статут або власна редакція).

 

Можливі рішення (залежно від обставин)

Варіант 1. Дія за Модельним статутом

  • Тимчасово діє в.о. керівника (на підставі п. 37).
  • Підтримує господарську діяльність.
  • Після набуття спадщини – скликаються збори і обирається новий директор.

Варіант 2. Якщо статут власний (без механізму в.о.)

Можна:

  • звернутися до фахівців та пошукати можливість через суд визнати повноваження тимчасового керівника (як захід для захисту інтересів юрособи – хоча аналогічної практики поки що немає, проте ситуація сьогодення спонукає до пошуку інших, не стандартних рішень для вирішення проблеми керування юрособою, зокрема за прикладами вирішення корпоративних конфліктів в суді);
  • або спадкоємці можуть до завершення спадкової процедури уповноважити певну особу тимчасово управляти часткою (через процедуру охорони спадкового майна за ст. 1283 – 1285 ЦКУ).

 

Що робити із КЕП померлого керівника?

Наразі варто приділити увагу ще одному питанню, яке неодмінно пов’язане з проблемами ведення госпдіяльності після смерті керівника.

Керівник підписував документи кваліфікованим електронним підписом (КЕП). Підпис міг залишитися на підприємстві, але керівник помер і це припиняє можливість підписувати цим КЕП податкову звітність, реєструвати ПН/РК в ЄРПН та інші дії через кабінет платника (подання пояснень, скарг на розблокування ПН/РК, на дії органу ДПС, оскарження ППР тощо).

Звісно, технічно деякий час це буде можливо. Але за законом, юридично цього робити не можна (звертаємо увагу бухгалтерів на це теж!).

Тут одразу зауважимо, що незважаючи на наявність положень п. 37 Модельного статуту чи аналогічних положень у статуті власної редакції, жоден державний реєстратор не внесе такого т.в.о. померлого керівника за статутом до ЄДР. При заміні керівника чи внесення даних щодо представника юрособи потрібен протокол учасників/рішення одного учасника ТОВ. Бо згідно зі ст. 9 та 17 Закону №755 реєстратор діє тільки на підставі рішення уповноваженого органу юрособи (зборів, учасника тощо), а не «автоматичної заміни» за статутом. Отже, в ЄДР залишиться інформація про померлого керівника та учасника.

Тимчасово виконуючий обов’язки зможе підписувати звітність та інші документи для ДПС, тільки якщо він зазначений як уповноважений представник в ЄДР заздалегідь. Якщо цього не було зроблено заздалегідь – зовнішня діяльність ТОВ фактично заблокована.

Адже ЄДР (Єдиний державний реєстр) – єдине офіційне джерело даних про:

  • керівника юридичної особи;
  • його ідентифікаційні дані;
  • право діяти від імені юридичної особи без довіреності.

ДПС автоматично синхронізує ці дані через СЕА та M.E.Doc/ЄРПН:

  • тільки особа, внесена в ЄДР як керівник або представник, може накладати КЕП, який визнається дійсним для подання звітності чи реєстрації податкових накладних.

Тобто:

  • навіть якщо за Модельним статутом діє в.о. директора,
  • але його дані не внесені до ЄДР,
  • то ЕЦП/КЕП технічно не сприймається системою ДПС – ані звітність, ані ПН не реєструються.

 

Що треба зробити задля вирішення цієї проблеми?

Варіант 1. Якщо в ТОВ кілька учасників, можна:

  • Скликати загальні збори учасників (можна скористатись заочним голосуванням, шляхом опитування обирати керівника заборонено в силу приписів п. 1 ч. 2 ст. 36 Закону про ТОВ/ТДВ).
  • На підставі п. 37 Модельного статуту або аналогічного пункту власної редакції – приймають рішення про покладення обов’язків директора на конкретну особу (в.о.).
  • Подати державному реєстратору пакет документів (рішення, форма 2, копії паспортів тощо) – внести запис до ЄДР про нового керівника.

Варіант 2. Якщо збори провести неможливо (наприклад, 50/50 або єдиний засновник помер)

Оскільки юридично внести в.о. до ЄДР неможливо, то тимчасове рішення:

  1. В.о. директора діє фактично (здійснює господарські дії, щоб зберегти діяльність).
  2. Податкова звітність подається через уповноважену особу – представника (дані про нього потрібно завжди мати в ЄДР з описом обмежень).

Тобто для цього випадку єдиний варіант вирішення проблеми – це підготуватися до неї заздалегідь. Інакше доведеться чекати на спадкоємця (або 1 рік до виключення померлого учасника, якщо спадкоємці не з’являться).

До речі, коли ми вище говорили про охорону спадкового майна та призначення особи, яка управляє ТОВ, то ця ситуація теж не передбачена для внесення відомостей до ЄДР. Тож слід діяти так, як дозволяють обставини з урахуванням наведеного нами вище.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Трудові відносини»